Emergency Brake - Går detta sk*t inte att stänga av?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Emergency Brake - Går detta sk*t inte att stänga av?

Inlägg av Curik »

tor-ake skrev:
BjornS skrev:
tor-ake skrev:
Ibland känns det som att datorn laggar lite
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.

Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Emergency Brake - Går detta sk*t inte att stänga av?

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
tor-ake skrev:
BjornS skrev:
tor-ake skrev:
Ibland känns det som att datorn laggar lite
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.

Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Kör den förbi precis framför så hoppas jag att den bromsar. Kör den om vid sidan och inte svänger in framför är det en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Emergency Brake - Går detta sk*t inte att stänga av?

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
tor-ake skrev:
BjornS skrev:
tor-ake skrev:
Ibland känns det som att datorn laggar lite
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.

Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Kör den förbi precis framför så hoppas jag att den bromsar. Kör den om vid sidan och inte svänger in framför är det en annan sak.
Jag kanske var otydlig med vad jag syftade på. Att stanna när en bil kör förbi framför och sedan försvinner i en död vinkel (som jag antar att du menade), och att stanna så fort man inte kan avgöra var bilen är (det jag syftade på, från citatet ovan: "Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt") - är olika saker. Jag vill påstå att det inte går att hela tiden anta att ett objekt kommer vända sin riktning mot dig bara för att du inte längre ser det. Då skulle man ju stå stilla hela tiden.

Jag körde helt enkelt lite för fort för situationen. Borde ha sänkt till 10-15 km/h.
Skriv svar