Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Moderator: Redaktion
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ganska exakt min upplevelse av AP1, bra beskrivet Helix.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
AP1 är väldigt likt andra premiumbilar enligt min upplevelse. Inte så konstigt kanske eftersom det ju också är mobileye hos de flesta.
Bekvämt men sävligt, gammalt och osäkert.
Lite för skarp kurva så sitter man i diket. Och sen alla hinder HW3 kan upptäcka och undvika. Verkligen en helt annan nivå.
Bekvämt men sävligt, gammalt och osäkert.
Lite för skarp kurva så sitter man i diket. Och sen alla hinder HW3 kan upptäcka och undvika. Verkligen en helt annan nivå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7083
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jo, det stämmer ju, och som jag skrev ovan så har ju AP2+ mycket högre ambitioner och har bättre koll på omgivningen än AP1, och klarar också av fler situationer och typer av vägar.helix skrev:Ibland kan det som är "korkat" upplevas som bättre. Att AP2 upplevs mer nervös och gör mer korrigeringar/reaktioner är för att den är behandlar så otroligt mycket mer data än AP1 och har intelligens på en helt annan nivå.
Det jag tycker är märkligt är att Tesla verkar ha så svårt att göra den kanske mest använda/användbara funktionen, adaptiv farthållare och lane assist, lika bra som AP1. Med väsentligt bättre beräkningskapacitet och sensorer så borde det vara en baggis, och ändå (iaf i min erfarenhet) så är farthållaren mycket mer nervös och ryckig och sämre på att anpassa hastigheten till framförvarande fordon än AP1.
En annan sak jag reagerar över är att dom inte får ordning på spökbromsningarna. Det har ju kommit ett antal läskiga berättelser om "nära döden-upplevelser" nyligen där AP har varit mycket nära att orsaka allvarliga olyckor, när bilar helt plötsligt har bromsat hårt helt utan anledning. "Falska positiva" av denna typ är ju i praktiken lika farliga som "falska negativa", det känns inte särskilt förtroendeingivande att Tesla inte riktigt verkar vara på väg att få ordning på detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Håller helt med Helix.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7083
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag kör ju fortfarande AP1 dagligen, men jag använder den inte i skarpa kurvor o.dyl, så jag upplever aldrig att bilen ”skenar”.Legato skrev:Håller helt med Helix.
Funderar ofta på om folk verkligen är allvarliga när de pratar om att AP1 skulle vara bättre eller likvärdig. Min erfarenhet är att den är otroligt basal i jämförelse med väldigt dålig koll på omgivningen....
Min erfarenhet av AP1 (som hade väldigt "snäv" radar) är också att de ofta "skenade" i skarpa kurvor (när den ej "såg" bilen framför), personligen tycker jag det var betydligt otäckare än spökbromsningar.
För ett par-tre år sedan kunde den vara läskig i back-krön, på broar och liknande, men det försvann med någon uppdatering, sedan dess har den varit extremt tillförlitlig, iaf på motorväg/landsväg och liknande (det enda jag använder den till).
Jag hävdar inte heller att AP1 är bättre eller likvärdig, bara att den i min erfarenhet är betydligt mer ”njutbar” att använda just på motorväg och liknande än vad AP2+ är. Det var också 2-3 år sedan jag upplevde ”spökbromsningar” med min bil, och då inte alls lika kraftiga som de jag har upplevt i AP2+ ända fram till helt nyligen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Kör också AP1 och håller med dig. Vill man känna på hur bilen kan börja skena så kan man tex slå på AP med en bil framför sig innan en rondell. Bilen kommer då börja skena när bilen framför svänger runt rondellen.fth skrev:Jag kör ju fortfarande AP1 dagligen, men jag använder den inte i skarpa kurvor o.dyl, så jag upplever aldrig att bilen ”skenar”.
Det finns kända begränsningar i AP1 och man ska hålla hand på ratten och alltid vara beredd att ta över. Ser inget konstigt med detta men ser fram emot ny mjukvara på HW3. Europeiska versionen av Cybertruck lär dock dröja men det kan bli en Model 3 för familjen innan dess.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag tar tillbaka mitt påstående att den läser skyltar.
Den verkar bara känna igen en hastighetsskylt på stolpe. Något säger mig att den inte läser siffrorna på skylten heller. Jag åkte i mittfil på 3-filig motorväg och den missade hastigheten på vanliga stolpar också.
Ap1 läser hastigheten på skyltar på stolpar, portaler och även temporära skyltningar ovanpå portaler (när dom sänker hastigheten på esseingeleden)
Något är fuffens.
Den verkar bara känna igen en hastighetsskylt på stolpe. Något säger mig att den inte läser siffrorna på skylten heller. Jag åkte i mittfil på 3-filig motorväg och den missade hastigheten på vanliga stolpar också.
Ap1 läser hastigheten på skyltar på stolpar, portaler och även temporära skyltningar ovanpå portaler (när dom sänker hastigheten på esseingeleden)
Något är fuffens.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Jag håller med. Finns ett ställe på E18 i höjd med Stäket där hastigheten sänks från 110 till 100 med mycket tydliga och lättlästa skyltar på båda sidor av vägen. Teslan bara ignorerar dem varje gång. Den verkar inte ens se dem. Superskumt.dstr skrev:Jag tar tillbaka mitt påstående att den läser skyltar.
[snip]
Något är fuffens.
Something stinks in suburbia.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Ja, sättet de kringgår patentet på är ju just att de känner igen en tex 90-skylt direkt utan att behöva partiellt analysera den. Nu tycker ju jag att de borde känna igen en rund cirkel med siffror i... fast så ser de ju inte ut i USA så det kanske dröjer lite.
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Det viktiga är ju att det är ett lärande system, inte ett statiskt. Definitionsmässigt kommer den ju att överträffa statiska system, även om det tar ett tag... Jag gissar (såklart) att vi om mindre än ett år kommer att sitta och säga hur tokiga de statiska systemen är då de inte följer med utvecklingen...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
För 2 år sen gissade folk samma sak. Och för 1 år sen gissade folk på det också. Det är hela tiden "nära".BrooklynS skrev:Det viktiga är ju att det är ett lärande system, inte ett statiskt. Definitionsmässigt kommer den ju att överträffa statiska system, även om det tar ett tag... Jag gissar (såklart) att vi om mindre än ett år kommer att sitta och säga hur tokiga de statiska systemen är då de inte följer med utvecklingen...
Jag fattar att nån gång kommer det hända men när? Varför just 2020?
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
När det gäller automatiska torkare så tycker jag att de fungerar minst lika bra som alla andra med ordinarie regnsensor sedan någon gång i vintras, typ andra eller tredje uppdateringen efter deep rain. Snarast bättre, eftersom de förbättras hela tiden.
Farthållaren har jag alltid tyckt fungerar bra. Hade en ny XC60 som hyrbil för några veckor sedan, i jämförelse med min M3 var den ryckig och hade inte koll på trafiken framför närmaste bil. Inte heller filhållningen var särskilt naturlig utan behövde tydliga streck som den kunde hålla sig i mitten av.
Jag är övertygad om att lärande system är överlägsna i längden även om de i början kan upplevas yxiga, men i takt med att information tillförs blir de bättre och bättre och förbättringen är exponentiell.
Farthållaren har jag alltid tyckt fungerar bra. Hade en ny XC60 som hyrbil för några veckor sedan, i jämförelse med min M3 var den ryckig och hade inte koll på trafiken framför närmaste bil. Inte heller filhållningen var särskilt naturlig utan behövde tydliga streck som den kunde hålla sig i mitten av.
Jag är övertygad om att lärande system är överlägsna i längden även om de i början kan upplevas yxiga, men i takt med att information tillförs blir de bättre och bättre och förbättringen är exponentiell.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu är det nära att AP2,2.5,3 har kommit ikapp AP1!
Nja, förbättringen är knappast exponentiell, snarare omvänt exponentiell (ln/log) - förbättringarna blir ju mindre och mindre om det inte sker regressioner.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)