... och den bromsar in bakom cyklister, den kör inte om dem även om vägen är fri. Det tycker jag nästan är det jobbigaste.
AP behöver bli betydligt bättre innan jag skulle vara bekväm med att låta den hantera omkörningar.
Det som irriterar mig är att den pongar och tjuter när man själv kör om en cyklist. Först Pong för att AP är avaktiverad och sedan tjut för att man lämnar körbanan, trots att jag blinkar.
Yes, har förstått att det bara är jag som tycker det här är märkligt. Jag tänker som så att jag aldrig orsakat en olycka förut i mina gamla bilar och där hade jag inte ett system som hjälpte mig. Jag kan verkligen förstå att detta behövs om man kör autopilot, men nu satt jag fullt koncentrerad och körde och då vill jag kunna stänga av det. Jag får helt enkelt krypköra nästa gång.
Jag har aldrig förorsakat någon olycka innan och har två gånger blivit räddad av autobroms. Utan den hade jag garanterat förorsakat en olycka. Missuppfattat situationer där jag har väjningsplikt.
Intressant, det händer att min bil piper men jag har aldrig varit med om att den faktiskt har bromsat åt mig, jag har till och med funderat på hur nära man måste vara för att den ska aktiveras eftersom jag tycker att den ibland nästan borde ha gjort det. Spontant baserat på det får jag ju känslan då av att om man har problem med en sån feature, då kanske man kör lite väl aggressivt?
En gång trodde jag dock att den bromsade åt mig, men det var jag som körde in i väggen i en parkeringsficka.
Intressant, det händer att min bil piper men jag har aldrig varit med om att den faktiskt har bromsat åt mig, jag har till och med funderat på hur nära man måste vara för att den ska aktiveras eftersom jag tycker att den ibland nästan borde ha gjort det. Spontant baserat på det får jag ju känslan då av att om man har problem med en sån feature, då kanske man kör lite väl aggressivt?
En gång trodde jag dock att den bromsade åt mig, men det var jag som körde in i väggen i en parkeringsficka.
Det bromsar när kollisionen är oundviklig. Det kändes och lät som om jag körde på bilen framför.
Tycker nog du körde lite väl fort förbi de där personerna... Av videon att döma.
LarsL skrev:
HX100 skrev:
Tycker nog du körde lite väl fort förbi de där personerna... Av videon att döma.
Ah, det fanns en video också.
Jo, jag håller med jag hade också bromsat om jag satt som ”körskollärare” med dubbelkommando.
Jag förstår vad ni säger men jag tror det hela ser värre ut än vad det var eftersom filmen av någon anledning skippar större delen av inträdet i korsningen, så man får ju intrycket av att det gick väldigt fort.
Jag höll alltså 10 km/h under hastighetsbegränsningen.
kenny skrev:
Intressant, det händer att min bil piper men jag har aldrig varit med om att den faktiskt har bromsat åt mig, jag har till och med funderat på hur nära man måste vara för att den ska aktiveras eftersom jag tycker att den ibland nästan borde ha gjort det. Spontant baserat på det får jag ju känslan då av att om man har problem med en sån feature, då kanske man kör lite väl aggressivt?
En gång trodde jag dock att den bromsade åt mig, men det var jag som körde in i väggen i en parkeringsficka.
Samma här! Jag kör på Collision Warning med inställningen "Early" för att jag gärna får en varning tidigare än försent. Men jag har aldrig varit med om att den bromsat åt mig utanför autopilot. Har funderat en del på om den ens kan det..
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.
Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.
Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.
Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Kör den förbi precis framför så hoppas jag att den bromsar. Kör den om vid sidan och inte svänger in framför är det en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag håller med. Jag får också intrycket att programmet inte har någon rörelseanalys i sidled. Dvs ett fordon som korsar din väg tolkas likadant som ett fordon som stannat framför dig. Bilen "måste" därför bromsa, trots att du som människa ser att fordonet kommer hinna förbi i god tid tills du kommer fram.
Man skulle också kunna tänka sig att den uppfattade situationen som att det var fotgängare framför bilen, men att de försvann ur radarns synfält till vänster, och bilen tar det säkra före det osäkra och går på senaste radaranalysen, fotgängarna *hade* ju faktiskt kunnat plötsligt stanna till vänster i körfältet, där radarn och kameran inte kan se dem, men de fortfarande är i bilens väg.
Vilda djur kan ju bete sig så, att plötsligt vända om och försöka ta sig tillbaka där de kom ifrån, så om inte mjukvaran kan 100% säkerställa att vägen är fri så kanske bromsa är korrekt? Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt.
Fast det låter inte särskilt sannolikt. Kanske just för fotgängare och djur då. Skulle man tillämpa det med exempelvis fordon så skulle ju bilen tvärnita hela tiden så fort någon kör förbi.
Kör den förbi precis framför så hoppas jag att den bromsar. Kör den om vid sidan och inte svänger in framför är det en annan sak.
Jag kanske var otydlig med vad jag syftade på. Att stanna när en bil kör förbi framför och sedan försvinner i en död vinkel (som jag antar att du menade), och att stanna så fort man inte kan avgöra var bilen är (det jag syftade på, från citatet ovan: "Att prediktera utifrån tidigare rörelse är vanskligt") - är olika saker. Jag vill påstå att det inte går att hela tiden anta att ett objekt kommer vända sin riktning mot dig bara för att du inte längre ser det. Då skulle man ju stå stilla hela tiden.
Jag körde helt enkelt lite för fort för situationen. Borde ha sänkt till 10-15 km/h.