Tesla har fler problem per bil än någon annan

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av vigge50 »

J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.


Bild

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av PhR34k »

De har dålig kvalitetskontroll det kan nog ingen säga något annat om.
Har aldrig varit inne med en helt ny bil så många ggr som dessutom inte återgärdats för att det är "normalt"

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Zalman3 »

Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av kallekula »

MB, Audi och Volvo i botten. Aningen bättre än Tesla absolut men ändå.

Kan det vara att ingen bryr sig om något skramlar på en Dodge men Mercan ska vara tipptopp?
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av vigge50 »

kallekula skrev:
MB, Audi och Volvo i botten. Aningen bättre än Tesla absolut men ändå.

Kan det vara att ingen bryr sig om något skramlar på en Dodge men Mercan ska vara tipptopp?
Så kan det vara, om tillverkaren framför sig som en premiumtillverkare och tar priser därefter så är det väll dock rimligt att kunden sätter förväntningarna därefter?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Tror det beror på hur man definierar kvalitet. I min värld har jag aldrig mätt lack med mikrometer eller öht funderat på panel-passning, men vill ha en bil som bara går å går. Där har både mina tidigare Toyotor och Teslor levererat.
Den här listan avser nya bilar där växellådsras, kamremsbrott å annat skit inte avspeglas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Oskobe »

Gabska säker på att Tesla BMW f fl hamnar i botten p g a att de har mer kräsna ägare som tycker de betalt mycket och att det då ska vara perfekt. Jag har ägt många bilar och aldrig hört talas om panel gaps innan Tesla. Den som köper en 170 tkr folkvagn kollar inte sådant.
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.

Nu skojar du? Du har inte statistiskt säkerställt underlag för att kunna göra såna bedömningar. Den här listan baserar sig på många fler bilar än du nånsin kommit i kontakt med.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Gustafsson »

Men listan avser som jag antydde ”initial quality” och inte kvalitet över tid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Oskobe skrev:
Gabska säker på att Tesla BMW f fl hamnar i botten p g a att de har mer kräsna ägare som tycker de betalt mycket och att det då ska vara perfekt. Jag har ägt många bilar och aldrig hört talas om panel gaps innan Tesla. Den som köper en 170 tkr folkvagn kollar inte sådant.

Nu hamnade ju inte BMW i botten... ;)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Snap02 »

Jag har kört 3600 bekymmerslösa mil med min tesla 3. Min Vw jag hade innan var inne 12 gånger på dryga 2 år,
Haft en BMW som varit en katastrof en annan som var klockren.
Helt överlägset är tesla den bästa bilen överlag som jag haft. Inte perfekt på allt men är man inte nojjig så överlever man dom små sakerna som inte är perfekta.

Jag har en känsla av att en del köper en dyrare bil än vad dom tänkts sig o är nojjiga för det.
Det man betalar för är egentligen en fantastisk drivlina som slår det mesta på marknaden däremot så är kanske inredning osv inte vassast i klassen men du åker i garanterat den bästa elbilen på marknaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev:
De har dålig kvalitetskontroll det kan nog ingen säga något annat om.
Har aldrig varit inne med en helt ny bil så många ggr som dessutom inte återgärdats för att det är "normalt" Bild
Kan bara hålla med även om en av mina tre Teslor hittills var otroligt felfri (vilket inte kan sägas om dom andra
två direkt), och just deras ovilja att åtgärda ”vissa” saker är skrämmande, det är stor skillnad på var man
söker hjälp och VEM som söker den (ganska solklart numera, vissa nekas exakt samma saker som andra får osv).
Jag blir tyvärr inte det minsta förvånad att Tesla vägrar att dela med sig av data om detta, medans alla andra gör det.
Tesla vet ju att deras ägare rent generellt är mycket nöjda kunder och vill inte smolka ner bägaren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Beigler »

Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av dd88 »

frippe skrev:
vigge50 skrev:
J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.

Med tanke på att Tesla medvetet undanhåller korrekt siffror så är det rimligt att anta att det är värre då dom annars hade tjänat på att samarbeta.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Detta. Omöjligt att dra några som helst slutsatser när insamlingsmetoden varierar.
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...

Ja, fast Tesla saknar en jäkla massa funktioner jämfört med en del andra bilar också. ;)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

Verdi skrev:
Beigler skrev:
Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...

Ja, fast Tesla saknar en jäkla massa funktioner jämfört med en del andra bilar också. ;)
Har du några exempel? Tänker du på drivlinan kanske? Annars tycker jag det finns otäckt mycket trams som kan gå sönder på en Model S jämfört med mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av thebishop »

Jag saknar Apple CarPlay exempelvis ;-)

Elektroniska backspeglar (ok, inte så vanligt ännu...)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av frippe »

dd88 skrev:
frippe skrev:
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.

Med tanke på att Tesla medvetet undanhåller korrekt siffror så är det rimligt att anta att det är värre då dom annars hade tjänat på att samarbeta.
Visst kan det vara värre än vad det visar.

men samtidigt så vet vi från undersökningar att det är de som är mest känslomässigt involverade som tenderar att svara. Och en individ som är missnöjd är mer känslomässigt involverad än en som är nöjd och där allt rullar som det ska.

Så, utifrån den vetskapen är det mer troligt att de som är negativt berörda tendrerar att svara på enkäter och frågor än de som är neutrala eller positvt berörda.

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.

Nu skojar du? Du har inte statistiskt säkerställt underlag för att kunna göra såna bedömningar. Den här listan baserar sig på många fler bilar än du nånsin kommit i kontakt med.
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....

Nä, det har jag verkligen inte men man måste skilja på personliga erfarenheter och statistik. Det är olika saker.
Skriv svar