Sida 1 av 1

Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 11:22
av fredd90
Hej

Läst mycket på forumet men nu blev det dags för ett konto :D

Är i startgroparna för att montera i en Model S sport motor med tillhörande komponenter i en BMW E30

Det finns 2 sätt,

--- Det ena är en "stor" ombyggnation med SFRO och amatörbyggt fordon som följd,

--- Det andra sättet är att endast gå via Bilprovningen eller motsvarande organisation,
dock så kommer ett ganska svårlöst problem i vägen, Alla prylar man stoppar i måste vara EMC testade/godkända

Är det så att Tesla har EMC testat sin bil "färdig" eller är varje enskild komponent testad? Var kan man möjligtvis få tag på dessa papper?


Ber om ursäkt om detta inte är en passande tråd men har inte hittat något annat forum som kan passa bättre för just denna typ av fråga.

/Mvh Fredrik

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 12:36
av Pontus
Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 12:55
av Pontus
Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 13:32
av [JM]
EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.

Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 13:54
av Fredrik j
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 15:29
av Off Grid Byggaren
Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.

Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.

Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:

https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 22:37
av fredd90
Pontus skrev:
Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....

Pontus skrev:
Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)

[JM] skrev:
EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.

Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..

Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)

Off Grid Byggaren skrev:
Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.

Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.

Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:

https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/

Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Får tacka för galet bra respons :D :D :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 22:58
av Off Grid Byggaren
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.

Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 23:08
av fredd90
Off Grid Byggaren skrev:
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.

Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.

Ja dom har mycket kul om man är intresserad av kraftelektronik :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 23:10
av Fredrik j
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)
D
Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 28 jul 2020 23:15
av Zalman3
Du kan ju ringa killen som sätter en Volvo Amazon kaross på en Tesla.

Vintage Volts by TZ
Anna Carins väg 16 
840 80 Lillhärdal, Sweden 
Phone: +46 (0)70-530 22 78

https://vintagevolts.se/#contact

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 08:33
av Klintan
Fredrik j skrev:
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)
D
Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Då måste ju tidiga Model S vara väldigt attraktivt att utgå ifrån, registrerade med 69 kW.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 09:15
av Bjelke
fredd90 skrev:
Pontus skrev:
Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?
Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....

Pontus skrev:
Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.
Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)

[JM] skrev:
EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.

Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.
Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..

Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)

Off Grid Byggaren skrev:
Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.

Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.

Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:

https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/

Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Får tacka för galet bra respons :D :D :D
Shit asså, över 200A på 12V :o
(resten av projektet är också jäkligt intressant såklart)

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 20:17
av fredd90
Fredrik j skrev:
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)
D
Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..

Zalman3 skrev:
Du kan ju ringa killen som sätter en Volvo Amazon kaross på en Tesla.

Vintage Volts by TZ
Anna Carins väg 16
840 80 Lillhärdal, Sweden
Phone: +46 (0)70-530 22 78

https://vintagevolts.se/#contact
Såg ju ut att vara ett rejält projekt, ska kolla med transportstyrelse först för att få svar svart på vitt så att säga :D

Klintan skrev:
Fredrik j skrev:
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.
Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)
D
Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.
Då måste ju tidiga Model S vara väldigt attraktivt att utgå ifrån, registrerade med 69 kW.
Bilen som kommer att byggas i är en e30 om man får till något form av emc intyg, rätt lätt bil så blir inte mycket motor om man inte kan "smyga" ner effekten på papper, nästa tanke är att donatorbilen skall bli en 320 e91 som jag har ståendes, det är kamkedjehaveri så perfekt att riva ur drivlina, där har har man ju 16-1700kg vilket blir ca 330-340 hk, då kan man ju typ få i minsta model s motor :D :D

Bjelke skrev:
fredd90 skrev:
Shit asså, över 200A på 12V :o
(resten av projektet är också jäkligt intressant såklart)
Ja den kommer motsvara en rejäl generator från större kombi, går ju åt mycket ström till servo och komfortsystem, så en dc-dc konverter i kombination med ett större bmw originalbatteri borde göra susen ;) :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 20:40
av [JM]
Glöm biten men EMC intyg från en tillverkare.

Tesla har nog testat EMC på hela bilen, tex på samma sätt som kraschtester.
Då kan du inte tillgodogöra dig det intyget eftersom bilens kaross då är en del av EMC-miljön.

Det är ju liknande för motorbyte. Du måste ha med motor, motorelektronik och avgassystem för att kunna hävda att donatorbilens avgascertifiering fortfarande gäller.
Dvs så fort du tar bort en ingående komponent så gäller inte certiffikat eller intyg.
I det här fallet är nog karossen en ingående del av EMC...

Sen tror jag inte det är EMC dom är ute efter egentligen utan EMI. Electro Magnetic Interference.
Dvs din bils elektronik får inte störa omgivningen.
På samma sätt som du har bullerkrav etc.

Edit: Kul projekt föresten. Jag har en e36 coupe utan bakaxel i garaget som stått några år nu och som jag själv funderat på att elkonvertera.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 20:46
av Fredrik j
fredd90 skrev:
Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..
I så fall har man nyligen ändrat reglerna. Argumentet mot bromsintyg har varit att det ju är meningslöst. Du kan ju på en turbomotor själv välja effekt.
Kan det vara så att din kompis registrerat bilen på motorns motornummer vilket ju borde vara utan turbo? Vem visade han bromsintyget för? SFRO?
Jag råder att hoppa över skrönor och kompisar och ta direktkontakt med SFRO. Det är dessutom betydligt enklare att få igenom en bil om dom varit med från början.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 22:54
av fredd90
[JM] skrev:
Glöm biten men EMC intyg från en tillverkare.

Tesla har nog testat EMC på hela bilen, tex på samma sätt som kraschtester.
Då kan du inte tillgodogöra dig det intyget eftersom bilens kaross då är en del av EMC-miljön.

Det är ju liknande för motorbyte. Du måste ha med motor, motorelektronik och avgassystem för att kunna hävda att donatorbilens avgascertifiering fortfarande gäller.
Dvs så fort du tar bort en ingående komponent så gäller inte certiffikat eller intyg.
I det här fallet är nog karossen en ingående del av EMC...

Sen tror jag inte det är EMC dom är ute efter egentligen utan EMI. Electro Magnetic Interference.
Dvs din bils elektronik får inte störa omgivningen.
På samma sätt som du har bullerkrav etc.

Edit: Kul projekt föresten. Jag har en e36 coupe utan bakaxel i garaget som stått några år nu och som jag själv funderat på att elkonvertera.
Kanske är så illa, det påminner om kylmaskinerna på jobbet, dom säljer vi ju komplett med alla möjliga intyg, och då skall dom levereras utan modifikationer, Just för CE-märkning och emc/störning då det sitter frekvensomriktare mm...
På sfros hemsida står det att man måste komplettera med "EMC" Intyg/tillstånd, men har förstått att det är ett stort område.
Då är sista lösningen sfro, ska lägga en beställning på den riktiga sfro boken så man kan fördjupa sig lite mer :D
Fredrik j skrev:
fredd90 skrev:
Har en kompis som besiktigade en e30 med turbokonverterad originalmotor och där räckte det med ett bromsintyg med effekt/vrid, med det var ju inte en originalmotor utan en ombyggd..
I så fall har man nyligen ändrat reglerna. Argumentet mot bromsintyg har varit att det ju är meningslöst. Du kan ju på en turbomotor själv välja effekt.
Kan det vara så att din kompis registrerat bilen på motorns motornummer vilket ju borde vara utan turbo? Vem visade han bromsintyget för? SFRO?
Jag råder att hoppa över skrönor och kompisar och ta direktkontakt med SFRO. Det är dessutom betydligt enklare att få igenom en bil om dom varit med från början.

Han hade en e30 som det monterades i en t5r motor, dvs 225hk kaross godkänd för 230hk. Det var jag som fått det om bakfoten, det räckte inte ens med motorns idnummer och donatorbilens chassienummer... Han behövde även ett dokument som intygade nuvarande effekt i form av ett bromspapper.. Regnr för den nyfikne: EHE716. ;) :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 29 jul 2020 23:01
av Fredrik j
Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 30 jul 2020 12:04
av fredd90
Fredrik j skrev:
Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Har för mig att han hade "bosse bildoktorn" som besiktingsgubbe, om det var positivt eller negativt är svårt att säga ;)

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 31 jul 2020 11:18
av kontakten2
Kul!
Var ska du bygga den i Sverige?

Jag har samma kit med Kia batteripack till en gammal Matra murena.
Tänkte köra på Orion 2 bms .

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 31 jul 2020 11:25
av Fredrik j
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:
Problemet med SFRO är att det kan vara något personberoende...
Bara för att det gått till på ett sätt med en bil innebär det inte att det alltid är ok.
Har för mig att han hade "bosse bildoktorn" som besiktingsgubbe, om det var positivt eller negativt är svårt att säga ;)
Han kan tydligen vara lite speciell. Amatörbyggt fordon genom SFRO är en mycket osvensk process där personliga åsikter hos inspektören har förbluffande stor påverkan. Man kan få en inblick i hur det kan bara att besikta en bil i mer sydliga länder.
Som sagt, ska man registrera amatörbyggt bör man ta kontakt med en SFRO-representant tidigt och välja honom noga. Helst samma som tidigare godkänt liknande bygge. Att någon annan godkänt brukar hjälpa föga. Också krångligt att byta inspektör så bli för guds skull inte ovän med honom.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

Postat: 01 aug 2020 21:18
av fredd90
kontakten2 skrev:
Kul!
Var ska du bygga den i Sverige?

Jag har samma kit med Kia batteripack till en gammal Matra murena.
Tänkte köra på Orion 2 bms .
Håller hus i jönköping :D

Har inte helt bestämt mig gällande batterier än, hade ju varit guld att få tag på ett 85kwh batteripack från en tesla men ligger på 100000:- och uppåt, har fått upp ögonen för Chevrolet volt, där är det ju även vätskekylda batteri likt tesla, har får för mig att det måste vara det. Som min nuvarande skiss är att få in 2 uppsättningar Chevrolet volt batterier, då får man 32kwh vilket känns som en lagom effekt, och hög strömstyrka, tror dom skall klara 500A tillsammans :mrgreen: :geek: