Bilen borta från kontot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Generalbogge »

maccis skrev:
oscfor skrev:
Hustrun var idag i kontakt med Autoplan. De skyller nu på Skatteverket och rekommenderar att man betalar med kort när man laddar
Hur skulle man annars betala sina SuC-sessioner?
Svårt att göra det då det ju inte finns någon kortläsare på SuC. Och kommer du inte åt kontot, så kan du ju inte heller lägga till något förvalt kort.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Nenad_Antic
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 jan 2020 09:16
Ort: Knivsta

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Nenad_Antic »

Mitt konto är kvar men mina familjemedlemmar är bortplockade.
Mailat account support nästan varje dag utan respons, slutade att jag ringde Tesla supporten och fick veta att dom tagit bort alla familjekonton och det är upp till leasingbolaget att lägga till dom på nytt.
Kontaktade NF-Fleet och dom hade ingen info om denna förändring och hur dom hanterar detta. NF-Fleet skulle kontakta VD på Tesla i Sverige och ha ett möte om detta....
Får se hur lång tid det tar att få tillbaks kontona.... så resten av familjen kan använda sig av funktionerna i mobilen...
Tesla Model 3 SR+ vit med vit inredning
https://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Pontus »

Jag har Autoplan men kan inte se bilen på mitt konto. Jag kan se den i appen och jag kan se laddhistoriken för bilen på kontot inkl sista laddningen förra veckan. Jag kan dock inte köpa till något till bilen eller se papper angående bilen och inte heller se hur många gratis mil jag har kvar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av oscfor »

Pontus skrev:
Jag har Autoplan men kan inte se bilen på mitt konto. Jag kan se den i appen och jag kan se laddhistoriken för bilen på kontot inkl sista laddningen förra veckan. Jag kan dock inte köpa till något till bilen eller se papper angående bilen och inte heller se hur många gratis mil jag har kvar.
Om du loggar in via webben, kan du där lägga till betalningsuppgifter?

Numera fungerar det så här på alla fleetbilar (t ex Autoplan eller Leaseplan). Tesla lägger endast ägaren som ägare i portalen. Du kan därefter bli inbjuden som förare, samt även betalare av SuC.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av oscfor »

maccis skrev:
oscfor skrev:
Hustrun var idag i kontakt med Autoplan. De skyller nu på Skatteverket och rekommenderar att man betalar med kort när man laddar
Hur skulle man annars betala sina SuC-sessioner?
Toppen om du visar var man ska stoppa i korten när man står vid SuC eftersom någon möjlighet att lägga in betalningen på webben inte gavs och det var därför hustrun kontaktade Autoplan.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Erhafal »

Nuså!
Tog lite tid men.. Jag blev nyss uppringd av Andy, Tesla Sverige chef :shock: som hade mycket bra och tydligt svar.

Tesla jobbar på att anpassa sina system till Europeisk bilmarknad där det oftast finns ett finansbolag som äger bilen, i USA är det oftast privatpersoner.
Fram till sommaren 2020 så fick förare med leasade bilar samma access om privatkunder, men så är det inte längre eftersom det nu finns ett ägarkonto och ett förarkonto.

Ägarkontot är det som skall kunna göra sådant som påverkar förmånsvärden och köpa tillbehör. Detta kommer att fungera bäst för fleetbolag som säljer operationell leasing, Autoplan som enbart har finansiell leasing behöver anpassa sig lite.

Förarkontot skall kunna addera Premium connectivity, betala SuC m.m. MEN denna del är inte helt klar ännu vilket förklarar åtminstone min kommande utmaning med Premium Connectivity, som enligt Andy kommer att gå över in en förlängd trial period fram till att betalning är implementerad i Förarkonto delen.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av JoeMad »

Erhafal skrev:
Nuså!
Tog lite tid men.. Jag blev nyss uppringd av Andy, Tesla Sverige chef :shock: som hade mycket bra och tydligt svar.

Tesla jobbar på att anpassa sina system till Europeisk bilmarknad där det oftast finns ett finansbolag som äger bilen, i USA är det oftast privatpersoner.
Fram till sommaren 2020 så fick förare med leasade bilar samma access om privatkunder, men så är det inte längre eftersom det nu finns ett ägarkonto och ett förarkonto.

Ägarkontot är det som skall kunna göra sådant som påverkar förmånsvärden och köpa tillbehör. Detta kommer att fungera bäst för fleetbolag som säljer operationell leasing, Autoplan som enbart har finansiell leasing behöver anpassa sig lite.

Förarkontot skall kunna addera Premium connectivity, betala SuC m.m. MEN denna del är inte helt klar ännu vilket förklarar åtminstone min kommande utmaning med Premium Connectivity, som enligt Andy kommer att gå över in en förlängd trial period fram till att betalning är implementerad i Förarkonto delen.

Å herregud. Börjar redan tröttna på min Tesla (som jag får först i december) :?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Pontus »

Är det även detta som gör att man inte ser sina fria mil?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av gellerstam »

Har Autoplan

Ser mina fria mil i Skattkistan i appen.
Har ej möjlighet att köpa till FGD och AccBost via appen.
Ser ej min bil på webben.

Så verkar vara lite olika då även för oss inom Autoplan. ?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Erhafal »

JoeMad skrev:

Å herregud. Börjar redan tröttna på min Tesla (som jag får först i december) :?
Det är Autoplans syn på sin roll som ägare av bilen, svensk skattelagstiftning och Amerikansk lag som är problemet. framför allt när lagarna krockar.

Bilen är fantastisk!!, detta med bil på kontot är inget problem som stör upplevelsen.
Jag tyckte för ett år sedan att 6 veckor var en olidligt lång väntan, så att vänta till december skulle jag inte klara....
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 aug 2019 18:33
Ort: SUNDBORN

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Erhafal »

gellerstam skrev:
Har Autoplan

Ser mina fria mil i Skattkistan i appen.
Har ej möjlighet att köpa till FGD och AccBost via appen.
Ser ej min bil på webben.

Så verkar vara lite olika då även för oss inom Autoplan. ?
Vad vi "Autoplanare" ser idag beror tydligen på när bilen levererades och hur den då registrerades i deras system. Tesla kommer göra en översyn/justering på alla bilar när det beslutats vad Leasing bolagen i Sverige skall kunna göra och vad förarna skall kunna göra med bilen. Tesla väntar nu på Leasingbolagens beslut.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av JoeMad »

Erhafal skrev:
JoeMad skrev:

Å herregud. Börjar redan tröttna på min Tesla (som jag får först i december) :?
Det är Autoplans syn på sin roll som ägare av bilen, svensk skattelagstiftning och Amerikansk lag som är problemet. framför allt när lagarna krockar.

Bilen är fantastisk!!, detta med bil på kontot är inget problem som stör upplevelsen.
Jag tyckte för ett år sedan att 6 veckor var en olidligt lång väntan, så att vänta till december skulle jag inte klara....

Du har säkert rätt. Bilen är nog bra bara jag får den.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Bilen borta från kontot

Inlägg av Dansken »

Ni som inte ser bilen/milen på kontot:

Har ni ändå fått era gratismil? Alltså laddar ni gratis när ni laddar, trots att det ej syns på kontot att ni har tillgång till milen?
Fick min nya X för en månad sedan, och har ställd frågan till Tesla vad som gäller. Bör ha "300 mil" innestående, men frågan är vad som gäller just nu.
Skriv svar