Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av e5m1r »

Fredrik j skrev:
e5m1r skrev:
Säg att jag bedriver taxi....
Har en s/x med fri SuC
Många enskilda använder bilen privat så att privat åka på semester och ladda är OK inga konstigheter ?
Men vad gör jag om jag får en långkörning där jag måste ladda för att komma fram ?
Det är knappast rimligt att behöva ladda utanför SuC ?
Tesla kan ju inte rimligen veta om energin ska användas privat eller i verksamheten.
Det är klart men frågan kvarstår en taxi i tjänst på långresa
Får den ladda på SuC ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av EnTraktor »

Alla Teslor får ladda på SuC. Vad som gäller för betalning beror på avtalet. Läs gärna erat eget beställningsavtal där informationen finns.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Mickep »

Har inga problem med att taxibilar laddar på teslas laddare. Det som är irriterande är fri laddning. vilket är ett sattyg. Skulle man veta att taxi betalar för sig (som vilken verksamhet som helst) skulle nog färre ha synpunkter.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av frippe »

Mickep skrev:
Har inga problem med att taxibilar laddar på teslas laddare. Det som är irriterande är fri laddning. vilket är ett sattyg. Skulle man veta att taxi betalar för sig (som vilken verksamhet som helst) skulle nog färre ha synpunkter.
Varför skulle fri laddning vara ett sattyg?

Fri laddning är förbetald laddning gjort vid inköp av bilen. Att Tesla förr i tiden. före 2017 någon gång inte riktigt fattade att taxiteslor skulle ladda på SuC vid fri laddning är inte taxiåkarens fel. Men nu är det ändrat så de får betala som alla andra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Bod »

Det stora problemet är/har varit Taxis uppträdande på SuC i Upplands Väsby. Inta bara att de skapar kö, då det är många Taxibilar som laddar där, utan att de håller platser åt varandra och inte släpper in in andra Teslaägare att få ladda i turordning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Pontus »

Bod skrev:
Det stora problemet är/har varit Taxis uppträdande på SuC i Upplands Väsby. Inta bara att de skapar kö, då det är många Taxibilar som laddar där, utan att de håller platser åt varandra och inte släpper in in andra Teslaägare att få ladda i turordning.
Den har jag aldrig hört. Om jag skulle stått i kö där och någon taxi specifikt lämnade platsen till en kompis då skulle jag... #%& :twisted:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Bod »

Det var många som hade just de kommentarerna här på forumet för några år sedan. Det är möjligt att problemet minskat nu när fri SuC inte ingår.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Så vitt jag vet är väl detta enbart ett problem i Upplands Väsby, men det kanske finns flera ställen som är trånga sektorer? Är det en SuC som sällan är fullbelagd tycker jag bara att det är positivt att taxibilar laddar där. Många får sin första upplevelse av elbilar och Tesla i en taxi, vilket sedan väcker ytterligare intresse och kanske leder till ett byte till elbil i slutändan.

Självklart är det också positivt att bilar som rullar mycket släpper ut så lite som möjligt
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Curik »

lator skrev:
Curik skrev:
Den är producerad i slutet av 2018, alltså efter reglerna ändrades.

Men jag kollade vidare lite och såg att det handlade om en enskild firma. Där ser man!
Man får ändå inte använda sig av gratis SuC i näringsverksamhet men det kanske är betald SuC och då är det ju ok.
Det ska inte spela någon roll ifall du läser deras regler. Dom motiverar det med att dom vill att laddare ska finnas tillgängliga primärt för allmänheten.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6163
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av spacecoin »

"Kan jag som yrkesförare eller kommersiell aktör utnyttja det offentliga Supercharger-nätverket?
I samband med införandet av vår Supercharger Fair Use Policy så ska det offentliga Supercharger-nätverket inte användas till yrkesfordon. Om du i egenskap av kommersiell aktör är intresserad av våra lösningar får du gärna kontakta oss så att vi kan rekommendera laddningslösningar som uppfyller din verksamhets behov. Om Supercharger-nätverket hålls tillgängligt för icke-kommersiella användare kommer det att ha en hållbar och positiv inverkan på Supercharger-nätverket och Teslas kunder i stort."

Fordon efter 15/12 2017 omfattas.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal ... r-fair-use
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxis på Superchargers, är det tillåtet nu?

Inlägg av Pontus »

Då blir ju nästa fråga varför man inte satt upp CSS kablar i Upplands Väsby om nya Taxi ändå inte får använda den?
Idag var en sådan dag på 1000 där jag skulle behövt kunna ladda SuC i Väsby men det går inte med model 3. Någon som har någon ny info om detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar