Bilar som blir provocerade av Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av StefL »

[JM] skrev:
Det finns ytterligare en variant av detta.
Mopeder. Dom ska man bara pressa sig förbi oavsett om dom kör 45 på en 30-sträcka så ska man bara förbi...
Min chef har en motorcykel som ser ut som en vespa/moped. När han kör på en 60-sträcka på väg till jobbet och ligger i 70-80 så är det en del som BARA SKA FÖRBI.
Moppejävel som drar ifrån mig vid rödljuset och dessutom är den säkert trimmad så fort som den går. Jag ska minsann visa vart skåpet skall stå.....
Händer aldrig när han kör sin bil samma väg.
Cyklar då? Jag cyklar en del landsväg, och fram till gatan jag bor på (som har 30) är sista biten en sträcka av en tämligen bred (men ändå enfilig) väg där det också är 30. Med racercykeln har jag inga problem att på den sträckan hålla 35, och då är det alltid intressant att se hur bilar som hamnar bakom reagerar. Senast igår var det en AMG-merca som inte kunde köra lagligt de 200 meterna tills jag svängde av (ja, jag lag mig en bit ut i körfältet, jag erkänner - men liksom Jerker hindrade jag ju ingen bakom mig att hålla laglig hastighet ;) ). Självklart var han tvungen att korsa heldragen mittlinje bara för att köra om mig...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av nek0 »

Kriper skrev:
Jag tycker detta fenomen med att folk vill mäta sig i trafiken inte alltid handlar om Teslor vs. "sportiga" fossilfordon. När jag hade Porsche 996 turbo som Supramannen skrämt upp till 600 hk så skulle också diverse svenne-banan med prestigetjänstebilen tuppa sig. Ännu värre var det att äga en röd Ferrari, då skulle varenda Saab turbo utmana. Filmad blev man också. Det handlar enligt mig mer om taskig självkänsla och snoppmätning, rent generellt. Sedan kanske det är så att snopparna krymper på fossilbilsägarna sedan Tesla äntrade arenan och skrev om alla regler över en natt. :shock:
Fan, nu måste jag fråga frugan om det stämmer :lol:
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Kriper »

Elof skrev:
Kriper skrev:
Det handlar enligt mig mer om taskig självkänsla och snoppmätning, rent generellt.
Äh, chilla Freud. De vill väl bara se och höra en frän snabb bil ge järnet.
Haha, Porscheturbon lät ju inget vidare, så den teorin kan du nog glömma.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
[JM] skrev:
Det finns ytterligare en variant av detta.
Mopeder. Dom ska man bara pressa sig förbi oavsett om dom kör 45 på en 30-sträcka så ska man bara förbi...
Min chef har en motorcykel som ser ut som en vespa/moped. När han kör på en 60-sträcka på väg till jobbet och ligger i 70-80 så är det en del som BARA SKA FÖRBI.
Moppejävel som drar ifrån mig vid rödljuset och dessutom är den säkert trimmad så fort som den går. Jag ska minsann visa vart skåpet skall stå.....
Händer aldrig när han kör sin bil samma väg.
Cyklar då? Jag cyklar en del landsväg, och fram till gatan jag bor på (som har 30) är sista biten en sträcka av en tämligen bred (men ändå enfilig) väg där det också är 30. Med racercykeln har jag inga problem att på den sträckan hålla 35, och då är det alltid intressant att se hur bilar som hamnar bakom reagerar. Senast igår var det en AMG-merca som inte kunde köra lagligt de 200 meterna tills jag svängde av (ja, jag lag mig en bit ut i körfältet, jag erkänner - men liksom Jerker hindrade jag ju ingen bakom mig att hålla laglig hastighet ;) ). Självklart var han tvungen att korsa heldragen mittlinje bara för att köra om mig...
Inte sällan uppstår en olycka när två idioter möts i trafiken. Inte sällan håller en av dom på sin rätt och den andra har bråttom. Att man på cykel ger sig in käbbel är ju fascinerande. Man har ju verkligen allt att förlora.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Elof »

Kriper skrev:
Elof skrev:
Kriper skrev:
Det handlar enligt mig mer om taskig självkänsla och snoppmätning, rent generellt.
Äh, chilla Freud. De vill väl bara se och höra en frän snabb bil ge järnet.
Haha, Porscheturbon lär ju inget vidare, så den teorin kan du nog glömma.
Ja, de ville väl bättra på den taskiga självkänslan genom att bli rejält frånkörda då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
MangeT skrev:
Nu tänkte jag att den med släp troligtvis kör långsammare än den utan släp och när det sedan blir en fil kunde det kanske vara smart att släppa före den som troligtvis kommer köra fortast.
Som jag skrev så visste jag att den kommande sträckan var 80, och jag visste att jag skulle hålla den hastigheten, så jag begränsade inte den andra föraren. Man kan ju inte utgå ifrån att folk ska köra för fort. Dessutom är det en sträcka med många raksträckor, den är inte så värst trafikerad utom i rusningstrafik etc. Men hen valde att inte köra om, så det var nog så att den föraren utgick ifrån att jag skulle komma långsamt ur korsningen och att den utan vidare hade hunnit köra om mig.

Som sagt, det är sällan jag ägnar mig åt sånt.
Jag har gjort en sån sak en gång, men det var med min granne och han får gott ta det. Jag körde och testade några grejer med husvagnen och körde på vår 70-väg, bara ett par-tre kilometer hemifrån. Då kom grannen flygande med sin V90 D-nånting och la sig med 2 nanometer säkerhetsavstånd bakom mig. Han är en riktig petrolhead som dessutom brukar köra sådär aggressivt, och han visste med största sannolikhet inte att det var jag som drog vagnen. Men han gjorde alltså några försök att köra om, vilket är helt idiotiskt och tämligen omöjligt på den lilla vägen. När vi kom ut på en raksträcka tryckte jag i S-läge och sänkte plattan i botten. Bilen stack iväg som om husvagnen inte fanns där och grannen försvann i backspegeln. Han kom aldrig ikapp mig heller på den korta biten. Tyvärr såg han troligen aldrig att det var jag med min värdelösa elbil som körde ifrån honom. Det var visserligen barnsligt av mig, men ibland får även jag några små ansatser till horn när jag kör bil. Och det var lite kul faktiskt.
Sen glömde jag ju att det fanns en del lösa grejer i husvagnen som inte längre var kvar på samma ställe efteråt, men det var det värt. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Walker »

MangeT skrev:
Nu tänkte jag att den med släp troligtvis kör långsammare än den utan släp och när det sedan blir en fil kunde det kanske vara smart att släppa före den som troligtvis kommer köra fortast.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Swede1 »

Puh, längtar till självkörande bilar så man slipper alla dessa människor med jobbiga beteenden som kan orsaka olyckor och stress. Tänk att kunna njuta av resan och titta åt sidan och uppleva naturen/landskapet glida förbi. 8-)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av mans71 »

Appropå cycklar... Såg en cyckelhjälte i Stockholm för ett tag sedan som körde om hela den i pricip stillastående kön och efter ett tag vände sig om och gav fingret till alla bilar... sköning! :lol: Fanns nog en del aggresioner där :)
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Appropå cycklar... Såg en cyckelhjälte i Stockholm för ett tag sedan som körde om hela den i pricip stillastående kön och efter ett tag vände sig om och gav fingret till alla bilar... sköning! :lol: Fanns nog en del aggresioner där :)
Som sagt, när två idioter möts så händer det ofta olyckliga saker...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Bjelke »

När jag cyklar racer så brukar jag försöka tacka alla bilister som visar hänsyn och respekt :)
Förhoppningsvis så leder det till fler som kör jyst i trafiken :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Jerker »

Om man nu ska snacka om motorcyklister som bär sig idiotiskt om så kan jag berätta om en nära-döden-upplevelse som jag hade för några veckor sedan. När en motorcyklists död, alltså. Jag var på väg hem till nårga bekanta med ett lass ved (samma resa som jag berättade om förut) och skulle göra vänstersväng på den lilla landsvägen med 80-begränsning. Precis som jag tog i ratten för att svänga så dyker det upp en mötande motorcykel. Avfarten ligger på ett krön, så motorcykeln syntes inte förrän det bara var en kort sträcka kvar till mötet. Så kort att den hastighet som motorcykeln höll skulle ha slutat i en oundviklig kollision om jag bara hade kommit 1-2 sekunder tidigare.

För det första körde motorcyklisten definitivt alldeles för fort. Före krönet står dessutom en varningsskylt om utfart, så varje tänkande människa borde sänka hastigheten och vara uppmärksam. Föraren hade en otrolig tur den här gången.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Appropå cycklar... Såg en cyckelhjälte i Stockholm för ett tag sedan som körde om hela den i pricip stillastående kön och efter ett tag vände sig om och gav fingret till alla bilar... sköning! :lol: Fanns nog en del aggresioner där :)
Som sagt, när två idioter möts så händer det ofta olyckliga saker...
Eftersom alla stod still tog jag det som ett drygt uppvisande att han hade det smartaste färdmedlet, vilket han ju hade precis där och då.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Appropå cycklar... Såg en cyckelhjälte i Stockholm för ett tag sedan som körde om hela den i pricip stillastående kön och efter ett tag vände sig om och gav fingret till alla bilar... sköning! :lol: Fanns nog en del aggresioner där :)
Som sagt, när två idioter möts så händer det ofta olyckliga saker...
Eftersom alla stod still tog jag det som ett drygt uppvisande att han hade det smartaste färdmedlet, vilket han ju hade precis där och då.
Om allt verkligen står still så tar ju en motorcyklist en väldigt stor risk i att köra om. Särskilt om det är mellan två rader av bilar som står tätt. Har sett ett antal videor på nätet där bilister öppnar en dörr som motorcykeln kraschar in i.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Appropå cycklar... Såg en cyckelhjälte i Stockholm för ett tag sedan som körde om hela den i pricip stillastående kön och efter ett tag vände sig om och gav fingret till alla bilar... sköning! :lol: Fanns nog en del aggresioner där :)
Som sagt, när två idioter möts så händer det ofta olyckliga saker...
Eftersom alla stod still tog jag det som ett drygt uppvisande att han hade det smartaste färdmedlet, vilket han ju hade precis där och då.
Just cyklister ute på landsvägen är fascinerande tycker jag. Människor som är beredda att lägga sina liv i händerna på främmande människor som dom t.o.m. ger fingret. Imponerande modigt. Eller idiotiskt. Cyklisterna överlever tills dom träffar på en annan idiot ute på vägarna. Då smäller det och märkligt nog tror cyklisten att det är trafikreglerna som räddar dom.
Själv är jag otroligt noga med att inte köra på en cyklist men har vid ett tillfälle fått hjärtat i halsgropen när jag hamnade i en situation där jag nästa fick välja mellan att köra på en buss eller en cyklist.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Bilar som blir provocerade av Tesla

Inlägg av StefL »

Bjelke skrev:
När jag cyklar racer så brukar jag försöka tacka alla bilister som visar hänsyn och respekt :)
Förhoppningsvis så leder det till fler som kör jyst i trafiken :)
Det gör jag med. Och ute på landsväg får man självklart se till att vara uppmärksam, hålla till höger och se till att inte vingla ut i vägen. Jag brukar bl.a. tänka på vad min körskollärare sa när jag tog MC-körkort och som i ännu högre grad gäller när man cyklar: Man blir inte mindre död för att det på gravstenen står "Han kom från höger"

Med det sagt - situationen jag beskrev tidigare där jag ibland håller ut lite i körfältet när jag håller 35 på en 30-sträcka är lite mer ett sätt att se vilka som är extra hetsiga just där. 30-sträckan börjar med ett trafikljus i en högersväng följt av en lätt nedförsbacke, vänstersväng och sen cirka 200 meter 25 meter bred rak vägbana som bl.a. passerar en stor skola. (Uppmärksamma läsare kanske redan har räknat ut att det rör sig om Armégatan i Solna). Det handlar alltså inte om att det kommer bilar bakifrån i landsvägsfart som kan skita i att sakta ner utan de startar från 0 vid högersvängen.
Farbror Blå är för övrigt tämligen frekventa besökare på sträckan, faktum är att de stod där så sent som imorse - dock eventuellt för att kolla genomfartsförbudet på paralella Krysshammarvägen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar