kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Daniel_S skrev:
Bor i brf (anslutna till HSB), 45 lägenheter och 44 garageplatser.
Vi installerade förra året 15st Garo-boxar (22kW) med stöd från Klimatklivet. Kostnad ~22 tkr före stöd, 11 tkr netto efter stödet per plats, allt inkluderat.
De som har elbil och vill ha boxen aktiverad betalar 100kr/mnd (för avskrivning av boxen/installationen) och 1,25kr/kWh (precis höjt från 1,00kr). Boxarna har individuell mätning och det ingår i vårt administrativa avtal med HSB att de fakturerar förbrukningen på våra månadsavier. Målet vi siktade efter var så låga månadskostnader som möjligt för både brf och bilägare eftersom fasta dyra månadsavgifter ger en dyr kWh-kostnad i slutändan, precis som fth räknade ut tidigare i tråden.
Vår tanke var att ingen, varken brf eller boende, skall "tjäna" på detta utan vi har försökt göra allt så mycket +/-0 det går.
Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Mickep »

Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Abraham_90 skrev:
Låter väldigt bra. Synd att min BRF inte har samma syn. Efter vidare diskussion så anser de att vi ska vara med och betala av denna investering eftersom det är många andra i föreningen som inte har nytta av denna investering. Ungefär 203 bostadsrätter i denna förening.

Det jag dock inte förstår är varför min förening ansett denna investering som något väldigt dyrt och därför ej kommer att kunna betalas på "många, många, många" år, även med nuvarande prissättning enligt dem. De vill ju inte att vi bara ska betala av denna, de vill ju förmodligen tjäna pengar på detta med.

Ifrågasätter detta naturligtvis då laddboxar höjer värdet och intresset för fastigheten. Detta har mäklare slagit fast jämfört med fastigheter som inte laddboxar. Så andra kommer ju kunna ta en indirekt nytta av detta.

Vet dock inte hur jag ska nå fram med mitt budskap. De vägrar helt enkelt lyssna på mig. Känns nästan lite lönlöst då BRF är ju i praktiken suveräna.
Det viktiga här är att det är inte styrelsen som bestämmer, styrelsens uppdrag är att verkställa det stämman beslutat, och stämman är vi som bor i huset.
Jag sitter själv i styrelsen och (pga inne på tredje eldrivna bilen nu) drivande i frågan men resonerade som så att för att detta skall bli så smidigt, aka få klagomål/gnäll från grannar, som möjligt så valde vi att lyfta detta till en fråga på stämman. Om stämman röstar "ja" kan inte styrelsen göra annat än att verkställa och medlemmarna har själva varit med att rösta fram förslaget = mindre gnäll efteråt. Och hur får vi då stämman att rösta ja? Vi valde att ha flera informationsmöten med medlemmarna i huset, informerade om kostnader, fördelar, säkerhet osv osv och vi märkte att de två största fördelarna medlemmarna nappade på var att "framtidssäkra huset" och att dessa 15 laddplatser ökar värdet på samtliga lägenheter, dvs tant Agda som inte ens har körkort gynnas av att det installeras laddboxar för den dagen hon och de andra vill sälja får det mer betalt.
Vi här kan ju själva fundera på vad vi tycker det är värt att betala "extra" vid bostadsbyte för riktiga, kraftfulla laddboxar med billig el, förmodligen långt mer än vad detta kostar :)

På stämman röstades det enhälligt för installation trots majoritet gamla pensionärer och bara en som kör el (jag :)).
Nu 9 månader senare är det 4 elbilar i garaget.

Lycka till - det här ska du vinna! :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
Ett annat synsätt är att BRF eller elbilsägaren inte skall förlora något på det. När jag har pratat om att sätta upp laddare (har ingen elbil, ingen i brf heller) så har vicevärden kommit med påstående att de som laddar "stjäl" från brf om de laddar för billigt, som om det var brfs bensin som missbrukades när elbilen laddades.
Har man en kostnadsneutral modell (så att inte de som ej har bil kommer ej få högre avgift för det) men samtiigt inte skinnar de initiala elbilsägarna med orimliga debiteringar.)
Det är därför jag tycker att man ska, om det är möjligt koppla in sig på sina egna säkringar. Då kan ingen klaga och man är inte löst på något sätt.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av abagewitz »

I min brf har vi satt upp 36 laddboxar. Vi gjorde så att föreningen tog kostnaden för de delar av installationen som kunde ses som gemensamma, tex uppsäkring av inkommande el, installationer i elcentral, dragning av kabel i garaget. Varje enskild medlem fick sen betala för själva laddboxen samt installationen av den. Tanken är att de som inte satt upp box nu så kunna sätta upp en box med liknande villkor i framtiden som de som gjorde det nu. Vi sökte och fick också bidrag från klimatklivet för 50% av installatkonstnaden. (bidraget kan ju dock komma att försvinna i framtiden)

Själva elförbrukning vid laddning funkar så att alla som vill kunna ladda får beställa ett laddkort av leverantören. Vid laddning aktiverar man boxen med sitt laddkortet som är kopplat till ett betalkort. Leverantören drar sen pengar från betalkortet varje månad på ett av föreningen beslutat kWh-pris och man får en faktura per epost. Själva elen betalar dock Brfen (det är brfs elavtal) så leverantören betalar sen tillbaka till föreningen var 6e månad med samma kwhpris son de tar ut av medlemmen. Varje medlem får också betala en "abbonemangskostnad" på 45 sek/månad för fakturering, support, hålla boxarnas programvara uppdaterade etc.

När det gäller kwhpriset så gjorde vi det enkelt för oss. Vi kollade helt enkelt vad snittet per kWh var för vad vi som Brf betalade till vår elleverantör på helåret innan vi satte upp laddarna. Det landade på ca 1,5 sek/kWh (ink moms). Så, vi kör på det och så kommer vi utvärdera år för år om vi ska höja eller säkna priset.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av thogr »

Vår BRF har satt upp fyra Bee-laddboxar med option på ca 16, tro jag. Vi laddar med föreningens ström och därmed det elavtal föreningen har, vilket tydligen blir 1,50 kr per kwh för oss. Dessutom är det en förhöjd hyra för parkeringsplats med laddbox, 150 kr/månad extra, har jag för mig, motiverats som att vi därmed betalar för installationen av laddboxen. För att ladda måste man ha en rfid-tagg (gratis) från Bee. Bee säger att de inte tar ut någon avgift, men elräkningen kommer från dem. Jag tycker nog dock att 1,50kr per kwh känns högt jämfört med vad jag betalar för min egen el, som delägare i vindkraftverk (Utellus), men föreningen har ju fått uppgradera säkring mm, och det verkar ju från den här tråden som att vi ligger i paritet med vad ni andra betalar.
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av SW6 »

I min förening har vi nyligen installerat ett antal laddboxar. Föreningen tar kostnaden för installation med motiveringen att det är värdehöjande för samtliga lägenheter med laddmöjlighet. Förbrukningen debiteras brukaren genom att man använder sin RFID-tag för att starta laddningen. Självkostnadspris för elen.
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Teslasse »

Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Hammar »

Teslasse skrev:
Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...
Om ni bara har 6 parkeringar, är det bara 6 lägenheter, eller finns det lägenheter som inte har p-plats? Hur mycket höjer då tillgång till P-platserna värdet på lägenheterna?
När ni ändå drar fram el, sätt dit motorvärmaruttag också.
Har ni belysning vid parkeringen? Om ni har egna belysningsstolpar, kolla vad ledningarna är dimensionerade för. Om ni byter till LED belysning, blir det tillräckligt över för att ladda två bilar samtidigt? Om inte, behövs det bättre belysning på parkeringen när ni nu ändå gräver?
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 17 dec 2019 12:52

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Teslasse »

Hammar skrev:
Teslasse skrev:
Intressant att höra hur olika BRF:er löst detta. Håller på att undersöka vår möjlighet som liten förening att ordna det. Problemet: bara 6 parkeringsplatser varav 2 använder elbil idag, samt lång kabeldragning och grävning betyder att det kommer kosta rätt mycket för de första två platserna. Deltakostnad för alla 6 är väldigt liten i sammanhanget. En offert (Terrawatt charging) säger ca 70' efter bidrag för två platser, 85' för sex. Utmaningen är att hitta en rimlig struktur för hur detta ska betalas... Jag är själv med i styrelsen, och vill komma med ett förslag som känns rimligt för alla (boende med eller utan parkering, och med eller utan laddbar bil). Ifall de två som i dagsläget ska ladda ska betala för etableringen blir det närmare 400 kr/månad och plats med 10 års avskrivning...
Om ni bara har 6 parkeringar, är det bara 6 lägenheter, eller finns det lägenheter som inte har p-plats? Hur mycket höjer då tillgång till P-platserna värdet på lägenheterna?
När ni ändå drar fram el, sätt dit motorvärmaruttag också.
Har ni belysning vid parkeringen? Om ni har egna belysningsstolpar, kolla vad ledningarna är dimensionerade för. Om ni byter till LED belysning, blir det tillräckligt över för att ladda två bilar samtidigt? Om inte, behövs det bättre belysning på parkeringen när ni nu ändå gräver?
Tack för tankar och idéer! Det är fler lägenheter, men mer eller mindre alla med bil har parkeringsplats (har 200m till tunnelbanan, många har inte bil). Det är dåligt med publika laddplatser i området. Det finns en lyktstolpe vid parkeringen, men kabeln dit skulle jag inte våga lasta mer. Det är nog inte aktuellt med mer belysning, men motorvärmaruttag är en bra idé.
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Abraham_90
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 maj 2020 11:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Abraham_90 »

Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Det var svårt att få igenom laddplats där jag bor så jag gick med i styrelsen och då jag gick det lättare.

Ett tips är att göra sig själv oumbärlig för förening genom att hjälpa till. Min pappa var bra på det. Han var radioamatör med en gigantisk antenn på tomten men det var aldrig någon som klagade på det i samfälligheten för min pappa gjorde så mycket bra för hela området där han bodde. Det var allt från att fixa gatubelysning, ekonomi och annat. Det kostar lite tid men det kanske det är värt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
nek0 skrev:
Abraham_90 skrev:
Hej,

Är det någon som har ett tips hur jag ska övertyga föreningen? De vägrar att lyssna överhuvudtaget och kör över med avgifterna totalt.

Skrev ett långt mail till dem där jag motiverade med argument och reson. Föreslog även att höja månadskostnaden men sänka kWh-priset från 2kr till det pris föreningen betalar el för. Deras svar? "Det beslut styrelsen har fattat kvarstår". Inget mer, inget mindre. De har inte motiverat priset mer än att det är dyrt. Trots upprepade frågor om att visa den ekonomiska kalkylen vägrar dem vara transparenta. Varför är det en känslig fråga för dem, tro?

Blir så jäkla förbannad på styrelsen när de tror att en bestämd styrelse är en bra styrelse.
Det går alltid byta styrelsen. Vi har gjort det 2 gånger på 4 år. Vad har vi som gillar elbilarna vunnit på det? Från att man bara skrattade när man frågade omm laddningen till att varje medlem kan installera egen laddare. För mig är det tillräckligt :)
Det var svårt att få igenom laddplats där jag bor så jag gick med i styrelsen och då jag gick det lättare.

Ett tips är att göra sig själv oumbärlig för förening genom att hjälpa till. Min pappa var bra på det. Han var radioamatör med en gigantisk antenn på tomten men det var aldrig någon som klagade på det i samfälligheten för min pappa gjorde så mycket bra för hela området där han bodde. Det var allt från att fixa gatubelysning, ekonomi och annat. Det kostar lite tid men det kanske det är värt.
Det var precis vad jag gjorde. Sitter i styrelsen och då är det lättare att få det man vill ha :)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

BRF-styrelser är en rätt knepig konstruktion från början. I praktiken är det ett gäng glada amatörer som skall sköta en fastighet och verksamhet på mer eller mindre ideell basis.

Styrelsen är dessutom grannar och bekanta med många av medlemmarna.

Många medlemmar ser styrelsen som en fullservicefunktion, men vill aldrig ställa upp och vara med och vill heller inte ha högre avgifter.

Det är som upplagt för att det ska bli trassligt :-)

Därmed inte sagt att det finns mängder av väl skötta föreningar, men det är många intressen och viljor som kan krocka.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fodogen »

+1 för att gå med i styrelsen. Tror inte jag hade haft laddbox i mitt garage annars. Och inte hade garaget stått där heller om jag inte drivit på.

Dock ska man nog se till att vara lite smidig när man går med och inte på första mötet propsa för laddboxar. Vänta lite och bygg upp förtroendekapital och lär dig hur de andra i styrelsen funkar och resonerar. Kan nog lätt bli dålig stämning annars.

Sen gäller det att vara taktisk. Om jag försöker lägga fram något på måndag kväll när ordförande haft en dålig dag på jobbet så är oddsen mycket sämre än om jag lägger samma förslag på helgen till exempel.
Marine
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2021 08:28

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Marine »

Min Brf har 8 laddplatser som det tas 300:-/mån inklusive el för. Kanske i billigaste laget men tanken är att gå +-0 och ha det enkelt i början. Nu är det dock dags att installera 12 nya och då behövs det en ny undercentral som avsäkras separat men det innebär att huvudsäkringen maxas men tanken är ändå att ta ut 300:-/mån eller höja det till 400:-/mån.
Föreningens elnätsavtal är sådant att den betalar 90:-/kw för toppeffekt under månaden vilket inte togs hänsyn till i den första kalkylen men börjar bli märkbart att laddningen påverkar den.
Tanken är att i nästa steg installera resterande 52 platser och då med laddbalansering för fastigheten och då också mäta kWh förbrukning för individuella laddare.
Här är inte prisstrukturen klar men kanske 150:-/mån + 1.75 kr/kWh som man nu betalar för förbrukningen i lägenheterna.
Tankar finns att utöver lastbalanseringen mot huvudsäkringen dra ner laddeffekten ytterligare under topplasttimmar. Detta eftersom föreningen betalar timpris för elen och tanken bakom våra laddplatser är att alla med normal förbrukning skall kunna ha fulladdat kl 06 på morgonen vilket det finns god marginal för ändå.
Optimala hade väl egentligen varit att elbilsägarna debiterats timpris och själva valt om de vill nattladda men det är alldeles för komplext och kan krocka med lastbalanseringen och i en Brf bör man hålla administration och krångel till minimum. Tanken är ju att besparingen för nattladdning skall tillfalla elbilsägarna på något sätt. Eller föreningen då ändå de allra flesta av elbilsägarna är medlemmar i föreningen.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Anderzzon »

Marine skrev:
Tanken är att i nästa steg installera resterande 52 platser och då med laddbalansering för fastigheten och då också mäta kWh förbrukning för individuella laddare.
Här är inte prisstrukturen klar men kanske 150:-/mån + 1.75 kr/kWh som man nu betalar för förbrukningen i lägenheterna.
Jag är själv lite anti att lägga på en extra fast avgift på laddplatser. Elbilsladdning är investering som ökar värdet på fastigheten, då borde det betalas gemensamt av föreningen.
Nu vet jag inte var i Sverige det här är men jag tycker också att 1.75 kr/kWh låter rätt mycket.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Peter Andersson »

Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Peter Andersson »

Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Daniel_S »

Peter Andersson skrev:
Daniel_S skrev:
Peter Andersson skrev:
Zalman3 skrev:
I vår BRF tittar vi på att skaffa solceller och IMD.
Tanken är att det inte ska spela någon roll om elen förbrukas i lägenheten eller om elbilen laddas.
Det ska vara samma kWh pris.
Är det ingen som kör IMD och samma pris för laddström som hushållsström?
Jodå, vi kör IMD och debiteras via HSB på månadsavin ihop med förbrukning för lägenheten, samma kWh-pris som i lägenheten (f.n. 1,25 kr/kWh).
Utöver det betalar vi 100kr/mnd extra för el-plats i garaget för att finansiera boxar och installation.
Låter som bästa lösningen!
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av fth »

Daniel_S skrev:
Helt klart! Vi (få) som kör laddbart är väldigt nöjda med lösningen! Jag propsade på att det inte skulle vara någon fast månadsavgift utan som tidigare sagt här att kostnaden för boxarna är en investering i fastigheten men jag fick gammelfolket mot mig och blev nedröstad ;)
En viktig aspekt är att vi fick Minol/Brunata som hanterar IMD i våra lägenheter att även mäta laddboxarna utan någon extra månadsavgift och därmed drar inte laddboxarna någon fast månads-/årskostnad heller, allt för att hålla nere totalkostnaden.
Det låter ju som en perfekt lösning ut alla aspekter, den extra månadskostnaden kan man som sagt diskutera, men är det bara en hundring så tycker iaf jag det är helt ok.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Hej!

Vi är i slutfasen att sätta laddboxar i föreningens garage där vi har ca 70 platser.
Det kommer innebära att Eways tar betalt per box (eller uttag?) för att hantera fakturering av el mm.
Man laddar genom att lägga en tag emot.

Min stora fundering är då - bör man sätta färre boxar som täcker flera platser? (mindre kostnad både installation och månadskostnad)

Eller bör varje plats ha ett dedikerat ladduttag med sladd? Personen som har en elplats kommer att få betala tex 100kr extra för att ha elplatsen.

jag är lite kluven här. Jag behöver egentligen ingen egen sladd, men de som har laddhybrider måste ju såklart plugga in varje dag när de kommer hem. Men det är väl rätt övergående om man nu skall tänka på 5-10 års sikt. Har man gått all-in på elbil och inte pendlar 20-30 mil varje dag så behöver man ju egentligen bara plugga in några timmar per vecka totalt med 11kw effekt.

Finns några erfarenheter i gruppen som har egna uttag versus delade laddboxar i garaget?
Vi hyr ej ut platser till externa, och i vissa fall kan ett uttag nå upp till 6 bilar om den sitter på en mittstolpe.
Idag har vi 3 bilar som behöver laddning men det kommer att öka markant upp till 15-20 inom ett år.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av taliz »

Tycker det borde vara standard med fast sladd i boxen.
Att behöva släpa fram en typ2-kabel varje gång skulle iaf jag tycka var jobbigt.
Är tillräckligt jobbigt att behöva ansluta en fast sladd.
Ser fram emot induktionsladdning...

Ps. Var nära att flytta nyligen, men då skulle jag blivit tvungen att just bråka med typ2-kabel varje gång. Faktiskt en anledning att jag valde att inte flytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar