Sälja leasingbil, moms?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av SugSnigel »

Sålde en leasingbil från mitt företag där köparen som var bilhandlare löste restskulden och så bad de mig skicka en faktura på överskottet. Jag gjorde det som vanligt, netto plus moms blev då det överstigande beloppet.

Nu säger min revisor att momsen inte ska faktureras, stämmer det?

Vad ska jag fakturera till bilhandlaren isåfall, bara ta bort momsen? Ska det vara det gamla nettot då eller ska det höjas till totalen på den gamla fakturan?

Fattar ingenting av detta... Hjälp...
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av Alfa »

Du ska fakturera utan moms. Sen vilket belopp det är måste du och köparen komma överens om...
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av rssvanberg »

Riddermarks har köpt två Teslor av mig, båda gångerna har de utfört en självfaktura och fört över övervärdet inkl. moms där jag senare har redovisat hela momsen som momspliktig intäkt.

Inför första försäljningen läste jag lite på denna sida och det verkade stämma överrens med Riddermarks sätt att göra det på iaf :) https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing/
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av SugSnigel »

Jaha då har vi 2 olika bud :) Enligt artikeln låter ju det som jag har gjort rätt. Fick ingen såkallad självfaktura men som de beskriver handlar ju det mer om att momsbeloppet skulle bli riktigt.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
jrichtmann
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 feb 2020 15:34

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av jrichtmann »

Lite sent, men är i samma sits.

Inför leverans av MY så ska jag sälja Volvon som leasas av mitt företag. Fick napp av en bilhandlare som vill köpa den och kommer då betala in restskulden till leasingbolaget. Övervärdet vill han att jag ska fakturera inkl 25%
moms.

Bilens pris 370 000 kr
Restskuld ca 270 000 kr
Övervärde ca 100 000 kr

Fakturerar jag inkl 25% moms så gör väl att det återstår 80 000 kr? Med andra ord får jag 350 000 för bilen eftersom jag får betala momsen på övervärdet? Känns ju lite lustigt då jag lagt ut den för 395k, men kände mig ok med budet på 370k, sedan i slutändan så är det kvar 350k.

Läste lite om det på ett forum där det hänvisades till denna länk där det står att man inte ska ta ut någon moms.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... aljerbilen

Edit: Ska jag kanske fakturera 100 000 + moms? Eftersom bilhandlare får dra av momsen?
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av Nect »

jrichtmann skrev:
Lite sent, men är i samma sits.

Inför leverans av MY så ska jag sälja Volvon som leasas av mitt företag. Fick napp av en bilhandlare som vill köpa den och kommer då betala in restskulden till leasingbolaget. Övervärdet vill han att jag ska fakturera inkl 25%
moms.

Bilens pris 370 000 kr
Restskuld ca 270 000 kr
Övervärde ca 100 000 kr

Fakturerar jag inkl 25% moms så gör väl att det återstår 80 000 kr? Med andra ord får jag 350 000 för bilen eftersom jag får betala momsen på övervärdet? Känns ju lite lustigt då jag lagt ut den för 395k, men kände mig ok med budet på 370k, sedan i slutändan så är det kvar 350k.

Läste lite om det på ett forum där det hänvisades till denna länk där det står att man inte ska ta ut någon moms.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... aljerbilen

Edit: Ska jag kanske fakturera 100 000 + moms? Eftersom bilhandlare får dra av momsen?
Nyligen sålt min leasingbil och eftersom du lyft halva momsen under leasingen så ska momsen betalas in som vilken annan vara som helst. Allt utfört enligt min revisor på PwC. Enklast är att köparen upprättar en självfaktura där köparen löser restskuld och för sedan över övervärdet inkl. moms till dig där du sedan ska redovisa övervärdet som momspliktig intäkt och därefter betala in momsen till skv.

Läsvärd text om hur man ska göra
https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/

Edit: Länken du skrev till skv gäller försäljning av bil. Vilket är skillnad mot en leasingbil då du vid leasing aldrig äger bilen och kan därmed inte sälja den. Det du faktiskt gör är att sälja rätten till att köpa bilen vilket gör det till en ”övrig intäkt” där moms faktureras på övervärdet och där momsen sedan ska betalas in till skv.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av Oopsen »

Moms är ett gissel....

Detta innebär ju egentligen, att om du har ett stort övervärde så är det bättre att först själv lösa ut leasingen och sedan sälja den. Då får Du inte avdragsrätt för köpet, men du få inte heller någon utgående moms. Bilen får kanske ett lite lägre värde, då den inte längre är intressant för företag då den inte har någon "levande" moms. Värdetappet bör bilhandlaren kunna berätta genom att offerera båda inköpen.

Nästa puck är ju hur man hanterar garanterade restvärden. Tesla har ju garanterat vissa restvärden en period, och nyttjar man det och får ett övervärde i leasen som betalas ut, så kommer ju frågan bli knepigare om momsen... Får man då betala in 50% av momsen på övervärdet?
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av spacecoin »

Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Sälja leasingbil, moms?

Inlägg av Alzie »

Oopsen skrev:
Moms är ett gissel....

Detta innebär ju egentligen, att om du har ett stort övervärde så är det bättre att först själv lösa ut leasingen och sedan sälja den. Då får Du inte avdragsrätt för köpet, men du få inte heller någon utgående moms. Bilen får kanske ett lite lägre värde, då den inte längre är intressant för företag då den inte har någon "levande" moms. Värdetappet bör bilhandlaren kunna berätta genom att offerera båda inköpen.

Nästa puck är ju hur man hanterar garanterade restvärden. Tesla har ju garanterat vissa restvärden en period, och nyttjar man det och får ett övervärde i leasen som betalas ut, så kommer ju frågan bli knepigare om momsen... Får man då betala in 50% av momsen på övervärdet?
Blir det inte vinstmarginalbeskattning i detta fall? Dvs. samma sak i slutändan (att du beskattas på vinsten istället).
Skriv svar