Ja jag är ju inte missnöjd med nivå 3 men skall jag betala 39k för mer funktionalitet vill jag ju att det skall kunna utvecklas till nivå 3. Det blir dyra filbyten om det enda jag får är automatiska sådana.fraggan skrev:
Precis. Jag är dock nöjd med nivå 2 fast mer funktion/träffsäker eller vad man ska säga. Att den gör jobbet Bättre. Även om den verkar rätt bra redan.
Och att de skulle lägga till funktioner för oss med hw3 då är ju inte rimligt heller kanske.
Enhanced Autopilot är tillbaka
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jo det blir ju det. Även om det är bekvämt. Det finns väl kanske inte så mycket mer att bygga på där om det ska ha stöd för hw2.x också.OfarligTesla skrev:Ja jag är ju inte missnöjd med nivå 3 men skall jag betala 39k för mer funktionalitet vill jag ju att det skall kunna utvecklas till nivå 3. Det blir dyra filbyten om det enda jag får är automatiska sådana.fraggan skrev:
Precis. Jag är dock nöjd med nivå 2 fast mer funktion/träffsäker eller vad man ska säga. Att den gör jobbet Bättre. Även om den verkar rätt bra redan.
Och att de skulle lägga till funktioner för oss med hw3 då är ju inte rimligt heller kanske.
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Haha jag har också varit sugen idag, gått bra med investeringarna också så då kliar det ju ännu mer i plånboken :p. Men jag avvaktar just för vi inte vet något om nivå 3 osv, när det kommer spelar det ingen roll om det kostar 100 eller 200k, jag kommer köpa det direkt. Kanske hinner byta bil innan det dock så kan vara vettigt att ha sparat in på EAP då.fraggan skrev:*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Tror inte 3 kommer komma till EAP, är ju där FSD kommer in i bilden. Och kostar det 100k så kommer jag absolut Inte köpa det Men då hade det varit nice med befintliga EAP funktioner istället. Finns även en risk att 3 inte kommer alls utan det blir 4a direkt.OfarligTesla skrev:Haha jag har också varit sugen idag, gått bra med investeringarna också så då kliar det ju ännu mer i plånboken :p. Men jag avvaktar just för vi inte vet något om nivå 3 osv, när det kommer spelar det ingen roll om det kostar 100 eller 200k, jag kommer köpa det direkt. Kanske hinner byta bil innan det dock så kan vara vettigt att ha sparat in på EAP då.fraggan skrev:*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Har inte Elon tidigare sagt att han inte tror på nivå 3 utan vill gå direkt till 4 eller 5?
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.Anderzzon skrev:Har inte Elon tidigare sagt att han inte tror på nivå 3 utan vill gå direkt till 4 eller 5?
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.LasseTM skrev:Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)
Edit: Ska vi slå till Lasse?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Ne, så är det inte. Det är vid nivå 2 som föraren har hela ansvaret, vid nivå 3 är föraren fallback när man hamnar utanför parametrarna som den fungerar på (dvs skall kunna ta över inom en vettig tidsrymd säg 10 sekunder) så man kan inte direkt sova. Att skippa nivå 3 vore riktigt dumt då det är där regelverk börjar växa fram så det är vad som faktiskt kommer kunna bli användbart.fraggan skrev:
Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Möjligt. Bara repetera vad jag läste tidigare idag. Var nån typ biltidningsartikel. Googla på: why skip level 3 self-driving. Möjligt att Tesla väljer att göra annorlunda men...OfarligTesla skrev:Ne, så är det inte. Det är vid nivå 2 som föraren har hela ansvaret, vid nivå 3 är föraren fallback när man hamnar utanför parametrarna som den fungerar på (dvs skall kunna ta över inom en vettig tidsrymd säg 10 sekunder) så man kan inte direkt sova. Att skippa nivå 3 vore riktigt dumt då det är där regelverk börjar växa fram så det är vad som faktiskt kommer kunna bli användbart.fraggan skrev:
Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.
Men når man den nivån så är ju i princip nivå 4 klar. Enda skillnaden är "kravet" på föraren. Oavsett så skulle det vara en rejäl milstolpe att nå nivå 3.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Nej det är markant skillnad på nivå 3 och 4, på nivå 4 måste bilen själv kunna hantera att föraren inte kan ta över när den möter saker den inte klarar av. Det behövs helt enkelt att bilen fullt ut kan hantera fler situationer än vid nivå 3. Egentligen handlar ju nivå 3 mer om att föraren kan och får ta ögonen från vägen under vissa specifika situationer och typ kolla Netflix, det som vi idag försöker få regler om är ju nivå 3 som fungerar på motorväg typ.fraggan skrev:Möjligt. Bara repetera vad jag läste tidigare idag. Var nån typ biltidningsartikel. Googla på: why skip level 3 self-driving. Möjligt att Tesla väljer att göra annorlunda men...
Men når man den nivån så är ju i princip nivå 4 klar. Enda skillnaden är "kravet" på föraren. Oavsett så skulle det vara en rejäl milstolpe att nå nivå 3.
Du kan ju läsa lite om nivåerna här: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.fraggan skrev:hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.LasseTM skrev:Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)
Edit: Ska vi slå till Lasse?
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.
Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Om du skippar EAP så kan du köra Gocart för milersättningen.LasseTM skrev:Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.
Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jao känns lite för dyrt ändå...men. Efter de 60h gokart så har du ingen glädje av vad det kostade. Men med EAP så kan du iaf ha något kvar. Hmm efter 60h bilkörningLasseTM skrev:Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.fraggan skrev:hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.LasseTM skrev:Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)
Edit: Ska vi slå till Lasse?
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.
Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Och sen ovissheten att det kanske aldrig kommer en chans till. Men det har ju hänt tidigare, denna gång, att de kan erbjuda EAP mer än en gång. Så det finns hopp om att det kanske kommer igen framöver. Men om det då kostar mer pengar så kommer iaf inte jag köpa det.
Spontant så känns det som om de hade haft EAP för kanske 19000 eller dylikt så skulle antalet fler köpa det för att då kompensera mot det lägre priset så totalinkomsten skulle bli densamma. Dvs satsa på kvantitet än kvalitet.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Jag har en MSLR 2019 som jag nu uppgraderade till EAP. Använde i princip aldrig AP på motorväg pga avsaknad av filbyten. Nu ska jag nästa vecka ner till Österrike så jag kände att jag ville slå till så jag kan köra på Autobahn med filbyten och NoA. Blir spännande att testa. Jag har redan HW3 så det funkar ju med skyltavläsningen. Resten av FSD som körning i stadsmiljö och trafikljus känns inte lika viktigt.
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Grejen är ju mest ovissheten, hade det kostat 19k hade jag slagit till utan att fundera men nu blir jag tveksam.fraggan skrev:Jao känns lite för dyrt ändå...men. Efter de 60h gokart så har du ingen glädje av vad det kostade. Men med EAP så kan du iaf ha något kvar. Hmm efter 60h bilkörningLasseTM skrev:Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.fraggan skrev:hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.LasseTM skrev:Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)
Edit: Ska vi slå till Lasse?
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.
Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Och sen ovissheten att det kanske aldrig kommer en chans till. Men det har ju hänt tidigare, denna gång, att de kan erbjuda EAP mer än en gång. Så det finns hopp om att det kanske kommer igen framöver. Men om det då kostar mer pengar så kommer iaf inte jag köpa det.
Spontant så känns det som om de hade haft EAP för kanske 19000 eller dylikt så skulle antalet fler köpa det för att då kompensera mot det lägre priset så totalinkomsten skulle bli densamma. Dvs satsa på kvantitet än kvalitet.
Mest för att det är otydligt vad man får i framtiden och vad man inte får.
Är det inget mer än det som står där dvs filbyten och svänga av en avfart är det inte värt pengarna för mig.
Men innebär det om 1 år att jag inte behöver rycka i ratten men jag måste det med normal auto pilot är det lätt värt pengarna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Precis innan man pungar ut 40k utan å blinka så vill man veta vad man får exakt Jag är övertygad om att ovanstående kommer att komma bara lagarna tillåter det. Men som sagt man kan ju inte vara 100% såvida inte Tesla själva säger det.LasseTM skrev:Grejen är ju mest ovissheten, hade det kostat 19k hade jag slagit till utan att fundera men nu blir jag tveksam.fraggan skrev:Jao känns lite för dyrt ändå...men. Efter de 60h gokart så har du ingen glädje av vad det kostade. Men med EAP så kan du iaf ha något kvar. Hmm efter 60h bilkörningLasseTM skrev:Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.fraggan skrev:hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.LasseTM skrev:Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)
Edit: Ska vi slå till Lasse?
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.
Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Och sen ovissheten att det kanske aldrig kommer en chans till. Men det har ju hänt tidigare, denna gång, att de kan erbjuda EAP mer än en gång. Så det finns hopp om att det kanske kommer igen framöver. Men om det då kostar mer pengar så kommer iaf inte jag köpa det.
Spontant så känns det som om de hade haft EAP för kanske 19000 eller dylikt så skulle antalet fler köpa det för att då kompensera mot det lägre priset så totalinkomsten skulle bli densamma. Dvs satsa på kvantitet än kvalitet.
Mest för att det är otydligt vad man får i framtiden och vad man inte får.
Är det inget mer än det som står där dvs filbyten och svänga av en avfart är det inte värt pengarna för mig.
Men innebär det om 1 år att jag inte behöver rycka i ratten men jag måste det med normal auto pilot är det lätt värt pengarna.
Nja jag skippar väl det, tar emot, och hoppas på det kommer något spännande vid nästa kvartal (Julklapp vore nice).
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Det finns kvar i appen för mig.
Det kanske försvinner under dagen men finns det på måndag köper jag för att testa.
Det kanske försvinner under dagen men finns det på måndag köper jag för att testa.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Mm såg det också. Skulle gissa på att det beror på tidzoner eller dylikt så det lär försvinna under dagen.LasseTM skrev:Det finns kvar i appen för mig.
Det kanske försvinner under dagen men finns det på måndag köper jag för att testa.
Edit: Blev nästan mer sugen att köpa det nu...måste vara ett tecken att man ska ha det!
Re: Enhanced Autopilot är tillbaka
Tesla sänker priset på uppgradering från EAP till FSD med 1000USD.
https://electrek.co/2020/12/05/tesla-re ... ap-owners/
Men man undrar lite hur dom räknar.
Jag tittade på att detta för bara en vecka sen och då kostade det 44900 kr.
Idag kostar uppgraderingen 38900 kr.
Skillnad på 6000 kr. USD till SEK står idag på 8,40.......
Nåväl kanske dax att slå till....
Verkar ju funka hyggligt i staterna och sen får man väl bara hoppas på att EU fjantarna får arslet ur hacklådan
https://electrek.co/2020/12/05/tesla-re ... ap-owners/
Men man undrar lite hur dom räknar.
Jag tittade på att detta för bara en vecka sen och då kostade det 44900 kr.
Idag kostar uppgraderingen 38900 kr.
Skillnad på 6000 kr. USD till SEK står idag på 8,40.......
Nåväl kanske dax att slå till....
Verkar ju funka hyggligt i staterna och sen får man väl bara hoppas på att EU fjantarna får arslet ur hacklådan