Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Moderator: Redaktion
Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Skyltläsningen kommer äntligen med 2020.36.x
Nu är det bara automatiska torkarna som ska fungera i skymning/mörker kvar.
Nu är det bara automatiska torkarna som ska fungera i skymning/mörker kvar.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Otroligt, då kan man ju uppgradera snart!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Så det tog bara tio år att komma ikapp det MobilEye hade då... *golfclap*
Då är det väl snart som Tesla skruvar bort ratten och lanserar RoboTaxi-tjänsten då eller?
Då är det väl snart som Tesla skruvar bort ratten och lanserar RoboTaxi-tjänsten då eller?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Lite märkligt kan jag också tycka det är att det har tagit så lång tid att "komma ikapp" AP1
AP2+ har ju förstås mycket högre ambitioner, och överträffar förstås AP1 på många punkter sedan ganska lång tid, och har t.e.x i min erfarenhet inga som helst problem på många sträckor där AP1 bara ger upp. Säkerheten är nog också betydligt högre eftersom AP2+ har betydligt bättre koll på omgivningarna än AP1.
Men att dom inte lyckats få de "enkla" sakerna att funka bättre är för mig en gåta. Motorvägskörning på bra markerade vägar är ju t.ex. helt problemfritt med AP1 sedan mycket lång tid, med AP2+ sitter iaf jag på helspänn och väntar på nästa spökbromsning, farthållaren är betydligt mycket mer "nervös", etc. Jag tycker faktiskt inte AP2+ är särskilt "njutbar", iaf inte de versioner jag har testat (senast i våras) och föredrar fortfarande AP1 alla dagar i veckan.
/fth
AP2+ har ju förstås mycket högre ambitioner, och överträffar förstås AP1 på många punkter sedan ganska lång tid, och har t.e.x i min erfarenhet inga som helst problem på många sträckor där AP1 bara ger upp. Säkerheten är nog också betydligt högre eftersom AP2+ har betydligt bättre koll på omgivningarna än AP1.
Men att dom inte lyckats få de "enkla" sakerna att funka bättre är för mig en gåta. Motorvägskörning på bra markerade vägar är ju t.ex. helt problemfritt med AP1 sedan mycket lång tid, med AP2+ sitter iaf jag på helspänn och väntar på nästa spökbromsning, farthållaren är betydligt mycket mer "nervös", etc. Jag tycker faktiskt inte AP2+ är särskilt "njutbar", iaf inte de versioner jag har testat (senast i våras) och föredrar fortfarande AP1 alla dagar i veckan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
AP2,5 är ju totalt överlägsen AP1 när det gäller att köra bilen. Jag hade en lånebil under några veckor med AP1 så jag fick en bra jämförelse.
Tycker att vindrutetorkarna på AP2,5 Model 3 funkar tillräckligt bra, numera. Helt i nivå med min tidigare bil.
Tesla gick ifrån Mobleye 2016 så inte riktigt 10 år...
Tycker att vindrutetorkarna på AP2,5 Model 3 funkar tillräckligt bra, numera. Helt i nivå med min tidigare bil.
Tesla gick ifrån Mobleye 2016 så inte riktigt 10 år...
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Hur vet du att skyltavläsningen kommer till t.ex. HW 2.5?dstr skrev:Skyltläsningen kommer äntligen med 2020.36.x
Nu är det bara automatiska torkarna som ska fungera i skymning/mörker kvar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ja men dom lär väl ha lagt några år innan för att gå live 2016, så 6-7 på år då.LarsL skrev:Tesla gick ifrån Mobleye 2016 så inte riktigt 10 år...
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
De räknade ju med att kunna köra Mobileye parallellt men det ville inte Mobileye så Tesla hade nog inte kommit så långt.spacecoin skrev:Ja men dom lär väl ha lagt några år innan för att gå live 2016, så 6-7 på år då.LarsL skrev:Tesla gick ifrån Mobleye 2016 så inte riktigt 10 år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ibland kan det som är "korkat" upplevas som bättre. Att AP2 upplevs mer nervös och gör mer korrigeringar/reaktioner är för att den är behandlar så otroligt mycket mer data än AP1 och har intelligens på en helt annan nivå.
Man skulle kunna säga att en vanlig konstantfarthållare är mer trygg än en adaptiv eftersom har man väl satt den på exempelvis 110km/h så kommer den hålla denna hastigheten oavsett vad som händer. Dvs, den är helt förutsägbar.
Jag har kört en hel del AP1 och tycker att den inger falsk trygghet och att det märks i vissa situationer att den är korkad. Kan dock förstå att man kan uppleva den som mer trygg, men det är i många situationer en falsk trygghet.
Att träna AI tar tid och just nu så har vi inte nått den exponentiella utvecklingen än och då kan man uppfatta det som att det är dåligt. Kanske är AP2/3 just nu som en normalbegåvad människa när den kör motorväg, men en chimpans i en hel del andra situationer, enligt nedan bild? Med tiden blir den dock smartare och smartare och det kan gå fort när det väl smäller till
Man skulle kunna säga att en vanlig konstantfarthållare är mer trygg än en adaptiv eftersom har man väl satt den på exempelvis 110km/h så kommer den hålla denna hastigheten oavsett vad som händer. Dvs, den är helt förutsägbar.
Jag har kört en hel del AP1 och tycker att den inger falsk trygghet och att det märks i vissa situationer att den är korkad. Kan dock förstå att man kan uppleva den som mer trygg, men det är i många situationer en falsk trygghet.
Att träna AI tar tid och just nu så har vi inte nått den exponentiella utvecklingen än och då kan man uppfatta det som att det är dåligt. Kanske är AP2/3 just nu som en normalbegåvad människa när den kör motorväg, men en chimpans i en hel del andra situationer, enligt nedan bild? Med tiden blir den dock smartare och smartare och det kan gå fort när det väl smäller till
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag tycker ändå att nästa intressanta milstolpe är att få någon riktigt användbar funktion som ap1 inte redan hade - anpassning av fart efter skyltning + fil/avståndshållning motorväg är ju grymt användbart i praktiken. Men detktion stoppskyltar/rödljus är mer på nivå på AEB - dvs bra att ha, men gör kanske ingen större skillnad i vardagen (det gjorde däremot ap1, motorvägskörning blev ju klart skönare). Känns avlägset att lita på AP i typ brommaplansrondellen (Sveriges mest olycksdrabbade förr ivf) eller påfarter med mergning. Bortsett från reklamvideos är jag faktiskt nyfiken på när det kommer något som man verkligen upplever som stort fall framåt i den reella upplevelsen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ganska exakt min upplevelse av AP1, bra beskrivet Helix.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
AP1 är väldigt likt andra premiumbilar enligt min upplevelse. Inte så konstigt kanske eftersom det ju också är mobileye hos de flesta.
Bekvämt men sävligt, gammalt och osäkert.
Lite för skarp kurva så sitter man i diket. Och sen alla hinder HW3 kan upptäcka och undvika. Verkligen en helt annan nivå.
Bekvämt men sävligt, gammalt och osäkert.
Lite för skarp kurva så sitter man i diket. Och sen alla hinder HW3 kan upptäcka och undvika. Verkligen en helt annan nivå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jo, det stämmer ju, och som jag skrev ovan så har ju AP2+ mycket högre ambitioner och har bättre koll på omgivningen än AP1, och klarar också av fler situationer och typer av vägar.helix skrev:Ibland kan det som är "korkat" upplevas som bättre. Att AP2 upplevs mer nervös och gör mer korrigeringar/reaktioner är för att den är behandlar så otroligt mycket mer data än AP1 och har intelligens på en helt annan nivå.
Det jag tycker är märkligt är att Tesla verkar ha så svårt att göra den kanske mest använda/användbara funktionen, adaptiv farthållare och lane assist, lika bra som AP1. Med väsentligt bättre beräkningskapacitet och sensorer så borde det vara en baggis, och ändå (iaf i min erfarenhet) så är farthållaren mycket mer nervös och ryckig och sämre på att anpassa hastigheten till framförvarande fordon än AP1.
En annan sak jag reagerar över är att dom inte får ordning på spökbromsningarna. Det har ju kommit ett antal läskiga berättelser om "nära döden-upplevelser" nyligen där AP har varit mycket nära att orsaka allvarliga olyckor, när bilar helt plötsligt har bromsat hårt helt utan anledning. "Falska positiva" av denna typ är ju i praktiken lika farliga som "falska negativa", det känns inte särskilt förtroendeingivande att Tesla inte riktigt verkar vara på väg att få ordning på detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Håller helt med Helix.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag kör ju fortfarande AP1 dagligen, men jag använder den inte i skarpa kurvor o.dyl, så jag upplever aldrig att bilen ”skenar”.Legato skrev:Håller helt med Helix.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
För ett par-tre år sedan kunde den vara läskig i back-krön, på broar och liknande, men det försvann med någon uppdatering, sedan dess har den varit extremt tillförlitlig, iaf på motorväg/landsväg och liknande (det enda jag använder den till).
Jag hävdar inte heller att AP1 är bättre eller likvärdig, bara att den i min erfarenhet är betydligt mer ”njutbar” att använda just på motorväg och liknande än vad AP2+ är. Det var också 2-3 år sedan jag upplevde ”spökbromsningar” med min bil, och då inte alls lika kraftiga som de jag har upplevt i AP2+ ända fram till helt nyligen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Kör också AP1 och håller med dig. Vill man känna på hur bilen kan börja skena så kan man tex slå på AP med en bil framför sig innan en rondell. Bilen kommer då börja skena när bilen framför svänger runt rondellen.fth skrev:Jag kör ju fortfarande AP1 dagligen, men jag använder den inte i skarpa kurvor o.dyl, så jag upplever aldrig att bilen ”skenar”.
Det finns kända begränsningar i AP1 och man ska hålla hand på ratten och alltid vara beredd att ta över. Ser inget konstigt med detta men ser fram emot ny mjukvara på HW3. Europeiska versionen av Cybertruck lär dock dröja men det kan bli en Model 3 för familjen innan dess.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag tar tillbaka mitt påstående att den läser skyltar.
Den verkar bara känna igen en hastighetsskylt på stolpe. Något säger mig att den inte läser siffrorna på skylten heller. Jag åkte i mittfil på 3-filig motorväg och den missade hastigheten på vanliga stolpar också.
Ap1 läser hastigheten på skyltar på stolpar, portaler och även temporära skyltningar ovanpå portaler (när dom sänker hastigheten på esseingeleden)
Något är fuffens.
Den verkar bara känna igen en hastighetsskylt på stolpe. Något säger mig att den inte läser siffrorna på skylten heller. Jag åkte i mittfil på 3-filig motorväg och den missade hastigheten på vanliga stolpar också.
Ap1 läser hastigheten på skyltar på stolpar, portaler och även temporära skyltningar ovanpå portaler (när dom sänker hastigheten på esseingeleden)
Något är fuffens.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag håller med. Finns ett ställe på E18 i höjd med Stäket där hastigheten sänks från 110 till 100 med mycket tydliga och lättlästa skyltar på båda sidor av vägen. Teslan bara ignorerar dem varje gång. Den verkar inte ens se dem. Superskumt.dstr skrev:Jag tar tillbaka mitt påstående att den läser skyltar.
[snip]
Något är fuffens.
Something stinks in suburbia.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ja, sättet de kringgår patentet på är ju just att de känner igen en tex 90-skylt direkt utan att behöva partiellt analysera den. Nu tycker ju jag att de borde känna igen en rund cirkel med siffror i... fast så ser de ju inte ut i USA så det kanske dröjer lite.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Det viktiga är ju att det är ett lärande system, inte ett statiskt. Definitionsmässigt kommer den ju att överträffa statiska system, även om det tar ett tag... Jag gissar (såklart) att vi om mindre än ett år kommer att sitta och säga hur tokiga de statiska systemen är då de inte följer med utvecklingen...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
För 2 år sen gissade folk samma sak. Och för 1 år sen gissade folk på det också. Det är hela tiden "nära".BrooklynS skrev:Det viktiga är ju att det är ett lärande system, inte ett statiskt. Definitionsmässigt kommer den ju att överträffa statiska system, även om det tar ett tag... Jag gissar (såklart) att vi om mindre än ett år kommer att sitta och säga hur tokiga de statiska systemen är då de inte följer med utvecklingen...
Jag fattar att nån gång kommer det hända men när? Varför just 2020?
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
När det gäller automatiska torkare så tycker jag att de fungerar minst lika bra som alla andra med ordinarie regnsensor sedan någon gång i vintras, typ andra eller tredje uppdateringen efter deep rain. Snarast bättre, eftersom de förbättras hela tiden.
Farthållaren har jag alltid tyckt fungerar bra. Hade en ny XC60 som hyrbil för några veckor sedan, i jämförelse med min M3 var den ryckig och hade inte koll på trafiken framför närmaste bil. Inte heller filhållningen var särskilt naturlig utan behövde tydliga streck som den kunde hålla sig i mitten av.
Jag är övertygad om att lärande system är överlägsna i längden även om de i början kan upplevas yxiga, men i takt med att information tillförs blir de bättre och bättre och förbättringen är exponentiell.
Farthållaren har jag alltid tyckt fungerar bra. Hade en ny XC60 som hyrbil för några veckor sedan, i jämförelse med min M3 var den ryckig och hade inte koll på trafiken framför närmaste bil. Inte heller filhållningen var särskilt naturlig utan behövde tydliga streck som den kunde hålla sig i mitten av.
Jag är övertygad om att lärande system är överlägsna i längden även om de i början kan upplevas yxiga, men i takt med att information tillförs blir de bättre och bättre och förbättringen är exponentiell.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Nja, förbättringen är knappast exponentiell, snarare omvänt exponentiell (ln/log) - förbättringarna blir ju mindre och mindre om det inte sker regressioner.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)