Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av JohanL »

Hej,

Märker att färre och färre nya funktioner kommer till oss med ”gamla” bilar med hw2.

Är det någon som har någon info om det här, menar mest om vad man kan förvänta sig framöver. Vi fick t ex i ha fler kameror när
Man backar, inga stoppljus, ingen avancerad luftfjädring.

Tack för svar

Johan
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av Svenssons »

JohanL skrev:
Hej,

Märker att färre och färre nya funktioner kommer till oss med ”gamla” bilar med hw2.

Är det någon som har någon info om det här, menar mest om vad man kan förvänta sig framöver. Vi fick t ex i ha fler kameror när
Man backar, inga stoppljus, ingen avancerad luftfjädring.

Tack för svar

Johan
Har skrivit mina egna funderingar i tidigare inlägg och tror att HW2 håller på att gå samma väg som HW1 gått. Teslas resurser och fokus lär ha legat på HW3 senaste månaderna/året och uppdateringar för HW2 lär mer vara säkerhetsuppdateringar. Snart lär Tesla låta HW3 köra mjukvaran anpassad för processorn i HW3 istället för emulera processorn i HW2 och köra HW2-mjukvara. HW4 är på gång men där är det samma som HW3 fast energi- och kostnadseffektivare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av thebishop »

Asch,de kommer lämna hw3 vid vägkanten över tiden också såklart - men det är ok, man kan inte räkna med att få mer funktionalitet än vad som finns precis att leverera vid köptillfället - den som räknar med att saker kommer med uppdateringar blir ofta besviken. Det är ungefär som med nya versioner av mobiloperativsystem, ivf Apple stödjer ju hårdvara många år tillbaka (5++) men drar ett streck vid någon tidpunkt.

Man märker att tesla har en mer omogen plattform eftersom de släpper äldre modeller mycket snabbare i och med den fundamentala arkitekturen ändras drastiskt och de saknar resurser (och för liten installerad bas) att hålla flera levande. Tar man Apple-paralllelen så kommer de ju ex. Stödja både intel och arm-baserade datorer ett antal år framåt nu när de migrerar (baserat på historien), för att hålla kunder glada. Det är förhållandevis enkelt eftersom de har en mogen plattform och organisation som klarar av det.

Tesla kommer säkert också komma dit med tiden, kanske runt hw5 eller så, då sensor-svit + nödvändig analyskapacitet har nåtts på riktigt och inte bara i Elons önskedröm för riktig självkörning.

Jag är fortfarande glad över hw1, den funkar fint på motorväg - ser fram mot att förhoppningsvis uppgradera till hw4 och då ha aktuell hårdvara i ett par år igen - det verkar vara 2-3 år man får vara med och få lite godis... :-)

Hw2, det är ju strax två generationer borta precis som hw1 är nu, räkna med noll nytt och njutnas bilen du har, så blir du nog gladare - acceptans är första steget... ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av vigge50 »

När köpte du bilen? De nya funktionerna för luftfjädringen har ju att göra med den uppdaterade fjädringen som Tesla släppte i början av förra året. Om du har den så bör du ha HW3. Om din bil är äldre så kommer du inte få den uppdateringen även om du uppdaterar till HW3.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av mans71 »

Samtidigt har Tesla sålt total självkörning till HW2-bilar, jag är en av dom som har betalat för det, så dom bilarna borde ju få FSD förbättringar under lång tid framöver.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av LarsL »

HW2 är väl helt uppdateringsbart till HW3, utom interiörkameran då. Sen vet jag inte om vi kan säga att det inte kommer nya funktioner till min Model 3 HW2,5. Har fått koner, gående personer och framför allt betydligt säkrare körning på min lilla 70-väg.


En fundering om ett abonnemanget av FSD Kommer senare i år, hur går det då med uppdateringen till HW3 dator? Om jag tänker mig äga bilen i två år till så kan ju ett abonnemang, som är vettigt prissatt, vara intressant istället för att vräka ut 80-90kkr.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En fundering om ett abonnemanget av FSD Kommer senare i år, hur går det då med uppdateringen till HW3 dator? Om jag tänker mig äga bilen i två år till så kan ju ett abonnemang, som är vettigt prissatt, vara intressant istället för att vräka ut 80-90kkr.
Skulle det kosta 35kkr per år och nästa köpare värderar bil med FSD till 35kkr så kan det ändå vara värt att vräka ut 90kkr om man vill ha FSD. Frågan är som sagt var vad priset sätts till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
En fundering om ett abonnemanget av FSD Kommer senare i år, hur går det då med uppdateringen till HW3 dator? Om jag tänker mig äga bilen i två år till så kan ju ett abonnemang, som är vettigt prissatt, vara intressant istället för att vräka ut 80-90kkr.
Skulle det kosta 35kkr per år och nästa köpare värderar bil med FSD till 35kkr så kan det ändå vara värt att vräka ut 90kkr om man vill ha FSD. Frågan är som sagt var vad priset sätts till.
Ja, frågan är ju helt upp till vad abonnemanget sätts till. Men jag kommer med största sannolikhet inte lägga ut 90 kkr på den bilen jag har nu.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av thebishop »

Tja, tesla sålde självöppnande laddlucka till min bil som aldrig kom... ibland ändrar de sig.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av jpetters »

thebishop skrev:
Tja, tesla sålde självöppnande laddlucka till min bil som aldrig kom... ibland ändrar de sig.
Fick du öppna den manuellt?! På mina S har det alltid öppnat sig snällt, stänga var ju något annat... Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
JohanL
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 okt 2017 22:55

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av JohanL »

Tack för alla svar. Är det någon som vet vad det kostar att uppgradera från hw2 till hw3 och vad det kostar att uppgradera skärmen till det senaste?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Inga mer uppdateringar på HW2 Teslor?

Inlägg av e5m1r »

JohanL skrev:
Tack för alla svar. Är det någon som vet vad det kostar att uppgradera från hw2 till hw3 och vad det kostar att uppgradera skärmen till det senaste?
Skärmen ska gå på strax över 20k du tappar fm radio men får netflix youtube mm
Finns ej i EU ännu
USA uppgraderar förfullt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar