Sida 1 av 3

Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 10:22
av fredd90
Hej

Läst mycket på forumet men nu blev det dags för ett konto :D

Är i startgroparna för att montera i en Model S sport motor med tillhörande komponenter i en BMW E30

Det finns 2 sätt,

--- Det ena är en "stor" ombyggnation med SFRO och amatörbyggt fordon som följd,

--- Det andra sättet är att endast gå via Bilprovningen eller motsvarande organisation,
dock så kommer ett ganska svårlöst problem i vägen, Alla prylar man stoppar i måste vara EMC testade/godkända

Är det så att Tesla har EMC testat sin bil "färdig" eller är varje enskild komponent testad? Var kan man möjligtvis få tag på dessa papper?


Ber om ursäkt om detta inte är en passande tråd men har inte hittat något annat forum som kan passa bättre för just denna typ av fråga.

/Mvh Fredrik

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 11:36
av Pontus
Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 11:55
av Pontus
Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 12:32
av [JM]
EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.

Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 12:54
av Fredrik j
Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 14:29
av Off Grid Byggaren
Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.

Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.

Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:

https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 21:37
av fredd90
Pontus skrev:Gissar att hela bilen med allt kablar är testat som en enhet.
Måste verkligen delarna vara EMC testade i ett amatörbygge?


Tanken var att slippa gå via SFRO och bara göra en registreringsbesiktning, Ska mejla bilprovningen imorgon och kontrollera exakt vilka emc krav de har, finns sjukt många standarder osv....


Pontus skrev:Låter som ett extremt kul projekt. Själv skulle jag vilja göra det med en SL.


Tror det kan bli rätt häftigt faktiskt =)


[JM] skrev:EMC är ett väldigt brett begrepp.
Vad exakt är det som SFRO/Bilprovningen kväver?
Lite kort så kan man mäta det som strålas ut i luft och via kablage. Man kan också mäta hur känsliga din utrustning är för att bli påstrålad utifrån samt om det kommer störningar via kablage.

Det är väldigt dyrt att driva igenom en miljökvalificering med avseende på EMC.
Jag har just gjort det på en låda som ska sitta i ett flygplan och total arbetstid är ca ett manår samt några miljoner i utgifter för test, hyra av EMC-lab och accrediterad personal.


Har en kompis som jobbar på SAAB som elektronikingenjör och han sa att det i princip var helt omöjligt att lösa, därav min fråga att få tag på befintliga tillstånd/intyg..


Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.


Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)


Off Grid Byggaren skrev:Jag skulle tro att det som kan bli ett stort problem är mjukvaran.

Går säkert att skruva dit allt, men sedan ska mjukvaran funka.

Säkert smidigare att köpa ett ombyggnadskitt:

https://eveurope.eu/en/product-category ... n-kits-en/



Mjukvaran är iprincip redan löst, har kontakt med en kille i frankrike som utveklat ett färdigt styrsystem till tesla model s motor(stor bakre),laddare(12kw) samt dc-dc omvandlare 250-400vdc till 12vdc 2500w.
Display till detta ska jag använda Raspberry pi med 7" skärm
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Får tacka för galet bra respons :D :D :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 21:58
av Off Grid Byggaren
Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.

Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 22:08
av fredd90
Off Grid Byggaren skrev:Länk till hemsida: https://store.advantics.fr/ev-controlle ... -unit.html


Intressant att de även har en 25 kW bidirectional Active Frontend power module.

Nu blev jag sugen på att bygga något roligt.



Ja dom har mycket kul om man är intresserad av kraftelektronik :D

Re: Är teslan EMC testad enligt svenska normer?

InläggPostat: 28 jul 2020 22:10
av Fredrik j
fredd90 skrev:
Fredrik j skrev:Skulle tro att amatörbyggt fordon skulle vara enklast. Dock finns det regler för effekt/vikt som nog blir svåra om inte bilen ska väga som en stridsvagn.


Börjar luta åt det hållet ju mer jag fördjupar mig om ämnet, de kräver att man byter hela bromssystemet eller styrningen. lösningen på det är en ny styrväxel med elpump från valfri modern personbil.
Ang effekten så styr jag själv effekt vid programmering av styrenhet, så borde räcka med ett bänkpapper från närmsta "tuningfirma" vid "max" effekt 8-) ;)
D


Nä, det går inte om man inte nyligen ändrat reglerna för amatörbyggt bygge. Jag håller själv på med ett lågintesivt projekt i garaget och det var ett par år sedan jag var insatt men då gick man strikt på den effekt motorn lämnat i den donatorbil den kom från. Det ska styrkas med motornummer och matchande chassinummer på förfrågan. Det gick inte att bromsa till lägre effekt.
På grund av detta var/är Saabs lågtrycksturbo på 150 mycket populär i hemmabyggen då dom enkelt kan ge dubbla den effekten senare.
Eller har man nyligen ändrat reglerna? Jag vet att vikt/effekt begränsningen har ifrågasatts och att SFRO skulle göra en individuell bedömning.