Jag ser två väger framåt för resterande leverantörer i branschen; vi försäkrar inte Tesla, det är för dyrt, och ni har jo ”eran” eget försäkringsbolag, eller så kommer Teslaförsäkring AB att pressa priserna neråt på marknaden.
Jag hoppas på det andra, men tror det första.
För dyrt? Varför då?
Går det inte att försäkra en elbil till rimligt pris så är det ju hej då elbil... Försäkra hos Tesla gör jag inte. Otroligt fyrkantigt bolag som struntar i individen.
Jag ser två väger framåt för resterande leverantörer i branschen; vi försäkrar inte Tesla, det är för dyrt, och ni har jo ”eran” eget försäkringsbolag, eller så kommer Teslaförsäkring AB att pressa priserna neråt på marknaden.
Jag hoppas på det andra, men tror det första.
Skulle inte tro att andra bolag blockerar Tesla faktiskt, man bryr sig inte så mycket helt enkelt. Att pressa priserna nedåt i någon större utsträckning tror jag inte heller på då det helt enkelt inte är några stora marginaler att ta av, det som kostar är helt enkelt skadekostnaden samt skadereglering. Så antingen är det en av anledningarna jag listade ovan (eller något annat som sparar in på skadekostnaden) eller så sparar de in på kundtjänst genom att inte ha någon att prata med och 10 personer skall sköta hela EUs ärenden via appen.
Det intressantaste är ju vem som kommer vara försäkringsgivaren i EU, kommer de ha en för hela EU eller kommer de köra en för varje land/region? I så fall kanske det fortfarande blir TH i Sverige. Oavsett är det en försäkringsgivare som självklart vill få någon sorts vinst ur det hela.
Tesla describes its in-house insurance as so financially competitive that it offers
Tesla vehicle owners “up to 20% lower rates, and in some cases, as much as 30%.”
Upp till 30 % (ovan är ju ett märkligt sätt att säga det), betyder ju "max 30 % billigare". Alltså inget löfte om att det alls är billigare, bara att det inte blir mer än 30 % billigare, och det bara i undantagsfall.
(Ja, jag stör mig på detta användande av "upp till" då det inte innebär någon utfästelse alls, men låter jättebra. T ex "upp till 100 % skydd" bör tolkas som att "det kan mycket väl skydda".)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag ser två väger framåt för resterande leverantörer i branschen; vi försäkrar inte Tesla, det är för dyrt, och ni har jo ”eran” eget försäkringsbolag, eller så kommer Teslaförsäkring AB att pressa priserna neråt på marknaden.
Jag hoppas på det andra, men tror det första.
Tesla Försäkring har ju inget existensberättigande om man inte ger ett mervärde till kunden, antingen en billigare och/eller bättre produkt.
Volvo har ju haft Volvia länge så konceptet är ju på intet sätt nytt.
Varför tror du Tesla startar ett försäkringsbolag om de tror att de är DYRARE än konkurrenterna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Något behöver hända med kostnaden för att försäkra en Tesla. Jag funderade under en kort period på att skaffa en Model S 2016-2017 i väntan på Model Y, men den idén sprack p g a försäkringskostnaden, 17 tkr per år. Jag kör V90 ett tag till.
Den stora poängen med Teslaförsäkringen är väl att försäkra bilen och passagerarna när den kör själv i Tesla Network. Traditionella försäkringsbolag kommer inte att vilja göra det.
Den stora poängen med Teslaförsäkringen är väl att försäkra bilen och passagerarna när den kör själv i Tesla Network. Traditionella försäkringsbolag kommer inte att vilja göra det.
Jag ser två väger framåt för resterande leverantörer i branschen; vi försäkrar inte Tesla, det är för dyrt, och ni har jo ”eran” eget försäkringsbolag, eller så kommer Teslaförsäkring AB att pressa priserna neråt på marknaden.
Jag hoppas på det andra, men tror det första.
För dyrt? Varför då?
Går det inte att försäkra en elbil till rimligt pris så är det ju hej då elbil... Försäkra hos Tesla gör jag inte. Otroligt fyrkantigt bolag som struntar i individen.
För liten marginal.
Om reperationer av Tesla blir så dyra att försäkringsbolagen har svårt att räkna ut marginalen, så kommer de att ta ut hutlösa premier för att säkra sig.
Vi ser redan resultat med medlemmar på det här forumet som har fått offert på över 30000kr för en halvförsäkring på sin M3.
Jag är rädd för att vi hamnar i en nästintill monopolsituation om Tesla Insurance kommer till Sverige, och att andra företag säger tack och hej med hutlösa premier.
JMHO
Har inte Tesla haft egen försäkring i USA sedan tidigare? Hur har det funkat där?
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Tesla har ju kört egen försäkring i Kalifornien ett tag och det har fungerat bra. Nu vill man utöka till fler områden.
Precis. Och de högst berättigade frågor som ställts här, hur har det gått där i de aspekterna
Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Såg en film från Intels Mobileye och de sa att självkörning kommer 2022.
Dock inte för privatpersoner utan för speciella företag.
Och då har man järnkoll på försäkringar mm.
Myndigheter vill ha ut omfattande statistik, det kan man inte begära av en privatperson.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tydligen kan Teslas försäkring vara rejält mycket billigare.
Tesla Insurance Cuts Owner’s Costs 64.9%.
With State Farm, he was paying $551.21 a month for both vehicles. With Tesla, that number dropped drastically to $193.25 a month, which is a savings of 64.9% a month.
Kanske är Kalifornien inte direkt jämförbart med Sverige när det gäller försäkringskostnader?
5000sek/mån är väl mer än vad det kostar i Sverige även om det var för två bilar.