Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Moderator: Redaktion
Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Hej! Ny här på forumet och kanske snart en ny elbilsägare. Kommer pendla ca 12mil/dagen och är intresserad av en Hyundai ioniq.
Hitta en ny ioniq 2019 årsmodell 28kwh för kampanjpris på 369000kr (309000kr) efter miljöpremien. Jag tycker detta känns ganska prisvärt. Eller ska man lägga till ca 40k för att få en 38kwh 2020 årsmodell? Någon som har erfarenhet av ioniq och kan berätta om lite för och nackdelar?
Mvh
Hitta en ny ioniq 2019 årsmodell 28kwh för kampanjpris på 369000kr (309000kr) efter miljöpremien. Jag tycker detta känns ganska prisvärt. Eller ska man lägga till ca 40k för att få en 38kwh 2020 årsmodell? Någon som har erfarenhet av ioniq och kan berätta om lite för och nackdelar?
Mvh
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Detta gäller dock inte Ionic... Laddar mycket långsammare och verkar också dra mera energi... Men bättre pris än sådär går det att hitta.Gustafsson skrev:Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Skum ”uppgradering” då med stora batteriet...lator skrev:Detta gäller dock inte Ionic... Laddar mycket långsammare och verkar också dra mera energi... Men bättre pris än sådär går det att hitta.Gustafsson skrev:Klart bättre upplevelse med större batteri. Bilen blir betydligt mer användbar.
Skulle tro att bilar med små batterier dessutom kommer att tappa mer i 2:dra handsvärde.
Detta är bara mina egna funderingar förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Beror mycket på hur du använder bilen. Leaf är driftsäker men oduglig på långresor. Ionic är snål och laddar snabbt även efter 50 mil men blir väldigt dyr i service om man kör många mil. Kräver service var 1500:e mil...Robin92 skrev:Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Ja okej! Kommer köra runt 2500mil/år. Vad är det man servera var 1500 mil och vad kostar en service? Kommer inte bli några längre sträckor jag kör. Ska framför allt användas som pendlarbil till jobbet.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Hello!
När jag körde Ioniq 28kwh kostade service 750 respektive 1200 kr. Priserna är varannan gång. Service på Leaf kostar mer kring 3000 så det är billigare män oftare på Ioniq.
Superbil med största nackdelen att den inte har app support,kanske finns i nya?
När jag körde Ioniq 28kwh kostade service 750 respektive 1200 kr. Priserna är varannan gång. Service på Leaf kostar mer kring 3000 så det är billigare män oftare på Ioniq.
Superbil med största nackdelen att den inte har app support,kanske finns i nya?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Då har du ju egentligen svarat dig själv angående batteristorleken. Du behöver inte det större batteriet skulle jag tro.Robin92 skrev:Ja okej! Kommer köra runt 2500mil/år. Vad är det man servera var 1500 mil och vad kostar en service? Kommer inte bli några längre sträckor jag kör. Ska framför allt användas som pendlarbil till jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Det är väl ganska självklart att det tar längre tid att ladda ett stort batteri än ett litet om du har samma laddhastighet? Skillnaden är ju att du får i mer ström och således kan köra längre på laddningen. Men du måste ju inte ladda det stora batteriet till 80% om du inte behöver all energi. Med det lilla kan du inte välja, då är du kanske tvungen att ladda så mycket det går.Robin92 skrev:Ja jag läste någonstans att den nya tar ca 54 minuter att ladda upp till 80% och den gamla modellen ca 30min. Men kan man hitta en helt ny ioniq -19 billigare än 369k?
Vad tror tycker ni om denna jämfört med leaf?
Tack för svar.
80% av 28kWh = 22,4kWh
80% av 38kWh = 30,4kWh
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Gamla ioniq laddar med 70kw den nya ca 50kw så som jag förstått det. Björn Nyland hyllar ju den gamla men verkar inte riktigt så impad av den nya.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Har dom inte lite samma problem som Leaf, att dom klämt in mer batteri i samma
utrymme och får problem med värmen och därför sänkt max laddeffekt?
(Även om dom har lite kylning så kan det ju bli problem liksom)
utrymme och får problem med värmen och därför sänkt max laddeffekt?
(Även om dom har lite kylning så kan det ju bli problem liksom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Ska man använda bilen till pendling ca 12mil så så gissar jag att du till 99% tänkt ladda hemma.. då kvittar det om den laddar i 50 eller 70 på snabbladdning däremot skall du ofta åka längre tripper än 25-30 då kan det ha vissbetydelse..
Alltså man måste titta på mönstret man skall använda bilen till. Inte enbart fokusera på laddhastig/batteristorlek.
om du skall pendla varje dag 12mil så är större batteriet att föredra. Dvs du behöver inte ladda till 100% hela tiden vilket är mkt skonsammare för batteriet.
Enklast provkör båda modellerna, visst kanske är svårt att efterlikna exakt lika provturer me samma batterinivå
Alltså man måste titta på mönstret man skall använda bilen till. Inte enbart fokusera på laddhastig/batteristorlek.
om du skall pendla varje dag 12mil så är större batteriet att föredra. Dvs du behöver inte ladda till 100% hela tiden vilket är mkt skonsammare för batteriet.
Enklast provkör båda modellerna, visst kanske är svårt att efterlikna exakt lika provturer me samma batterinivå
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Nej, det är till största delen spänningen på batteriet som är lägre i nya mot gamla vad jag förstått det.Bjelke skrev:Har dom inte lite samma problem som Leaf, att dom klämt in mer batteri i samma
utrymme och får problem med värmen och därför sänkt max laddeffekt?
(Även om dom har lite kylning så kan det ju bli problem liksom)
En 50 kW laddare ger 125A som max, sedan gångra det med batteriets spänning så får du hur många kW den matar för stunden. Förutsatt att batteriet inte är överhettat eller för kallt. Låg batterispänning = låg effekt. e-Golf lider av detta problem, och är även anledningen till att Tesla med CHAdeMO adapter laddar mycket snabbare om man stannar med en hög SoC (60-70%?) istället för låg SoC som ger bäst effekt hos Superchargers, Ionity osv.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Aha
Ja lägre spänning är ju oftast inget skoj när det är begränsning på strömmen...
Surt så räven då
Ja lägre spänning är ju oftast inget skoj när det är begränsning på strömmen...
Surt så räven då
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Kör du många resor 18-40 mil skulle jag gå på 38kWh. Kör du många resor över 40 mil skulle jag välja 28kWh.
Kör du väldigt sällan över 18 mil så spelar det ingen roll.
Jag gjorde en enkel bild över laddtid en gång. Dock går det inte att sammanfatta så enkelt, men sommartid med torr väg och lite typisk förbrukning kan väl iaf uttryckas med en (1) linje som i bilden.
Kör du väldigt sällan över 18 mil så spelar det ingen roll.
Jag gjorde en enkel bild över laddtid en gång. Dock går det inte att sammanfatta så enkelt, men sommartid med torr väg och lite typisk förbrukning kan väl iaf uttryckas med en (1) linje som i bilden.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Tror även att laddhastigheten är lägre på nya ioniq.
Hyndai skall enligt rykte koma med 800V system som troligtvis kan öka laddhastigheten rejält. Införs det på ioniqen kommer det göra enorm skillnad.
Gamla 28kWh är ganska bra prisnivå (under 300 000). Och björn Nyland har gjot ett test i längfärd så slår den den nya. (om jag inte minns fel)
Hyndai skall enligt rykte koma med 800V system som troligtvis kan öka laddhastigheten rejält. Införs det på ioniqen kommer det göra enorm skillnad.
Gamla 28kWh är ganska bra prisnivå (under 300 000). Och björn Nyland har gjot ett test i längfärd så slår den den nya. (om jag inte minns fel)
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Betänk även att du får ut betydligt kortare vägsträcka vintertid.
Jag skulle satsa på det större. Träligt när man kommer hem från jobbet med nästan tomt batteri och frugan vill åka till stormarknaden....
Jag skulle satsa på det större. Träligt när man kommer hem från jobbet med nästan tomt batteri och frugan vill åka till stormarknaden....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Jag är beredd att hålla med. Ioniq är för dyr, även begagnad.taliz skrev:Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Skiljer väl även en del på utrustningen? Om inte jag minns fel så kom appstöd först i årsmodell 2020. Större display och möjlighet till ventilerade framsäten är inte heller dumt.
Jag skulle gissa att du inte har speciellt många mils marginal på vintern med 28 kWh om du pendlar 12 mil om dagen.
Jag skulle gissa att du inte har speciellt många mils marginal på vintern med 28 kWh om du pendlar 12 mil om dagen.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?
Jag hade en Leaf 40kWh som jag körde över Öresundsbron i ett år. 12mil daglig pendling, ingen slipstream bakom lastbilar, låg aldrig under 180Wh/km och på vintern upp mot 230Wh/km. Ioniq är något mer sparsam med elektronerna än Leafen, men räkna grovt med att du behöver ladda 30kWh per dag vintertid om du kör mycket motorväg.
Min största utmaning var att bilen var tvungen att stå still 13h för att ladda ikapp den dagliga förbrukning med den medföljande reseladdare (10A@230V). De skriver att du kan ladda med 7,2kW men för att klara det måste du ha 32A i din laddbox. Om du har möjlighet att ladda på jobbet, så ger det dig utrymme att åka ärenden efter arbetet utan att känna stress över att bilen aldrig hinner ladda klart och får mindre och mindre batteri efterhand som veckan går.
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?
Jag hade en Leaf 40kWh som jag körde över Öresundsbron i ett år. 12mil daglig pendling, ingen slipstream bakom lastbilar, låg aldrig under 180Wh/km och på vintern upp mot 230Wh/km. Ioniq är något mer sparsam med elektronerna än Leafen, men räkna grovt med att du behöver ladda 30kWh per dag vintertid om du kör mycket motorväg.
Min största utmaning var att bilen var tvungen att stå still 13h för att ladda ikapp den dagliga förbrukning med den medföljande reseladdare (10A@230V). De skriver att du kan ladda med 7,2kW men för att klara det måste du ha 32A i din laddbox. Om du har möjlighet att ladda på jobbet, så ger det dig utrymme att åka ärenden efter arbetet utan att känna stress över att bilen aldrig hinner ladda klart och får mindre och mindre batteri efterhand som veckan går.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Första versionen av Ioniq hade låg kapacitet på batteriet p.g.a. någon miljöbilsregel i Sydkorea som begränsade hur lång tid det fick ta att ladda fullt från ett vanlig vägguttag. Det gjorde att tillverkaren gjorde Ioniq snål och med ett batteri som klarade snabbladdning bra.
När man höjde kapaciteten i batteriet verkar det som att man fick kompromissa med effekten/laddhastigheten. Svårt att få alla egenskaper bra samtidigt.
Det är samma typ av optimering av batterikemin efter ändamålet som man kan göra för hybrider (låg kapacitet och hög effekt), tunga fordon (lång livslängd och lägre kapacitet) eller telefoner (hög kapacitet och kort livslängd).
När man höjde kapaciteten i batteriet verkar det som att man fick kompromissa med effekten/laddhastigheten. Svårt att få alla egenskaper bra samtidigt.
Det är samma typ av optimering av batterikemin efter ändamålet som man kan göra för hybrider (låg kapacitet och hög effekt), tunga fordon (lång livslängd och lägre kapacitet) eller telefoner (hög kapacitet och kort livslängd).
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
[quote="Willerud"]Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?”
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?”
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Är kona och eNiro bättre elbil än ioniq. Ska kika lite på dom också!Teslaspolen skrev:Jag är beredd att hålla med. Ioniq är för dyr, även begagnad.taliz skrev:Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.