Enhanced Autopilot är tillbaka

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:
Blev det nått köp för dig?
Inte ännu, jag står och väger mellan att köpa och att byta ut bilen mot en ny 3a under nästa år när den är 1-1.5 år istället. Så får jag ta del av nyheter som förhoppningsvis kommit då, t.ex. akustikrutor osv.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

OfarligTesla skrev:
fraggan skrev:
Blev det nått köp för dig?
Inte ännu, jag står och väger mellan att köpa och att byta ut bilen mot en ny 3a under nästa år när den är 1-1.5 år istället. Så får jag ta del av nyheter som förhoppningsvis kommit då, t.ex. akustikrutor osv.
Hehe byta bil är ju ett alternativ också =) Jag lämnade som sagt tillbaka EAP men jag hade bestämt mig för att inte köpa det. Men nu blir jag fan osäker igen om man inte skulle slå till igen. Eller om man ska vänta till nyår vid nästa kvartalsslut. Läste nått Elon skrivit har aj för mig om att FSD är omskrivet helt och kommer släppas senare iår. Frågan är om det bara påverkar FSD eller även EAP funktionerna. Om man får ta del av dem.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Mickep »

om man ser det så här; autopiloten är mjukvara. Hårdvaran har man hursomhelst. Och då är priset flytande. De kan utan förvarning höja och sänka det beroende vad de vill. Det är inget man behöver köpa utan kan köpa till senare.
Om man vill ha bättre hårdvara, dvs batteri rutor lack. Ja, detta får man vänta på. Är det viktigare än ev funktioner (som en del kanske inte värdesätter) ja då kan man vänta.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Mickep skrev:
om man ser det så här; autopiloten är mjukvara. Hårdvaran har man hursomhelst. Och då är priset flytande. De kan utan förvarning höja och sänka det beroende vad de vill. Det är inget man behöver köpa utan kan köpa till senare.
Om man vill ha bättre hårdvara, dvs batteri rutor lack. Ja, detta får man vänta på. Är det viktigare än ev funktioner (som en del kanske inte värdesätter) ja då kan man vänta.
Mjo jag är nöjd med hårdvaran så att säga. Det enda jag stör mig på är konstruktionen med stänkskydden och lister som skrapar på lacken. Köpte par rullar med plastfilm som jag ska montera på men ändå...
Det enda som talar emot för att vänta just nu är ju att priserna på FSD gått upp med tiden. Och att EAP inte är tillgängligt hela tiden. Utan kommer lite då å då. Men ingen garanti att det kommer komma igen. Och då suger det att man missat chansen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LarsL »

Tänker också att jag kan köpa ny bil och få HW3 (eller HW4 kanske) på köpet utan att behöva betala 77 kkr för bilen jag redan har. Om FSD då är bättre så kanske jag köper det då och har i bilen under många fler år.
Hade jag fått HW3 med vid köpet av EAP så hade det varit en annan historia. Men nu blir det ju lite nja...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

Jag har ju HW3 redan så jag skulle ju ha EAP+HW3 om jag köpte det. Tyvärr är det ju lite osäkert ifall man ens kommer få nivå 3 även om Tesla faktiskt kommer hoppa på det tåget, hade de iaf sagt att navigate on autopilot kommer inrymma nivå 3 "när det kommer" så hade iaf ett frågetecken retts ut.

Å andra sidan kan jag ju lika gärna köpa FSD om nivå 3 kommer, lär ju kanske velat byta bil innan oavsett.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LarsL skrev:
Tänker också att jag kan köpa ny bil och få HW3 (eller HW4 kanske) på köpet utan att behöva betala 77 kkr för bilen jag redan har. Om FSD då är bättre så kanske jag köper det då och har i bilen under många fler år.
Hade jag fått HW3 med vid köpet av EAP så hade det varit en annan historia. Men nu blir det ju lite nja...
Hela tanken med EAP är att du ska kunna använda den fullt ut med hw2.5 som med hw3. Så det kommer inte komma någon uppdatering till EAP som kräver hw3+. Då försvinner ju syftet med den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LarsL »

fraggan skrev:
Hela tanken med EAP är att du ska kunna använda den fullt ut med hw2.5 som med hw3. Så det kommer inte komma någon uppdatering till EAP som kräver hw3+. Då försvinner ju syftet med den.
Kanske? Mitt syfte med att uppdatera är att få HW3 med skyltläsning och då är det FSD eller ny bil som gäller. Då kan faktiskt en ny bil kanske bli billigare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:
Hela tanken med EAP är att du ska kunna använda den fullt ut med hw2.5 som med hw3. Så det kommer inte komma någon uppdatering till EAP som kräver hw3+. Då försvinner ju syftet med den.
Som det ser ut nu så skulle det ju i så fall innebära att EAP inte kan innefatta nivå 3 eftersom HW2.5 inte kan läsa skyltar, om de nu inte fixar så hw2.5 kan det såklart.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

OfarligTesla skrev:
fraggan skrev:
Hela tanken med EAP är att du ska kunna använda den fullt ut med hw2.5 som med hw3. Så det kommer inte komma någon uppdatering till EAP som kräver hw3+. Då försvinner ju syftet med den.
Som det ser ut nu så skulle det ju i så fall innebära att EAP inte kan innefatta nivå 3 eftersom HW2.5 inte kan läsa skyltar, om de nu inte fixar så hw2.5 kan det såklart.
Precis. Jag är dock nöjd med nivå 2 fast mer funktion/träffsäker eller vad man ska säga. Att den gör jobbet Bättre. Även om den verkar rätt bra redan.
Och att de skulle lägga till funktioner för oss med hw3 då är ju inte rimligt heller kanske.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:

Precis. Jag är dock nöjd med nivå 2 fast mer funktion/träffsäker eller vad man ska säga. Att den gör jobbet Bättre. Även om den verkar rätt bra redan.
Och att de skulle lägga till funktioner för oss med hw3 då är ju inte rimligt heller kanske.
Ja jag är ju inte missnöjd med nivå 3 men skall jag betala 39k för mer funktionalitet vill jag ju att det skall kunna utvecklas till nivå 3. Det blir dyra filbyten om det enda jag får är automatiska sådana.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

OfarligTesla skrev:
fraggan skrev:

Precis. Jag är dock nöjd med nivå 2 fast mer funktion/träffsäker eller vad man ska säga. Att den gör jobbet Bättre. Även om den verkar rätt bra redan.
Och att de skulle lägga till funktioner för oss med hw3 då är ju inte rimligt heller kanske.
Ja jag är ju inte missnöjd med nivå 3 men skall jag betala 39k för mer funktionalitet vill jag ju att det skall kunna utvecklas till nivå 3. Det blir dyra filbyten om det enda jag får är automatiska sådana.
Jo det blir ju det. Även om det är bekvämt. :) Det finns väl kanske inte så mycket mer att bygga på där om det ska ha stöd för hw2.x också.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:
*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
Haha jag har också varit sugen idag, gått bra med investeringarna också så då kliar det ju ännu mer i plånboken :p. Men jag avvaktar just för vi inte vet något om nivå 3 osv, när det kommer spelar det ingen roll om det kostar 100 eller 200k, jag kommer köpa det direkt. Kanske hinner byta bil innan det dock så kan vara vettigt att ha sparat in på EAP då.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

OfarligTesla skrev:
fraggan skrev:
*suck* Även om det mesta säger emot mig att köpa EAP så är jag ändå sugen! *grrr* Beslutångest.
Haha jag har också varit sugen idag, gått bra med investeringarna också så då kliar det ju ännu mer i plånboken :p. Men jag avvaktar just för vi inte vet något om nivå 3 osv, när det kommer spelar det ingen roll om det kostar 100 eller 200k, jag kommer köpa det direkt. Kanske hinner byta bil innan det dock så kan vara vettigt att ha sparat in på EAP då.
Tror inte 3 kommer komma till EAP, är ju där FSD kommer in i bilden. Och kostar det 100k så kommer jag absolut Inte köpa det :) Men då hade det varit nice med befintliga EAP funktioner istället. Finns även en risk att 3 inte kommer alls utan det blir 4a direkt.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LasseTM »

Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt :)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Anderzzon »

Har inte Elon tidigare sagt att han inte tror på nivå 3 utan vill gå direkt till 4 eller 5?
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

Anderzzon skrev:
Har inte Elon tidigare sagt att han inte tror på nivå 3 utan vill gå direkt till 4 eller 5?
Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LasseTM skrev:
Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt :)
hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)

Edit: Ska vi slå till Lasse? ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:

Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.
Ne, så är det inte. Det är vid nivå 2 som föraren har hela ansvaret, vid nivå 3 är föraren fallback när man hamnar utanför parametrarna som den fungerar på (dvs skall kunna ta över inom en vettig tidsrymd säg 10 sekunder) så man kan inte direkt sova. Att skippa nivå 3 vore riktigt dumt då det är där regelverk börjar växa fram så det är vad som faktiskt kommer kunna bli användbart.
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

OfarligTesla skrev:
fraggan skrev:

Nä läste på en genomgång av alla nivåerna att just 3an kommer nog skippas av de flesta då det är i princip nivå 4 fast den som sitter bakom ratten ansvarar för allt. Medans nivå 4 så är det "bilen" som gör det. Kommer inte ihåg exakt men nått i den stilen.
Ne, så är det inte. Det är vid nivå 2 som föraren har hela ansvaret, vid nivå 3 är föraren fallback när man hamnar utanför parametrarna som den fungerar på (dvs skall kunna ta över inom en vettig tidsrymd säg 10 sekunder) så man kan inte direkt sova. Att skippa nivå 3 vore riktigt dumt då det är där regelverk börjar växa fram så det är vad som faktiskt kommer kunna bli användbart.
Möjligt. Bara repetera vad jag läste tidigare idag. Var nån typ biltidningsartikel. Googla på: why skip level 3 self-driving. Möjligt att Tesla väljer att göra annorlunda men...
Men når man den nivån så är ju i princip nivå 4 klar. Enda skillnaden är "kravet" på föraren. Oavsett så skulle det vara en rejäl milstolpe att nå nivå 3.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av OfarligTesla »

fraggan skrev:
Möjligt. Bara repetera vad jag läste tidigare idag. Var nån typ biltidningsartikel. Googla på: why skip level 3 self-driving. Möjligt att Tesla väljer att göra annorlunda men...
Men når man den nivån så är ju i princip nivå 4 klar. Enda skillnaden är "kravet" på föraren. Oavsett så skulle det vara en rejäl milstolpe att nå nivå 3.
Nej det är markant skillnad på nivå 3 och 4, på nivå 4 måste bilen själv kunna hantera att föraren inte kan ta över när den möter saker den inte klarar av. Det behövs helt enkelt att bilen fullt ut kan hantera fler situationer än vid nivå 3. Egentligen handlar ju nivå 3 mer om att föraren kan och får ta ögonen från vägen under vissa specifika situationer och typ kolla Netflix, det som vi idag försöker få regler om är ju nivå 3 som fungerar på motorväg typ.

Du kan ju läsa lite om nivåerna här: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av LasseTM »

fraggan skrev:
LasseTM skrev:
Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt :)
hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)

Edit: Ska vi slå till Lasse? ;)
Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.

Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av Curik »

LasseTM skrev:
Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.

Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Om du skippar EAP så kan du köra Gocart för milersättningen. :D
fraggan
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Enhanced Autopilot är tillbaka

Inlägg av fraggan »

LasseTM skrev:
fraggan skrev:
LasseTM skrev:
Kliar här också men det är dyra filbyten men ack så roligt :)
hehe jo men man får väl se lite mer än bara filbyten =) Det enda är väl autopark som inte fyller nån funktion. Jag tillhör skaran som kan parkera själv. Men Summon är ju potentiellt användbar, speciellt på vintern på stora parkeringar. Men nackdelen där är ju som sagt avståndet till bilen, men det är ju regler som troligen kan kommas lättas på lite i framtiden så den iaf blir Användbar.
NoA (filbyten ingår ju här) är ju lite najs om man ska spendera en del tid på motorvägar. Är det enbart på 2-filiga motorvägar den kan byta? Eller kan man även göra det på större landsväg ala 90 för att "köra om" långsammare bilar?
Det kanske är en funktion som kan komma med tiden? Inbillar jag mig iaf =)

Edit: Ska vi slå till Lasse? ;)
Det är så jäkla olämpligt, för på måndag ska jag åka ner till norra Danmark via Köpenhamn en resa på 110mil enkel väg, sedan hem igen på onsdag 48 timmar perfekt att testa EAP på men då är det för sent.
Jag tror att jag skippar men vet inte riktigt, vore skönt men samtidigt får man mycket annat roligt för de pengarna.
Står lite i och väger dessutom, kan vara så att jag får flera långa resor i jobbet detta år med bil eftersom flyg är uträknat och då vore EAP underbart och med den milersättningen jag får så är det snart betalt.

Fan vad svårt det är, men 40k är runt 60 timmar gocartkörning på bana vilket är svinigt roligt.
Jao känns lite för dyrt ändå...men. Efter de 60h gokart så har du ingen glädje av vad det kostade. Men med EAP så kan du iaf ha något kvar. Hmm efter 60h bilkörning :D

Och sen ovissheten att det kanske aldrig kommer en chans till. Men det har ju hänt tidigare, denna gång, att de kan erbjuda EAP mer än en gång. Så det finns hopp om att det kanske kommer igen framöver. Men om det då kostar mer pengar så kommer iaf inte jag köpa det.
Spontant så känns det som om de hade haft EAP för kanske 19000 eller dylikt så skulle antalet fler köpa det för att då kompensera mot det lägre priset så totalinkomsten skulle bli densamma. Dvs satsa på kvantitet än kvalitet.
Skriv svar