Fråga om typ 2 och kWh.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

draupnir
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 maj 2020 20:08

Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av draupnir »

Hej. Har precis beställt en Model X med long range. Jag tror att den har ett 100 kWh-batteri.

Fråga 1:
På Teslas egen sida står det att max laddningseffekt med en typ 2 kabel är 16,5 kW.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Men på plugshare hittar jag massa typ 2 ställen som laddar högre. På denna står det att deras typ 2 laddare ger 50kW.
https://www.plugshare.com/location/94158
Vad missar jag?

Fråga 2:
Och om detta stället https://www.plugshare.com/location/94158 ger 50 kW per timme. Betyder det att jag kan ladda fullt på två timmar där? (Säkert lite mer då effekten går ned då batteriet går mot 100% men har jag förstått kw-grejjen rätt?)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av vigge50 »

Om det är typ2 så får bilen växelström men batteriet kan endast laddas med likström. För detta används bilens interna laddare som i Tesla Model X är på 16,5 kW. Det betyder att även om laddaren kan ge mer så kommer den inte ladda snabbare än 16,5 kW. Om du vill ladda snabbare behöver du ladda på en snabbladdare som ger bilen likström direkt. Här är det antingen Tesla SuperChargers eller adapter för CCS alternativt CHadeMo som gäller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av taliz »

Du får med CCS adapter, så du kan ladda med 50kwh på det där stället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

draupnir skrev:
Fråga 2:
Och om detta stället https://www.plugshare.com/location/94158 ger 50 kW per timme. Betyder det att jag kan ladda fullt på två timmar där? (Säkert lite mer då effekten går ned då batteriet går mot 100% men har jag förstått kw-grejjen rätt?)
Ja, du har rätt i teorin 50 kW i 2 timmar ger 50 kW*2h=100kWh. Dock är 50 kW är vad laddaren är på men inte vad man får ut till bilen. Du kommer att få ca 48 kW som mest men laddhastigheten kan vara lite lägre om du har nära noll procent i State of Charge (SoC) eller nära 100%. Troligen kommer du inte in med precis 0% och sannolikt behöver du inte ladda till precis 100% så max ett par timmar behöver du troligen stå och ladda. Normalt laddar man inte mer än vad som behövs för att komma till nästa plats med laddare plus lite marginal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av PoloPrinsen »

Din bil är utrustad med en 16,5 kW laddare. Det är max effekt den kan ge in i batterierna. Den matas med växelström, AC och levererar likström, DC in i själva batterierna.

Exempel.. Hade du köpt en begagnad model S med en enkel ladare så hade du kunnat ladda den med 11kW. ELLER med 22 kW om den haft 2 st laddare monterat från fabrik. 2 laddare var tillval förr, nu är det endast en att välja på och den är alltså på 16.5 kW.

Fråga 2...
Ja i en perfekt värld skulle det kunna gå på 2 timmar men ej i verkligheten.
50 kW laddaren är en separat laddare,som kan leverera upp till just 50 kW. Likström, DC alltså. Bilens batteriövervakning styr hur mycket laddaren laddar bilens batterier. Batterierna tål dock ej att laddas med så många kW när de är nästan fulladdade, så lång tid kommer laddaren ladda mindre än 50 kW.
Från 90% till 100% laddning tar oftast mycket lång tid.

Nån som äger en exakt samma modell som du har kommer säkert komma med praktiska råd och verkliga tider vid olika laddsituationer.

Undvik att köra under noll, 0, i range, dvs undvik "soppatorsk". Sänk hastigheten istället så du komer fram med iaf någon % kvar. Ladda direkt när du kommer fram med låg %, pissepaus etc såklart ok, men inte vänta till typ 2 dagar senare.
Undvik även att ladda upp till 100% och att sen låta bilen stå still längre tid. Ladda upp till 100% när du verkligen behöver det och åk sen iväg när laddningen är klar, inte vänta några timmar/dagar och sen åka iväg.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
draupnir
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 maj 2020 20:08

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av draupnir »

Tack för alla svar.

Det enda som jag inte riktigt förstår är varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW men på Plugshare står det att max laddningshastighet med deras typ 2 kabel på nedanstående sida är 50 kW. Vad är det jag missar?

https://www.plugshare.com/location/94158
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av taliz »

Det står helt enkelt fel på plugshare(eller finns det någon med mer än 43kw AC?).
Men oavsett vad laddaren kan ge så kan Teslas interna laddare bara ta emot 16,5kw via AC(dvs typ2).
Vill du ladda snabbare måste du använda DC. Då använder du den medföljande CCS-adaptern och kan då använda CCS-kontakten på den laddaren, och därmed få 50kw.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19570
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Bjelke »

draupnir skrev:
Tack för alla svar.

Det enda som jag inte riktigt förstår är varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW men på Plugshare står det att max laddningshastighet med deras typ 2 kabel på nedanstående sida är 50 kW. Vad är det jag missar?

https://www.plugshare.com/location/94158
När man laddar med typ 2 så är det bilens inbyggda laddare som används, och i en ny Tesla så
är Max effekt med den 16,5kW, och den effekt som stolpen kan leverera kan vara mycket högre (tex 50kW) men
bilens laddare kan ändå inte ta emot mer än 16,5kW i det fallet.
Och skulle stolpen då bara kunna leverera tex 11kW så blir det den effekt som bilens laddare kan använda...
Stolpens effekt är alltså lika som vilka säkringar man har hemma, maximalt möjligt uttagbara effekt (även om
man hemma oftast bara säger hur många Ampere man har tillgängligt eftersom man nästan alltid pratar om enfas
och då blir effekt inte lika intressant).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av becker »

En 25 watts lampa lyser med 25 W oavsett hur mycket ström vägguttaget kan lämna.
Bilens laddare klarar inte att ta mer effekt även om uttaget skulle klarar det.
eGolf -17
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av [JM] »

Många svar och alla beskriver samma sak men det jag tror förvirrar dig är följande.
Typ 2 heter kontakten i bilen.
Den användas både för att ta emot växelström, AC, och likström, DC.

När du laddar bilen hemma med växelström så sitter det en ombordladdare som omvandlar växelströmmen till likström, DC. Vilket sen batteriet laddas med.
Den laddaren klarar bara 16.5kw

När du är ute och laddar på snabbladdare så finns det snabbladder för växelström som kan ge upp till ca 43kw. Men då begränsas du av din ombordladdare.

Sen kan du snabbladda med DC upp till ca 200kw, på tex SuC för då används inte ombordladdaren.

Allt detta genom samma typ2 uttag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6194
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av spacecoin »

draupnir skrev:
Tack för alla svar.
varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW
Grattis till bilen, du kommer att bli kanon-nöjd!

Teslas webbplats beskriver det som att kabeln inte klarar mer än 16.5kW (https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no). Det är fel.

Typ2-kabeln som kommer med bilen kan användas för snabbladdning med typ-2-kontakt eller CCS-adaptern (med en adapter som kommer med din bil.
På en Supercharger används inte den kabeln, utan en speciell kabel som sitter på Superchargern (SuC) som är vätskekyld.

Jag har laddat på 50kW snabbladdare med adapter+kabel. Den blev inte ens varm.

Som andra skrivit är det alltså ombord-laddaren (som inte använda vid snabbladdning) som är begränsad till 16.5kW
Ombordladdaren konverterar 1-fas eller 3-fas växelström (hemmaladdning eller ej-snabbladdning) till likström (som är det som batteriet och bilen använder).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
draupnir skrev:
Tack för alla svar.
varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW
Teslas webbplats beskriver det som att kabeln inte klarar mer än 16.5kW (https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no). Det är fel.

Typ2-kabeln som kommer med bilen kan användas för snabbladdning med typ-2-kontakt eller CCS-adaptern (med en adapter som kommer med din bil.
På en Supercharger används inte den kabeln, utan en speciell kabel som sitter på Superchargern (SuC) som är vätskekyld.

Jag har laddat på 50kW snabbladdare med adapter+kabel. Den blev inte ens varm.

Som andra skrivit är det alltså ombord-laddaren (som inte använda vid snabbladdning) som är begränsad till 16.5kW
Ombordladdaren konverterar 1-fas eller 3-fas växelström (hemmaladdning eller ej-snabbladdning) till likström (som är det som batteriet och bilen använder).
Medföljande Typ 2-kabel (Mennekes) kan inte användas för snabbladdning (per definition likströmsladdning (DC)) utan endast till växelströmsladdning (AC). Den kan inte användas till CCS-laddare och själva kabeln klarar av 22 kW, trefas 32A 230V men alla nyare bilar från Tesla kan "endast" ta emot max 16,5 kW via växelström (max 7,36 ifall det är enfas dvs 32A 230V). Den är inte gjord för att kunna ladda 50 kW likström. Jag är mycket tveksam till att det är möjligt att skicka 50 kW likström dvs ca 400 V 125 A DC genom den vanliga medföljande Typ 2-kabeln även ifall den delas upp på 125/3 A per fasledare.

Alla Superchargers är inte vätskekylda, tvärt om är bara en minoritet vätskekylda. Det finns mig veterligen ingen snabbladdare där man kan koppla in egen kabel, alla har fast kabel.

Bild på motsvarande Typ 2-kabel:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6194
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av spacecoin »

Ja, det är jag som minns fel. Snabbladdningen 50 kW var nog bara med CCS-adaptern. Jag laddar mest hemma, eller ibland på SuC. Bara laddat en gång på annan snabbladdare (Vattenfall).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Ja, det är jag som minns fel. Snabbladdningen 50 kW var nog bara med CCS-adaptern. Jag laddar mest hemma, eller ibland på SuC. Bara laddat en gång på annan snabbladdare (Vattenfall).
Tesla använder Typ 2-kontakten för både växelströmsladdning (precis som de flesta andra elbilar i Europa, Type 2 Mode 3) men även för likströmsladd ing och snabbladdning (vilket de är ensamma om att göra Type 2 Mode 4). Medföljande kabel är dock endast för växelström.

Typ 2 är även känd som Mennekea då det var de som utvecklade kontakten.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av clecab »

I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Därför så går det att köpa 16A, 32A och tom upp till 80A kablar. Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Kabeln är dimensionerad efter längd, kabel grovlek och kontaktdonsstorlek.
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av HenrikC »

clecab skrev:
I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Det är en resistor i kontakten som ger informationen.
clecab skrev:
Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Tesla Roadster
clecab skrev:
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Jag har mätt SC-kontakten med skjutmått och inte hittat något som stöder den hypotesen.
clecab skrev:
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
Japp, Teslas lösning är tekniskt helt överlägsen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

clecab skrev:
I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Därför så går det att köpa 16A, 32A och tom upp till 80A kablar. Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Kabeln är dimensionerad efter längd, kabel grovlek och kontaktdonsstorlek.
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
Det är ingen direkt våld på standarden. Det finns i standarden att skicka likström via Typ 2 men det är endast Tesla som använt sig av denna del.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Gustafsson »

Kommersiella laddstationer, t.ex. BEE har ju ofta typ 2 43 kW. Dessa har alltid fast kabel. Med den kan Roadstern ladda 60 A men bara enfas. Men det blir ju bara ca 14 kW + att man ibland överbelastar stationen så den slocknar helt.. ( fråga mig inte hur jag vet). Så lite lägre ström är bra att ställa in i bilen. Bilen kan ta 70 A, men jag har inte sett någon strömkälla som kan leverera det.
I Norge finns knappt några 43 kW typ2 kvar, men i Sverige är de ändå hyggligt vanliga och har man 3-4 tim.till övers så går det bra att ladda. Med tex Tesla WC kan man ladda Roadstern med 32 A typ 2 via adapter. Teslas UMC verkar dock inte fungera via typ2-adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar