Hjuldimensioner för olika Teslor?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av tompajo »

Jag håller precis på att köpa en S90D -17 och behöver nya vinterhjul. Kan man använda samma hjul på alla Teslor? Tittar man på blocket så verkar alla Teslahjul passa till alla modeller. Finns det några andra bilar förutom Tesla som har samma dimensioner?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av bylund »

Nej, du kan inte ta Model X- eller Model 3-hjul till en Model S, de är olika.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av tompajo »

Bra då vet jag, tack!
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av tompajo »

Jag har kollat runt lite och kommit fram till att tex BMW-fälgar från X5:an fungerar om man skaffar en navring 64,1 mm till 72,6 mm. Det skiljer 34 mm i höjd vilket gör bilen 17 mm högre än original. Det kan jag stå ut med.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av bylund »

Navringen lär inte påverkar höjden på bilen. Det torde endast däckdiametern göra.
Klarar de vikten på en Tesla?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Hjuldimensioner för olika Teslor?

Inlägg av tompajo »

bylund skrev:
Navringen lär inte påverkar höjden på bilen. Det torde endast däckdiametern göra.
Klarar de vikten på en Tesla?
Nej navringen har ingenting med höjden att göra. Det är bara en rund distans som anpassar navets mått.

BMWs X5 väger uppåt 2,5 ton så det borde inte vara några problem att klara vikten.
Skriv svar