Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av bylund »

Teslared skrev:
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
27 år för sent dock. Trafiksäkerhetsverket lades ner 1993.
Transportstyrelsen har hand om regler för fordon numera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Teslared »

Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!? ;)
Men det är ju riktigt som du säger, fast det är trafikverket under transportstyrelsen.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Teslared »

Det var inte trafikverket heller sorry.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av bylund »

Teslared skrev:
Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!? ;)
Jo, annars hade jag ju inte kunnat rätta dig :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10797
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl transportstyrelsen som övervakar att fordon lever upp till typgodkännandet? Även om man inte kan påverka på egen hand utan det behöver ju ske centralt i EU.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... kannanden/
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Teslared »

bylund skrev:
Teslared skrev:
Du borde väl förstå vad jag menade i alla fall!? ;)
Jo, annars hade jag ju inte kunnat rätta dig :)
Tjusigt ;)
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av John Galt »

Teslared skrev:
Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?

Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.

Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.

Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.

De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.

PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild

PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av jpetters »

Tesla behöver helt klart jobba bort spökbromsningarna. De är inte särskilt vanliga på min bil, men borde vara 0.

Annars håller jag med om att AP är otroligt bekvämt. Har kört Zürich - Stockholm t.o.r tre gånger i år och det är ju hur lätt som helst med ~95% på AP.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Teslared »

John Galt skrev:
Teslared skrev:
Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?

Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.

Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.

Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.

De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.

PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild

PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild
Jag blev stoppad av polisen på motorvägen E20 någon mil från Götet som spärrade hela högerfilen, de stod bakom mig i mörkret. De hade fått en notis om att jag hade vinglat på E6 någon km innan avtaget mot Stockholm. Anledningen till det hela var en "teslainbromsning" och det såg väl kanske konstigt ut. Jag hade dessutom en långtradare alldeles till höger. Poliserna var väldigt trevliga och det var inga problem.

Jag vidhåller att farthållaren är en säkerhetsrisk! Det är därför jag skulle vilja ha en kontakt med Transportstyrelsen för att dela med mig mina erfarenheter.
I USA har man ju möjlighet anmäla problem till myndigheterna men det existerar inte vad jag vet i EU.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas säkerhet - att upptäcka faror

Inlägg av Bjelke »

Teslared skrev:
John Galt skrev:
Teslared skrev:
Ja det låter ju bra! Men hur det med att upptäcka faror bakifrån?

Jag har bara kört på farthållaren, ingen AP, när bilen ibland för sig att mer eller mindre tvärbromsa helt i onödan. Vid ett par tillfällen på raksträcka utan någon bil i närheten.
Senaste faran bakifrån var på väg ut från Götet, 3 filer, låg i mitten fil farthållaren inställd på 83 km/h stor häftig långtradare bakom, plötsligt får bilf-n för sig att bromsa häftigt så tradarn kom otäckt nära. Han blinkade och var märkbart irriterad. Jag tyckte det var ganska läskigt. Pratade med en Göteborgspolis senare och han tyckte jag skulle haft en Volvo i stället!
Har nu börjat låta bli farthållaren, kan man inte knappa in en gammal hederlig i bilen, nån som vet?
Dessutom har jag fått helt svarta skärmar under några minuter vid minst 6 tillfällen i år .
Funderar på om jag ska kontakta Trafiksäkerhets verket om det här. Jag är inte så imponerad av Teslas körsystem hittills man vet aldrig vad bilen hittar på nästa gång. Har en MX Raven LR, kul bil jag gillar ju den egentligen men den har som sagt en egen vilja som ibland känns ganska farlig!
Jag har också en X Raven. Tycker farthållaren och AP är det bästa sedan skivat bröd.

Jag kan hålla med dig om att de tvära bromsningarna är extremt irriterande.

Jag tycker dock jag lärt mig hantera dem hyggligt bra genom att jag snabbt tycker till på gasen. För tanken är ju att man ska vara uppmärksam hela tiden för att snabbt agera.

De svarta skärmarna tycker jag du ska ta med Tesla om det är så många. Har hänt mig med någon gång, men bilen funkar ju så det är ju knappast någon trafikfara.

PS, varför pratade du med polisen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild

PS2, varför skulle du prata med Transportstyrelsen om frågan? Det är givetvis upp till dig dock. Bild
Jag blev stoppad av polisen på motorvägen E20 någon mil från Götet som spärrade hela högerfilen, de stod bakom mig i mörkret. De hade fått en notis om att jag hade vinglat på E6 någon km innan avtaget mot Stockholm. Anledningen till det hela var en "teslainbromsning" och det såg väl kanske konstigt ut. Jag hade dessutom en långtradare alldeles till höger. Poliserna var väldigt trevliga och det var inga problem.

Jag vidhåller att farthållaren är en säkerhetsrisk! Det är därför jag skulle vilja ha en kontakt med Transportstyrelsen för att dela med mig mina erfarenheter.
I USA har man ju möjlighet anmäla problem till myndigheterna men det existerar inte vad jag vet i EU.
SHK, Statens Haverikommission, kanske skulle kunna funka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar