Reservdelsansvar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Reservdelsansvar

Inlägg av Guldis »

Jag har haft det motigt några dagar nu, ett nej på bygglovet :evil:
Och så detta idag, som följer:
Spräckte hö backspegelkåpa genom att kapa bort den på en annan bil, som stod still. My bad och inget mer med det.
Åkte till TeslaSC i Väsby där en personal , mycket hjälpsam o trevlig, plockade fram en ny kåpa åt mig till överkomligt pris.
Glad i hågen åkte jag hem till Uppsala och till Attila på Tesla skadeservice och fick den lackad till Obsidian black. Sedan har den legat för torkning till det var dax för foliering i samma, som bilen i övrigt, gjort på Wrapcenter.

Åkte till WrapCenter idag och de gjorde folieringen med samma folie som användes till bilen för 1 1/2 år sedan. Han har folien kvar som räcker till några fler skador om så är.
Jobbet gjordes snabbt och sedan skulle kåpan på plats. Den passade inte!
Irriterad så åkte till Tesla som ligger ”granngårds” för att få en ny samt göra upp om utlägg för lackning/foliering som utförts på den ”felaktiga”
Ja det visade sig att jag fått en till modell X och nu plockade man fram en till S och beklagade att det blivit fel!
Men det jag lagt ut för lack och foliering ska jag stå för själv!
Va, jag har varit till Tesla och fått ut en kåpa till min bil, måste jag misstro dem och be någon där montera den för att se om den passar?
Hade jag köpt den begagnade på Vimmerby eller liknande så hade jag nog köpt resonemanget att kolla upp noggrannare vad jag köpt men nu var jag till Tesla SC för att köpa rätt kåpa till rätt årsmodell av S.

De gav mig förvisso den nya kåpan idag och jag fick den felaktiga med mig, men rent juridiskt, är inte jag berättigad till ersättning för mina utlägg jag gjort för lackningen o foliering ?

Detta är ingen försäkringsfråga gällande min bil dock motparten har min försäkring tagit för 500:-
Skulle ha kostat mig 6000:- i självrisk om min försäkring skulle ha tagit allt. Därav självfixet som nu verkar bli dyrt :(

Skönt att fått skriva av sig 8-)
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Reservdelsansvar

Inlägg av bylund »

Jag skulle också blivit rätt lack om detta hade hänt mig.
Lite svårt för mig att se att Tesla har något ekonomiskt ansvar för att du lackar och folierar, även om de givit dig fel del. Det ligger nog ett visst ansvar på dig att kontrollera att du fått rätt grej innan du går vidare. Sedan kan man ju tycka att Tesla skulle kunna gör något på goodwill, för de har ju klantat till det, men jag vet inte på vilka grunder man skulle kunna rikta krav mot dem. Detta är dock spekulation och rimlighetsbedömningar från min sida, så det kanske du inte ska fästa alltför mycket vikt vid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Reservdelsansvar

Inlägg av Guldis »

Jo bylund, du har rätt, man kan nog inte förvänta sig ngn ekonomisk kompensation, men lite goodwill fr Teslas sida kan man tycka.
Ska in med bilen på garantijobb samt uppgradering av ladduttaget i mitten av september samt en service innan bilens garanti går ut i december.
Man kan väl hoppas att man fr Teslas sida bjuder på lite x-tra vid det tillfället som kompensation istället, vad nu det skulle vara :)
Har lagt detta på hyllan snart enär det ekonomiska inte är så stort, men goodwillen fr deras sida saknar man just nu.
Är förövrigt sjukt nöjd med min S som jag tog ut dec-16 och gått 6700mil.

Har ju förvisso en lackad högerkåpa till salu nu, passande en X.
Lackad i obsidian black.
Kom med bud :D
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Reservdelsansvar

Inlägg av OlleBack »

Guldis skrev:
Jo bylund, du har rätt, man kan nog inte förvänta sig ngn ekonomisk kompensation, men lite goodwill fr Teslas sida kan man tycka.
Ska in med bilen på garantijobb samt uppgradering av ladduttaget i mitten av september samt en service innan bilens garanti går ut i december.
Man kan väl hoppas att man fr Teslas sida bjuder på lite x-tra vid det tillfället som kompensation istället, vad nu det skulle vara :)
Har lagt detta på hyllan snart enär det ekonomiska inte är så stort, men goodwillen fr deras sida saknar man just nu.
Är förövrigt sjukt nöjd med min S som jag tog ut dec-16 och gått 6700mil.

Har ju förvisso en lackad högerkåpa till salu nu, passande en X.
Lackad i obsidian black.
Kom med bud :D
Sälj den till wrapcenter, dom kan ha den som utställningsex! :D
Användarvisningsbild
Guldis
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 09 dec 2014 23:04
Ort: Uppsala

Re: Reservdelsansvar

Inlägg av Guldis »

OlleBack skrev:
Sälj den till wrapcenter, dom kan ha den som utställningsex! :D
De har bilen som första bild på hemsidan :D
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Reservdelsansvar

Inlägg av Gustafsson »

Sura läropengar....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar