Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Skiljer väl även en del på utrustningen? Om inte jag minns fel så kom appstöd först i årsmodell 2020. Större display och möjlighet till ventilerade framsäten är inte heller dumt.
Jag skulle gissa att du inte har speciellt många mils marginal på vintern med 28 kWh om du pendlar 12 mil om dagen.
Jag skulle gissa att du inte har speciellt många mils marginal på vintern med 28 kWh om du pendlar 12 mil om dagen.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?
Jag hade en Leaf 40kWh som jag körde över Öresundsbron i ett år. 12mil daglig pendling, ingen slipstream bakom lastbilar, låg aldrig under 180Wh/km och på vintern upp mot 230Wh/km. Ioniq är något mer sparsam med elektronerna än Leafen, men räkna grovt med att du behöver ladda 30kWh per dag vintertid om du kör mycket motorväg.
Min största utmaning var att bilen var tvungen att stå still 13h för att ladda ikapp den dagliga förbrukning med den medföljande reseladdare (10A@230V). De skriver att du kan ladda med 7,2kW men för att klara det måste du ha 32A i din laddbox. Om du har möjlighet att ladda på jobbet, så ger det dig utrymme att åka ärenden efter arbetet utan att känna stress över att bilen aldrig hinner ladda klart och får mindre och mindre batteri efterhand som veckan går.
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?
Jag hade en Leaf 40kWh som jag körde över Öresundsbron i ett år. 12mil daglig pendling, ingen slipstream bakom lastbilar, låg aldrig under 180Wh/km och på vintern upp mot 230Wh/km. Ioniq är något mer sparsam med elektronerna än Leafen, men räkna grovt med att du behöver ladda 30kWh per dag vintertid om du kör mycket motorväg.
Min största utmaning var att bilen var tvungen att stå still 13h för att ladda ikapp den dagliga förbrukning med den medföljande reseladdare (10A@230V). De skriver att du kan ladda med 7,2kW men för att klara det måste du ha 32A i din laddbox. Om du har möjlighet att ladda på jobbet, så ger det dig utrymme att åka ärenden efter arbetet utan att känna stress över att bilen aldrig hinner ladda klart och får mindre och mindre batteri efterhand som veckan går.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Första versionen av Ioniq hade låg kapacitet på batteriet p.g.a. någon miljöbilsregel i Sydkorea som begränsade hur lång tid det fick ta att ladda fullt från ett vanlig vägguttag. Det gjorde att tillverkaren gjorde Ioniq snål och med ett batteri som klarade snabbladdning bra.
När man höjde kapaciteten i batteriet verkar det som att man fick kompromissa med effekten/laddhastigheten. Svårt att få alla egenskaper bra samtidigt.
Det är samma typ av optimering av batterikemin efter ändamålet som man kan göra för hybrider (låg kapacitet och hög effekt), tunga fordon (lång livslängd och lägre kapacitet) eller telefoner (hög kapacitet och kort livslängd).
När man höjde kapaciteten i batteriet verkar det som att man fick kompromissa med effekten/laddhastigheten. Svårt att få alla egenskaper bra samtidigt.
Det är samma typ av optimering av batterikemin efter ändamålet som man kan göra för hybrider (låg kapacitet och hög effekt), tunga fordon (lång livslängd och lägre kapacitet) eller telefoner (hög kapacitet och kort livslängd).
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
[quote="Willerud"]Var i landet bor du?
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?”
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Hur snabba är vägarna på din pendlingssträcka?
Hur ser din körstil ut?”
Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Är kona och eNiro bättre elbil än ioniq. Ska kika lite på dom också!Teslaspolen skrev:Jag är beredd att hålla med. Ioniq är för dyr, även begagnad.taliz skrev:Jag förstår inte alls varför ioniq lockar till det priset.
Du får en Kona eller eNiro till ungefär samma pris, med mer än dubbelt så stort batteri.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.Robin92 skrev:Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Kan förtydliga att hyfsat många elbilar stödjer inte 3-fas laddning än. Ioniq är en av dessa, Leaf är en annan. Nya Kona ska dock stödja det, liksom samtliga Zoe och alla Teslor utom original-Roadstern.Willerud skrev:Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.Robin92 skrev:Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Japp, vore mums för Roadstern som kan ta 70 A enfas om det bjuds...Bjelke skrev:Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.Bjelke skrev:Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Svaret är helt klart nej...LasseTM skrev:Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.Bjelke skrev:Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Accelev säger att det ska komma som en option. Men det har de sagt i ett år....Bjelke skrev:Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Tack för alla svar och tips!Willerud skrev:Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.Robin92 skrev:Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Om du vill ha bra estimat av energiåtgång och laddbehov, så lägg in din rutt på ABRP och laborera med olika väderförhållanden och bilmodeller.Robin92 skrev:Tack för alla svar och tips!Willerud skrev:Då kommer du få liknande förbrukning som jag hade med Leafen. Regn och våta vägbanor, 0-5 grade adderar en hel del till förbrukningen.Robin92 skrev:Jag bor i Skåne och kommer köra ca 4,5mil motorväg och ca 1,5 mil blandat enkel resa.
Kommer sätta upp laddstolpe hemma.
Följ taliz råd och överväg andra alternativ med större batteri. 28kWh är OK på sommaren, men det blir svettigt på vintern.
Sätter du upp en box hemma så hade jag rekommenderat en bil med 3-fas laddning, så får du jämn fördelning över faserna och inte bara last på en fas som med Ioniq.
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Vill du benchmarka olika modeller så finns det bra data på ev database och även sektion med real world räckvidd.
Ioniq 28:
https://ev-database.org/car/1057/Hyundai-IONIQ-Electric
Ioniq 38:
https://ev-database.org/car/1165/Hyundai-IONIQ-Electric
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Kyla är inte så hemskt farligt. Framförallt inte i södra delen av landet och när bilen har värmepump. Våta vägbanor eller än värre snöslask är största boven.Robin92 skrev:Tack för alla svar och tips!
Trodde faktiskt inte att kyla och våta vägbanor skulle påverka så mycket. 38kwh ska ju nå ca 310km enligt spec. Men lästa att 280km var mer verklighetstroget.
Som jämförande exempel kan jag säga att vår e-Golf klarar ungefär 18 mil på vintern (i Skaraborg, alltså ingen riktig vinter) och dryga 20 mil på sommarn. Den har 35,8kWh batteri minus buffert, lite större än Ioniq alltså, men Golfen är å andra sidan inte riktigt lika snål. Vi brukar ligga runt 1,5kWh/mil vintertid, något mer kanske. Den kan alltså räckviddsmässigt likställas med Ioniq med lilla batteriet. Jag skulle däremot dra mig för att skaffa en elbil som har bara stöd för enfasladdning, så som Ioniq. Det var bl.a. därför vi valde bort den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
[/quote]
Kyla är inte så hemskt farligt. Framförallt inte i södra delen av landet och när bilen har värmepump. Våta vägbanor eller än värre snöslask är största boven.
Som jämförande exempel kan jag säga att vår e-Golf klarar ungefär 18 mil på vintern (i Skaraborg, alltså ingen riktig vinter) och dryga 20 mil på sommarn. Den har 35,8kWh batteri minus buffert, lite större än Ioniq alltså, men Golfen är å andra sidan inte riktigt lika snål. Vi brukar ligga runt 1,5kWh/mil vintertid, något mer kanske. Den kan alltså räckviddsmässigt likställas med Ioniq med lilla batteriet. Jag skulle däremot dra mig för att skaffa en elbil som har bara stöd för enfasladdning, så som Ioniq. Det var bl.a. därför vi valde bort den.[/quote]
Ja okej! intressant. Tror hyundai kona stödjer flerfasladdning om jag inte missminner mig, iaf 2020 modellen. vad är det som är så dåligt med enfasladdning?
Kyla är inte så hemskt farligt. Framförallt inte i södra delen av landet och när bilen har värmepump. Våta vägbanor eller än värre snöslask är största boven.
Som jämförande exempel kan jag säga att vår e-Golf klarar ungefär 18 mil på vintern (i Skaraborg, alltså ingen riktig vinter) och dryga 20 mil på sommarn. Den har 35,8kWh batteri minus buffert, lite större än Ioniq alltså, men Golfen är å andra sidan inte riktigt lika snål. Vi brukar ligga runt 1,5kWh/mil vintertid, något mer kanske. Den kan alltså räckviddsmässigt likställas med Ioniq med lilla batteriet. Jag skulle däremot dra mig för att skaffa en elbil som har bara stöd för enfasladdning, så som Ioniq. Det var bl.a. därför vi valde bort den.[/quote]
Ja okej! intressant. Tror hyundai kona stödjer flerfasladdning om jag inte missminner mig, iaf 2020 modellen. vad är det som är så dåligt med enfasladdning?
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Trefas fördelar lasten på tre faser, samtidigt som du kan sänka strömstyrkan. För 7kW laddeffekt räcker det med 10A. Det kan räcka med en 16A huvudsäkring. För att få samma laddeffekt med enfas behöver du 30A. Det har man i vanliga fall inte hemma. Och då räknar jag inte ens med att huset också vill ha lite ström.
Enfasladdning betyder i praktiken oftast inte mer än 2,3kW hemmavid om man inte vill snedbelasta faserna för mycket. Och det är rätt långsamt och tar hela natten.
Enfasladdning betyder i praktiken oftast inte mer än 2,3kW hemmavid om man inte vill snedbelasta faserna för mycket. Och det är rätt långsamt och tar hela natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
En E-hub på 21kW kan flytta 29A till en enskild fas under förutsättning att det finns energi ledig på de två övriga. En 14kW kan flytta 20A.Bjelke skrev:Svaret är helt klart nej...LasseTM skrev:Du får köpa en ferroamp växelriktare, den balanserar faserna.Bjelke skrev:Finns det någon laddbox som kan dra från 3 faser samtidigt och leverera ut det som 1-fas?kenjon skrev:Det finns även laddare som skapar en "superfas" mha av två eller tre faser, t ex Accelev.
Det vore jäkligt intressant att se isf
Frågan är om den klarar att balansera om 3x20A till 1-fas
Dvs har man 20A huvudsäkring så kan en 14kW E-hub se till att det finns 40A tillgängligt på en fas (om de andra två faserna tillåter det).
Dvs 3x20A in och 40A+10A+10A ut är möjligt.
Så svaret är "nästan"
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Har du räknat på fasläget också då (120 grader)?
Jag har en "fasförflyttare" för tvåfas, och på 2x16 A får jag ut 26-27 A.
Jag har en "fasförflyttare" för tvåfas, och på 2x16 A får jag ut 26-27 A.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Ferroamps produkter är ju till för att sitta på vårt tre-fassystem. Där är det ju 120 grader mellan faserna.
Sen huruvida deras prylar funkar med bara två faser inkopplade har jag ingen aning om. Men jag ser inget teoretiskt hinder.
E-hubben funkar som en switchad AC-DC omvandlare som sen sitter i serie med en DC-AC omvandlare. Därimellan har dom en litet batteribuffert som ligger på 760V DC.
Det är själva kärnan i hela systemet och det är där som dom kan ta in/skicka ut DC från/till solceller, batterilager etc.
I och med att dom kan plocka energi från en fas, stoppa in den i batteribufferten och sedan ta ut energin och lägga på valfri fas så ser jag inget hinder i att bara göra detta med två faser i teorin.
Obs, systemet jobbar parallellt med den vanliga trefasen och inte seriellt.
Sorry för OT igen...
Sen huruvida deras prylar funkar med bara två faser inkopplade har jag ingen aning om. Men jag ser inget teoretiskt hinder.
E-hubben funkar som en switchad AC-DC omvandlare som sen sitter i serie med en DC-AC omvandlare. Därimellan har dom en litet batteribuffert som ligger på 760V DC.
Det är själva kärnan i hela systemet och det är där som dom kan ta in/skicka ut DC från/till solceller, batterilager etc.
I och med att dom kan plocka energi från en fas, stoppa in den i batteribufferten och sedan ta ut energin och lägga på valfri fas så ser jag inget hinder i att bara göra detta med två faser i teorin.
Obs, systemet jobbar parallellt med den vanliga trefasen och inte seriellt.
Sorry för OT igen...
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Hur stort batteri man ska välja när man köper elbil så är det väl några faktorer man behöver fundera på.
1* Maximal daglig resväg. Dvs hur mkt åker man normalt med bilen på en dag. Hem-Jobb-hem + handla + skjutsa barn på träning etc.
Säg att man åker 10 mil max per dag och att bilen kalla vinterdagar drar 300wh/km (3kwh/mil) worst case. 3kwh/mil gäller väl för större suv. För en mindre bil får man väl välja en lägre siffra.
Detta ska typ 70% av batterikapaciteten klara av utan laddning.
Minsta storleken på batteriet blir då: (10mil*3kw/mil)/0,70 = 43kwh för en större suv och kanske (10mil*2,5kw/mil)/0,70 = 36kwh för en medelstor bil.
2* Kolla era vanliga längre resor med ABRP och se hur mkt ni måste stanna och ladda. Testa med olika bilar och se hur stor skillnad det gör med olika batterier.
Kolla också hur mkt regn mm påverkar under skidresan med mera last dessutom tex.
Obs ABRP tar inte i dagsläget, ännu, hänsyn till det ökade rullmotståndet som blir när man lastar bilen full.
Men om man lägger på ca 4wh/km per 100kg ökad last så blir det rätt.
Tex en tesla model x har tyo 250wh/km i referensförbrukning. Lastar man den med 400kg extra så blir det 4*4=16wh/km extra. Dvs totalen blir 250+16=266 som man ska sätta in som ny referensförbrukning.
1* Maximal daglig resväg. Dvs hur mkt åker man normalt med bilen på en dag. Hem-Jobb-hem + handla + skjutsa barn på träning etc.
Säg att man åker 10 mil max per dag och att bilen kalla vinterdagar drar 300wh/km (3kwh/mil) worst case. 3kwh/mil gäller väl för större suv. För en mindre bil får man väl välja en lägre siffra.
Detta ska typ 70% av batterikapaciteten klara av utan laddning.
Minsta storleken på batteriet blir då: (10mil*3kw/mil)/0,70 = 43kwh för en större suv och kanske (10mil*2,5kw/mil)/0,70 = 36kwh för en medelstor bil.
2* Kolla era vanliga längre resor med ABRP och se hur mkt ni måste stanna och ladda. Testa med olika bilar och se hur stor skillnad det gör med olika batterier.
Kolla också hur mkt regn mm påverkar under skidresan med mera last dessutom tex.
Obs ABRP tar inte i dagsläget, ännu, hänsyn till det ökade rullmotståndet som blir när man lastar bilen full.
Men om man lägger på ca 4wh/km per 100kg ökad last så blir det rätt.
Tex en tesla model x har tyo 250wh/km i referensförbrukning. Lastar man den med 400kg extra så blir det 4*4=16wh/km extra. Dvs totalen blir 250+16=266 som man ska sätta in som ny referensförbrukning.
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Tack för förklaringen! i stort sett kommer jag endast använda den som pendlar bil till o från jobb, ca 12mil ToR. kanske inom affären på vägen hem nångång men den det blir kanske max 3km omväg. Har börjat snegla lite på konan nu.. en fråga till, vad är bäst ur batteriets synpunkt? Att sätta i laddaren varje dag när man kommer hem, eller att försöka ladda varannan dag. jag räkna på sträckan i abrp med en ioniq och då skulle jag ha ca 58% kvar när jag kommer hem på kvällen. (när det är bra väder)
Re: Hyundai ioniq 28kwh eller 38kwh
Ionicen verkar ligga på ca 150wh/km och lägger man på regn, motvind och maxlast så borde den väl inte dra mer än 200wh/km.
Med kalkylen ovan och 12mil så ska du då klara dig med ett 34kwh batteri.
Som tidigare skrivits i tråden så ska du nog sikta på 38kwh varianten.
Gällande laddning så finns det en uppsjö teorier om hur man ska behandla battteriet.
Generellt så ska du hålla dig mellan 10% och 80% laddning och ibland köra ner det så lågt du vågar och sen ladda upp till över 90%. För att kalibrera/balansera batteriet och BMS. Sen exakt hur ionic-batteriet beter sig har jag noll koll på tyvärr.
Jag laddar vår TMX en gång i veckan till 80% sen kör vi ner den till mellan 10 och 20%.
Ca var 4:e gång, dvs 1gång per månad, så laddar jag upp den till ca 95%.
Med kalkylen ovan och 12mil så ska du då klara dig med ett 34kwh batteri.
Som tidigare skrivits i tråden så ska du nog sikta på 38kwh varianten.
Gällande laddning så finns det en uppsjö teorier om hur man ska behandla battteriet.
Generellt så ska du hålla dig mellan 10% och 80% laddning och ibland köra ner det så lågt du vågar och sen ladda upp till över 90%. För att kalibrera/balansera batteriet och BMS. Sen exakt hur ionic-batteriet beter sig har jag noll koll på tyvärr.
Jag laddar vår TMX en gång i veckan till 80% sen kör vi ner den till mellan 10 och 20%.
Ca var 4:e gång, dvs 1gång per månad, så laddar jag upp den till ca 95%.