"Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

"Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mans71 »

Fler som har det här fenomenet?

Det gäller att vara med när bilen hela tiden vinglar in i mötande fil när bilen tycker jag är nära det höga gräset. Det här är ju farligt på riktigt. Det bästa vore om man kunde stänga av "finessen"...

Version 2020-20-1, synd man inte kan göra rollback till 2019.28.3 då precis allt fungerade på bilen...

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av Curik »

Vad är det jag ser? Lane departure assist eller vad heter den?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mans71 »

Det du ser är en helt vanlig landsväg där jag och bilen har en brottningsmatch om vem det är som egentligen kör bilen. Vad funktionen heter vet jag faktiskt inte...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av Curik »

Står inget i manualen om det heller, fantastiskt.

Jag har varit med om liknande när jag ska in i vissa rondeller, när man ska in i innerfilen och korsar ytterfilen. Då brukar min bil vilja styra ut mig i ytterfilen igen, även fast det inte går att komma in på något annat sätt.
Det är möjligt att det är två olika funktioner, men kan inte svära på att det inte stod som det gör på din skärm..

Har inte sett det sen jag tog bort lane departure assist eller vad den heter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mati »

Du får gå med en grästrimmer utmed vägkanten innan du kör där. Det är väl ganska uppenbart eller? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av tobiaslej »

Hände mig med. Bilen ville styra in mig helt felaktigt i fel fil. Brottade tillbaka den. Börjar bli duktigt trött på att Tesla är helt totalt värdelösa på att testa sina mjukvarureleaser ens på en basicnivå. Tog mig 10km körning att fatta att autopiloten blivit sämre. Tycker att ngn borde ha hajat till innan dom släppte uppdateringen. Dom verkar faktiskt ha kört fast med sin fsd/autopilot.
Kan ju inte vara sådär jättelångt kvar tills leasingen går ut på alla 3:or som sen ska användas som robottaxi enl musk.....blir intressant.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av HelectriC »

tobiaslej skrev:
Hände mig med. Bilen ville styra in mig helt felaktigt i fel fil. Brottade tillbaka den. Börjar bli duktigt trött på att Tesla är helt totalt värdelösa på att testa sina mjukvarureleaser ens på en basicnivå. Tog mig 10km körning att fatta att autopiloten blivit sämre. Tycker att ngn borde ha hajat till innan dom släppte uppdateringen. Dom verkar faktiskt ha kört fast med sin fsd/autopilot.
Kan ju inte vara sådär jättelångt kvar tills leasingen går ut på alla 3:or som sen ska användas som robottaxi enl musk.....blir intressant.
Funktionerna funkar antagligen jättebra på stora, breda och välmarkerade amerikanska vägar. Va då? Finns det andra länder?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av bjelkeman »

Det uppförande har jag haft det senast halvåret på en landsväg till jobbet. För mig så gillar den inte smala vägar där linjerna ligger precis vid kanten av vägen. Jag slår av funktionen varje gång jag ska köra där.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mati »

Egentligen är ju detta en bra funktion, när den fungerar som det är tänkt. Jag känner igen detta på sätt och vis, min e-tron försöker alltid styra bort från vägkanten när man kör på småvägar som saknar mittlinje. Och det gör den även utan att det finns en massa högt gräs i vägrenen. Det räcker att man kör för långt till höger. Det är ganska irriterande, men Audi har åtminstone tänkt på detta och satt en liten knapp längst ut på blinkerspaken. Det är en shortcut som tillfälligt stänger av allt auto-steer och bilen beter sig omedelbums som en gammal dum bil. Jag använder denna knappen nästan dagligen. Ibland är det ganska bra med manuella kontroller. Det är ju ändå i slutändan jag som kör, inte bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Egentligen är ju detta en bra funktion, när den fungerar som det är tänkt. Jag känner igen detta på sätt och vis, min e-tron försöker alltid styra bort från vägkanten när man kör på småvägar som saknar mittlinje. Och det gör den även utan att det finns en massa högt gräs i vägrenen. Det räcker att man kör för långt till höger. Det är ganska irriterande, men Audi har åtminstone tänkt på detta och satt en liten knapp längst ut på blinkerspaken. Det är en shortcut som tillfälligt stänger av allt auto-steer och bilen beter sig omedelbums som en gammal dum bil. Jag använder denna knappen nästan dagligen. Ibland är det ganska bra med manuella kontroller. Det är ju ändå i slutändan jag som kör, inte bilen.
Tillfälligt på vilket sätt? Sätts funktionen tillbaka efter en stund eller vid nästa start? På min förra bil fanns det en knapp för Start/Stopp men den återställdes efter varje start trots att jag helst sett den aktiverad permanent. Det kan vara bland det värsta jag vet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Tillfälligt på vilket sätt? Sätts funktionen tillbaka efter en stund eller vid nästa start? På min förra bil fanns det en knapp för Start/Stopp men den återställdes efter varje start trots att jag helst sett den aktiverad permanent. Det kan vara bland det värsta jag vet. :mrgreen:
Tillfälligt på så vis att man kan sätta på allting med samma knapptryckning igen. Men senast efter att man har stannat och stängt av bilen återställs det till default igen. På e-tron är "autopiloten" alltid aktiverad by default. Man måste alltså alltid stänga av den när man inte vill ha den. Men det går naturligtvis att stänga av den permanent också. Om just den lösningen är så lyckad vet jag inte, men den där lilla knappen är mycket praktisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av Kriper »

mans71 skrev:
Fler som har det här fenomenet?

Det gäller att vara med när bilen hela tiden vinglar in i mötande fil när bilen tycker jag är nära det höga gräset. Det här är ju farligt på riktigt. Det bästa vore om man kunde stänga av "finessen"...

Version 2020-20-1, synd man inte kan göra rollback till 2019.28.3 då precis allt fungerade på bilen...

Kan man inte stänga av denna funktion? Jag blir iskall när jag tänker att frugan kör vår nya p85d på smala vägar här ute på Ingarö och gräset växer sig högt i vägrenen. Hon kommer inte att vara glad om hon ska behöva tvingas brottas med bilen. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev:
mans71 skrev:
Fler som har det här fenomenet?

Det gäller att vara med när bilen hela tiden vinglar in i mötande fil när bilen tycker jag är nära det höga gräset. Det här är ju farligt på riktigt. Det bästa vore om man kunde stänga av "finessen"...

Version 2020-20-1, synd man inte kan göra rollback till 2019.28.3 då precis allt fungerade på bilen...

Kan man inte stänga av denna funktion? Jag blir iskall när jag tänker att frugan kör vår nya p85d på smala vägar här ute på Ingarö och gräset växer sig högt i vägrenen. Hon kommer inte att vara glad om hon ska behöva tvingas brottas med bilen. :roll:
Model S med AP1 klara det här galant, men vår Model X med AP2 är inte lika övertygad om att den här vägen är säker :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av Kriper »

Tack för lugnande svar! Tråkigt när de nya systemen blir sämre.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: "Korrigerande styrning användes för din säkerhet" - BS

Inlägg av HX100 »

Jag har för mig att den ska gå att stänga av under säkerhet eller autopilot.

Själv med min x ap2 så är jag väldigt tacksam för den då jag var väldigt trött en resa och gled alldeles för nära vägrenen. När den korrigerade styrningen med rött alarm så vaknade jag till och stannade och tog en rast.
Skriv svar