Fråga om typ 2 och kWh.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av spacecoin »

draupnir skrev:
Tack för alla svar.
varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW
Grattis till bilen, du kommer att bli kanon-nöjd!

Teslas webbplats beskriver det som att kabeln inte klarar mer än 16.5kW (https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no). Det är fel.

Typ2-kabeln som kommer med bilen kan användas för snabbladdning med typ-2-kontakt eller CCS-adaptern (med en adapter som kommer med din bil.
På en Supercharger används inte den kabeln, utan en speciell kabel som sitter på Superchargern (SuC) som är vätskekyld.

Jag har laddat på 50kW snabbladdare med adapter+kabel. Den blev inte ens varm.

Som andra skrivit är det alltså ombord-laddaren (som inte använda vid snabbladdning) som är begränsad till 16.5kW
Ombordladdaren konverterar 1-fas eller 3-fas växelström (hemmaladdning eller ej-snabbladdning) till likström (som är det som batteriet och bilen använder).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
draupnir skrev:
Tack för alla svar.
varför skriver Tesla att max laddning med en Typ 2 kabel är max 16,5 kW
Teslas webbplats beskriver det som att kabeln inte klarar mer än 16.5kW (https://www.tesla.com/sv_SE/support/cha ... edirect=no). Det är fel.

Typ2-kabeln som kommer med bilen kan användas för snabbladdning med typ-2-kontakt eller CCS-adaptern (med en adapter som kommer med din bil.
På en Supercharger används inte den kabeln, utan en speciell kabel som sitter på Superchargern (SuC) som är vätskekyld.

Jag har laddat på 50kW snabbladdare med adapter+kabel. Den blev inte ens varm.

Som andra skrivit är det alltså ombord-laddaren (som inte använda vid snabbladdning) som är begränsad till 16.5kW
Ombordladdaren konverterar 1-fas eller 3-fas växelström (hemmaladdning eller ej-snabbladdning) till likström (som är det som batteriet och bilen använder).
Medföljande Typ 2-kabel (Mennekes) kan inte användas för snabbladdning (per definition likströmsladdning (DC)) utan endast till växelströmsladdning (AC). Den kan inte användas till CCS-laddare och själva kabeln klarar av 22 kW, trefas 32A 230V men alla nyare bilar från Tesla kan "endast" ta emot max 16,5 kW via växelström (max 7,36 ifall det är enfas dvs 32A 230V). Den är inte gjord för att kunna ladda 50 kW likström. Jag är mycket tveksam till att det är möjligt att skicka 50 kW likström dvs ca 400 V 125 A DC genom den vanliga medföljande Typ 2-kabeln även ifall den delas upp på 125/3 A per fasledare.

Alla Superchargers är inte vätskekylda, tvärt om är bara en minoritet vätskekylda. Det finns mig veterligen ingen snabbladdare där man kan koppla in egen kabel, alla har fast kabel.

Bild på motsvarande Typ 2-kabel:

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av spacecoin »

Ja, det är jag som minns fel. Snabbladdningen 50 kW var nog bara med CCS-adaptern. Jag laddar mest hemma, eller ibland på SuC. Bara laddat en gång på annan snabbladdare (Vattenfall).
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Ja, det är jag som minns fel. Snabbladdningen 50 kW var nog bara med CCS-adaptern. Jag laddar mest hemma, eller ibland på SuC. Bara laddat en gång på annan snabbladdare (Vattenfall).
Tesla använder Typ 2-kontakten för både växelströmsladdning (precis som de flesta andra elbilar i Europa, Type 2 Mode 3) men även för likströmsladd ing och snabbladdning (vilket de är ensamma om att göra Type 2 Mode 4). Medföljande kabel är dock endast för växelström.

Typ 2 är även känd som Mennekea då det var de som utvecklade kontakten.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av clecab »

I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Därför så går det att köpa 16A, 32A och tom upp till 80A kablar. Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Kabeln är dimensionerad efter längd, kabel grovlek och kontaktdonsstorlek.
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av HenrikC »

clecab skrev:
I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Det är en resistor i kontakten som ger informationen.
clecab skrev:
Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Tesla Roadster
clecab skrev:
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Jag har mätt SC-kontakten med skjutmått och inte hittat något som stöder den hypotesen.
clecab skrev:
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
Japp, Teslas lösning är tekniskt helt överlägsen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Svenssons »

clecab skrev:
I standarden av kabeln så finns det en parameter där kabeln berättar för laddboxen hur mycket ström den klarar av. Boxen berättar sedan för bilen hur mycket bilen får använda.
Därför så går det att köpa 16A, 32A och tom upp till 80A kablar. Dock finns det inte några bilar som kan ta mer än 63A.
Kabeln är dimensionerad efter längd, kabel grovlek och kontaktdonsstorlek.
Tesla använder tex Mode2 donet i S för snabbladdning men har då våldfört sig på standarden och monterat bättre och framförallt längre (djupare) stift. Dessa klarar av den större strömmen.
Vidare så kopplar tesla S+X om så att de 3-faserna + nollan blir 2xplus + 2xminus. Alltså 2 stift i parallell för snabbladdning.
I nya CCS så är de pinnarna oanvända. Allt går genom de stora stiften nederst.
Det är ingen direkt våld på standarden. Det finns i standarden att skicka likström via Typ 2 men det är endast Tesla som använt sig av denna del.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fråga om typ 2 och kWh.

Inlägg av Gustafsson »

Kommersiella laddstationer, t.ex. BEE har ju ofta typ 2 43 kW. Dessa har alltid fast kabel. Med den kan Roadstern ladda 60 A men bara enfas. Men det blir ju bara ca 14 kW + att man ibland överbelastar stationen så den slocknar helt.. ( fråga mig inte hur jag vet). Så lite lägre ström är bra att ställa in i bilen. Bilen kan ta 70 A, men jag har inte sett någon strömkälla som kan leverera det.
I Norge finns knappt några 43 kW typ2 kvar, men i Sverige är de ändå hyggligt vanliga och har man 3-4 tim.till övers så går det bra att ladda. Med tex Tesla WC kan man ladda Roadstern med 32 A typ 2 via adapter. Teslas UMC verkar dock inte fungera via typ2-adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar