Betala kontantinsats med amex

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Betala kontantinsats med amex

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
polestar84
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jul 2020 12:01

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av polestar84 »

En gång försökte jag köpa en ny bil med First Card kreditkort, hade höjt limiten och allt till 250 000kr, just för att få bonusen.
Men jag fick inte, avgiften var för stor sa bilhandlaren så jag fick snällt betala med ett debetkort.


Jag misstänker att det är samma sak med Amex.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av Toja »

Joakimgabrielsson skrev:
Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
det funkar
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Toja skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
det funkar
Tack för svar!
Hur går det till? Har dom en betalstation vid lev eller måste man använda typ betaloappen mot fakturan?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av heldiggrisen »

Toja skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
det funkar
Säker på det? Från Tesla.com:
Vilka betalningssätt accepterar Tesla?
Tesla accepterar banköverföring, finansiering via bank eller leasing. Bekräfta din önskade betalningsmetod i ditt Tesla-konto under "Betalningsmetod" eller direkt till din Tesla-kontakt. Vi kräver betalning eller ett giltigt betalningsintyg före din bokade leverans.
Beställningsavgift/reservationsbetalning kan dock betalas med kreditkort.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av heldiggrisen »

Joakimgabrielsson skrev:
Toja skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
det funkar
Tack för svar!
Hur går det till? Har dom en betalstation vid lev eller måste man använda typ betaloappen mot fakturan?
Diverse betaltjänster som tex betalo funkar, för då är det du som betalar serviceavgifter på 2,5% för Amex.
Tveksamt om du tjänar nog bonuspoäng som täcker 2,5% kostnad, Tesla kommer inte täcka den för kontantinsatsen.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av Joakimgabrielsson »

heldiggrisen skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Toja skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Hej! Skulle vilja betala kontantinsatsen med amex. Vore gött med lite bonuspoäng:). Vet någon om det fungerar?
det funkar
Tack för svar!
Hur går det till? Har dom en betalstation vid lev eller måste man använda typ betaloappen mot fakturan?
Diverse betaltjänster som tex betalo funkar, för då är det du som betalar serviceavgifter på 2,5% för Amex.
Tveksamt om du tjänar nog bonuspoäng som täcker 2,5% kostnad, Tesla kommer inte täcka den för kontantinsatsen.
Ok. Är det en vanlig faktura man får innan man hämtar bilen då? Säljaren nämnde något om banköverföring men han kanske syftade på faktura.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av kenjon »

Jag fick en faktura på mitt Teslakonto. Betalade som en vanlig räkning via Internetbanken.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av KnightRider »

Förra året var bokningsavgiften 30000kr för Model S/X och 15000kr för Model 3. Jag beställde min Model S och betalade bokningsavgiften med SAS Amex. Sedan återbetalades bokningsavgiften men in på mitt konto istället. Kontantinsatsen/första förhöjda leasingavgiften skedde däremot med banköverföring.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Betala kontantinsats med amex

Inlägg av jonasl »

Det slår mig att det faktiskt var samma när jag ställde mig i kö för 3:an på releasedagen, då betalade jag med amex. När jag sedan avbokade ett par år senare så fick jag pengarna via banköverföring. Låter egentligen orimligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar