Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Moderator: Redaktion
Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Tesla är ju hyggligt bra på att upptäcka faror, speciellt bilar framför som har stannat. Tjutet som uppstår har fått mig att bromsa ett flertal gånger. Jag hade kanske inte krockat i alla fall, men nu har jag åtminstone stoppat snabbare.
Nu har jag inte lust att prova men vad händer om jag inte reagerar och bromsar? Bromsar bilen själv? Någon som upplevt någon händelse?
Nu har jag inte lust att prova men vad händer om jag inte reagerar och bromsar? Bromsar bilen själv? Någon som upplevt någon händelse?
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Från 2:03 ungefär så testar EuroNCAP dessa system. Med tanke på att det är däckgnissel tror jag inte att det är med autopilot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Bilen bromsar själv och undviker kollision om bromssträckan räcker. Om inte så sker olyckan vid en lägre hastighet.John Galt skrev:Tesla är ju hyggligt bra på att upptäcka faror, speciellt bilar framför som har stannat. Tjutet som uppstår har fått mig att bromsa ett flertal gånger. Jag hade kanske inte krockat i alla fall, men nu har jag åtminstone stoppat snabbare.
Nu har jag inte lust att prova men vad händer om jag inte reagerar och bromsar? Bromsar bilen själv? Någon som upplevt någon händelse?
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?
Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Kanske menade han att du bör se till att alltid ha en nyare Volvo bakom dig?Teslared skrev:Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Bakifrån vet jag inte, men krock snett från sidan har vår X med ap2 räddat mig från en gång.Teslared skrev:Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?
Jag skulle köra upp på en motorväg och var ouppmärksam och noterade inte bilen till vänster, en halv billängd kanske bredvid. Min bil tutade till och styrde tillbaka.
Man dör ju lite inombords när man gör sådana pinsamheter och vederbörande sedan tok-stirrar arg på mig för min blunder...
Model S P85DL+
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Nej, det var knappast inte så han menade. Han hade glimten i ögat när han sa det! Långtradaren var nog i all fall en Volvo!! Det hade nog inte hjälpt om han hade legat närmre bakom mig, för då hade det smällt, jag lovar!
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Självklart. Naturlagar.Teslared skrev:Nej, det var knappast inte så han menade. Han hade glimten i ögat när han sa det! Långtradaren var nog i all fall en Volvo!! Det hade nog inte hjälpt om han hade legat närmre bakom mig, för då hade det smällt, jag lovar!
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Problemet är ju att det här innebär att Teslan är sämre bakifrån än en vanlig bil. Kanske att karossen är lite bättre om det smäller?!
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
27 år för sent dock. Trafiksäkerhetsverket lades ner 1993.Teslared skrev:Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Transportstyrelsen har hand om regler för fordon numera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!?
Men det är ju riktigt som du säger, fast det är trafikverket under transportstyrelsen.
Men det är ju riktigt som du säger, fast det är trafikverket under transportstyrelsen.
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Jo, annars hade jag ju inte kunnat rätta digTeslared skrev:Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Det är väl transportstyrelsen som övervakar att fordon lever upp till typgodkännandet? Även om man inte kan påverka på egen hand utan det behöver ju ske centralt i EU.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... kannanden/
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... kannanden/
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Tjusigtbylund skrev:Jo, annars hade jag ju inte kunnat rätta digTeslared skrev:Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!?
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.Teslared skrev:Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?
Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.
Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.
De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.
PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Tesla behöver helt klart jobba bort spökbromsningarna. De är inte särskilt vanliga på min bil, men borde vara 0.
Annars håller jag med om att AP är otroligt bekvämt. Har kört Zürich - Stockholm t.o.r tre gånger i år och det är ju hur lätt som helst med ~95% på AP.
Annars håller jag med om att AP är otroligt bekvämt. Har kört Zürich - Stockholm t.o.r tre gånger i år och det är ju hur lätt som helst med ~95% på AP.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
Jag blev stoppad av polisen på motorvägen E20 någon mil från Götet som spärrade hela högerfilen, de stod bakom mig i mörkret. De hade fått en notis om att jag hade vinglat på E6 någon km innan avtaget mot Stockholm. Anledningen till det hela var en "teslainbromsning" och det såg väl kanske konstigt ut. Jag hade dessutom en långtradare alldeles till höger. Poliserna var väldigt trevliga och det var inga problem.John Galt skrev:Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.Teslared skrev:Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?
Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.
Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.
De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.
PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
Jag vidhåller att farthållaren är en säkerhetsrisk! Det är därför jag skulle vilja ha en kontakt med Transportstyrelsen för att dela med mig mina erfarenheter.
I USA har man ju möjlighet anmäla problem till myndigheterna men det existerar inte vad jag vet i EU.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror
SHK, Statens Haverikommission, kanske skulle kunna funka...Teslared skrev:Jag blev stoppad av polisen på motorvägen E20 någon mil från Götet som spärrade hela högerfilen, de stod bakom mig i mörkret. De hade fått en notis om att jag hade vinglat på E6 någon km innan avtaget mot Stockholm. Anledningen till det hela var en "teslainbromsning" och det såg väl kanske konstigt ut. Jag hade dessutom en långtradare alldeles till höger. Poliserna var väldigt trevliga och det var inga problem.John Galt skrev:Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.Teslared skrev:Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?
Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.
Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.
De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.
PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock.
Jag vidhåller att farthållaren är en säkerhetsrisk! Det är därför jag skulle vilja ha en kontakt med Transportstyrelsen för att dela med mig mina erfarenheter.
I USA har man ju möjlighet anmäla problem till myndigheterna men det existerar inte vad jag vet i EU.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19