Tesla har fler problem per bil än någon annan

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.

Nu skojar du? Du har inte statistiskt säkerställt underlag för att kunna göra såna bedömningar. Den här listan baserar sig på många fler bilar än du nånsin kommit i kontakt med.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Gustafsson »

Men listan avser som jag antydde ”initial quality” och inte kvalitet över tid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Oskobe skrev:
Gabska säker på att Tesla BMW f fl hamnar i botten p g a att de har mer kräsna ägare som tycker de betalt mycket och att det då ska vara perfekt. Jag har ägt många bilar och aldrig hört talas om panel gaps innan Tesla. Den som köper en 170 tkr folkvagn kollar inte sådant.

Nu hamnade ju inte BMW i botten... ;)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Snap02 »

Jag har kört 3600 bekymmerslösa mil med min tesla 3. Min Vw jag hade innan var inne 12 gånger på dryga 2 år,
Haft en BMW som varit en katastrof en annan som var klockren.
Helt överlägset är tesla den bästa bilen överlag som jag haft. Inte perfekt på allt men är man inte nojjig så överlever man dom små sakerna som inte är perfekta.

Jag har en känsla av att en del köper en dyrare bil än vad dom tänkts sig o är nojjiga för det.
Det man betalar för är egentligen en fantastisk drivlina som slår det mesta på marknaden däremot så är kanske inredning osv inte vassast i klassen men du åker i garanterat den bästa elbilen på marknaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev:
De har dålig kvalitetskontroll det kan nog ingen säga något annat om.
Har aldrig varit inne med en helt ny bil så många ggr som dessutom inte återgärdats för att det är "normalt" Bild
Kan bara hålla med även om en av mina tre Teslor hittills var otroligt felfri (vilket inte kan sägas om dom andra
två direkt), och just deras ovilja att åtgärda ”vissa” saker är skrämmande, det är stor skillnad på var man
söker hjälp och VEM som söker den (ganska solklart numera, vissa nekas exakt samma saker som andra får osv).
Jag blir tyvärr inte det minsta förvånad att Tesla vägrar att dela med sig av data om detta, medans alla andra gör det.
Tesla vet ju att deras ägare rent generellt är mycket nöjda kunder och vill inte smolka ner bägaren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Beigler »

Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av dd88 »

frippe skrev:
vigge50 skrev:
J.D. Power utför varje år i USA en undersökning om hur många problem bilägare upptäcker under de första tre månaderna med sin bil. Denna undersökningen är i USA väll omskriven och anses vara ett bra mått på kvalitén som kunderna upptäcker under början av sitt bilägande. Tesla har under tidigare år inte varit med eftersom Tesla vägrar ge ut data för detta men eftersom organisationen har möjlighet att kontakta Teslaägare i alla utom 20 delstater så har de ändå gjort en uppskattning. Tyvärr så är resultatet någon rolig läsning för Tesla, de presterar sämst av alla tillverkare i USA med 250 problem per 100 levererade bilar. Nu är det upp till kunden att avgöra vad som är problematiskt så det kan vara något som jobbig programvara men det bör vara så enkelt som möjligt för en kund att använda bilen.

https://electrek.co/2020/06/24/tesla-ra ... ity-study/
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.

Med tanke på att Tesla medvetet undanhåller korrekt siffror så är det rimligt att anta att det är värre då dom annars hade tjänat på att samarbeta.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

frippe skrev:
Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Detta. Omöjligt att dra några som helst slutsatser när insamlingsmetoden varierar.
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...

Ja, fast Tesla saknar en jäkla massa funktioner jämfört med en del andra bilar också. ;)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

Verdi skrev:
Beigler skrev:
Det skulle vara mycket mer intressant att möta antalet fel per levererad funktion. Har man ingen parkeringssensor kan den givetvis inte gå sönder...

Ja, fast Tesla saknar en jäkla massa funktioner jämfört med en del andra bilar också. ;)
Har du några exempel? Tänker du på drivlinan kanske? Annars tycker jag det finns otäckt mycket trams som kan gå sönder på en Model S jämfört med mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av thebishop »

Jag saknar Apple CarPlay exempelvis ;-)

Elektroniska backspeglar (ok, inte så vanligt ännu...)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av frippe »

dd88 skrev:
frippe skrev:
Man behöver nog ha mer kunskap om hur siffrorna tagits fram samt vad de egentligen frågar för att kunna ge en bra respons på detta.

Men, en sak som sticker ut är att teslas sifrror har annan grund än de övriga då Tesla inte lämnar ut data. Så att för andra märken ha väl definierad data har man för Tesla frågat ägarna. Och då kan man fått en mängd olika tolkningar av problem under de första tre månaderna.

Så, med olika sätt att mäta får man olika resultat vilket gör att resultatet inte går att förlita sig på.
Kan ju både vara betydligt bättre som betydligt sämre än vad siffrorna visar.

Med tanke på att Tesla medvetet undanhåller korrekt siffror så är det rimligt att anta att det är värre då dom annars hade tjänat på att samarbeta.
Visst kan det vara värre än vad det visar.

men samtidigt så vet vi från undersökningar att det är de som är mest känslomässigt involverade som tenderar att svara. Och en individ som är missnöjd är mer känslomässigt involverad än en som är nöjd och där allt rullar som det ska.

Så, utifrån den vetskapen är det mer troligt att de som är negativt berörda tendrerar att svara på enkäter och frågor än de som är neutrala eller positvt berörda.

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Att Toyota ligger långt under medel och att Dodge ligger i topp känns märkligt!
Inte bara känns.... det ÄR märkligt.

Stämmer inte mot dina förutfattade meningar? ;) Alla "vet" ju att en Toyota aldrig går sönder bla bla bla...
Den där listan stämmer inte mot mina erfarenheter.

Nu skojar du? Du har inte statistiskt säkerställt underlag för att kunna göra såna bedömningar. Den här listan baserar sig på många fler bilar än du nånsin kommit i kontakt med.
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....

Nä, det har jag verkligen inte men man måste skilja på personliga erfarenheter och statistik. Det är olika saker.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....

Nä, det har jag verkligen inte men man måste skilja på personliga erfarenheter och statistik. Det är olika saker.
Mm, är det det som kallas anekdotiska bevis jämfört med forskning och dubbelblinda studier. Men Teslas service nivå är ännu inte bra, så har man fel på bilen så är det jobbigt att laga vad jag förstår. Tyvärr stor anledning att vänta med Tesla köpet.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:

" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
frippe skrev:

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:

" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:

" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:

" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Urvalet är en del av metoden, men okej då är vi på samma frekvens. :)

Ja, det skulle ju kunna vara så att det är mer problem i vissa områden. Eller att problemen upplevs som värre där det finns mindre service center, t.ex. Men nu killgissar jag.

Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Hur skulle en sån statistik kunna bli trovärdig? Det skulle ju kunna visa på en stor skillnad i ärlighet mellan en tillverkare som äger och driver verkstäderna själv (t.ex. Tesla) jämfört med en tillverkare som har ett annorlunda upplägg.

När nybilsgarantin går ut kan man ju få bra info från försäkringsbolagen.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Hur skulle en sån statistik kunna bli trovärdig? Det skulle ju kunna visa på en stor skillnad i ärlighet mellan en tillverkare som äger och driver verkstäderna själv (t.ex. Tesla) jämfört med en tillverkare som har ett annorlunda upplägg.

När nybilsgarantin går ut kan man ju få bra info från försäkringsbolagen.
Ja, det har du rätt i. Oavsett hade jag uppskattat datat, det säger mig så mycker mer än vad en utfrågning gör.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av Wahll »

Tycker det verkar stämma ganska bra med min 3a (1 av 100 första till Sverige)
Lacksläpp i trösklar
Visslande vindljud
sprucken bakruta
blästrat underrede
blästrade trösklar
4x4 inställning
ljus inställning
saknade clips hjulhus
lösa lister

men man skulle också vilja veta ofrivilliga stopp /bärgningar.
för min del 0 på 5,600 mil

kostnad första 5000 mil
2400 hjulinställning
250 för montering av mudflaps ;)

Det är ingen dyr service på 5000 mil
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av kenjon »

thebishop skrev:
Jag saknar Apple CarPlay exempelvis ;-)

Elektroniska backspeglar (ok, inte så vanligt ännu...)
+1 på CarPlay. Problemet är väl att CarPlay tar över hela skärmen (borde kunna läggas i ett fönster), och skärmen används ju till en massa annat oxå.
Rattvärme är det jag saknar mest. Dåligt på en bil för över 700 000....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan

Inlägg av kenjon »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:

Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:

" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Det verkar sanslöst att Tesla kan förbjuda privatpersoner att uttala sej!!! Om en pryl som de äger, inköpt för dyra pengar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar