Kan vi påverka för att få FSD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Nu har det gått ytterligare ett år utan att EU ens funderat på ett beslut angående FSD inom EU.

Kan vi göra något inom Tesla Club Sweden för att få detta att ta några steg framåt.
Nu har de haft två möten utan att göra något och Sverige är en av bromsklossarna.

https://youtu.be/tR9Uzgxocrc

Känns ju rätt hopplöst att de har ett möte i halvåret och bara skjuter beslutet till nästa möte hela tiden.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av ChristerSjo »

JonasH skrev:
Nu har det gått ytterligare ett år utan att EU ens funderat på ett beslut angående FSD inom EU.

Kan vi göra något inom Tesla Club Sweden för att få detta att ta några steg framåt.
Nu har de haft två möten utan att göra något och Sverige är en av bromsklossarna.

https://youtu.be/tR9Uzgxocrc

Känns ju rätt hopplöst att de har ett möte i halvåret och bara skjuter beslutet till nästa möte hela tiden.
Politik i ett nötskal. Vad vill dom vinna, vad vill dom skydda, vad är det dom inte förstår, etc etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

Finns det något förslag på hur en certifiering av en självkörande bil bör gå till? Vilka moment ska ingå för att den ska anses som heltäckande?
Det är ju den fundamentala skillnaden mellan EU och vissa stater i usa när det gäller fordonslagstiftning. I usa räknar man med att företag besinnar sig under hot om skadestånd som kan utplåna hela företaget. I Europa vill man kontrollera egenskaper i förväg.
Sen gäller det ju ansvarsfrågan. Vem blir ansvarig och kan ställas inför rätta om något går fel?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Fredrik j skrev:
Finns det något förslag på hur en certifiering av en självkörande bil bör gå till? Vilka moment ska ingå för att den ska anses som heltäckande?
Det är ju den fundamentala skillnaden mellan EU och vissa stater i usa när det gäller fordonslagstiftning. I usa räknar man med att företag besinnar sig under hot om skadestånd som kan utplåna hela företaget. I Europa vill man kontrollera egenskaper i förväg.
Sen gäller det ju ansvarsfrågan. Vem blir ansvarig och kan ställas inför rätta om något går fel?
Det finns ett förslag om FSD level 3 på vägar med skilda körbanor och i Max 130 km/h mm men beslutet skjuts bara upp. Bland annat Sverige bromsar.

Se filmen jag länkade till och även filmen som är länkad i filmbeskrivningen för en utförlig genomgång av förslaget.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av ChristerSjo »

Jag är inte så insatt, men så fort någon känner/ansvarar för risk (Politiker) så blir det ofta tvär nobben på allt. Lite som låten "What's In It For Me" med Amy Deasismont. Minsta osäkerhet inför ett beslut så säger man hellre "nej".

Vore intressent och göra en undersökning vilka alla politiker/beslutsfattare kör för bil.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Det går ju inte ens att ta reda på vilka representanter från Sverige som sitter med i dessa diskussioner.

Demokrati på hög nivå.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev:
Fredrik j skrev:
Finns det något förslag på hur en certifiering av en självkörande bil bör gå till? Vilka moment ska ingå för att den ska anses som heltäckande?
Det är ju den fundamentala skillnaden mellan EU och vissa stater i usa när det gäller fordonslagstiftning. I usa räknar man med att företag besinnar sig under hot om skadestånd som kan utplåna hela företaget. I Europa vill man kontrollera egenskaper i förväg.
Sen gäller det ju ansvarsfrågan. Vem blir ansvarig och kan ställas inför rätta om något går fel?
Det finns ett förslag om FSD level 3 på vägar med skilda körbanor och i Max 130 km/h mm men beslutet skjuts bara upp. Bland annat Sverige bromsar.

Se filmen jag länkade till och även filmen som är länkad i filmbeskrivningen för en utförlig genomgång av förslaget.
Hittar inte förslaget på hur certifiering skulle gå till.
Han går igenom förslagen men testmetoder för certifiering saknas ju fortfarande för t.ex. hur det ska säkerställas att föraren är beredd att ta över.
Det som behöver regleras är hur förarens uppfattning av hur autonom bilen är måste stämma med bilens förmåga.
Skulle det bli godkänt nu skulle det väl inte ta många timmar innan folk började göra annat bakom ratten än övervaka systemet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Hittar inte förslaget på hur certifiering skulle gå till.
Han går igenom förslagen men testmetoder för certifiering saknas ju fortfarande för t.ex. hur det ska säkerställas att föraren är beredd att ta över.
Det som behöver regleras är hur förarens uppfattning av hur autonom bilen är måste stämma med bilens förmåga.
Skulle det bli godkänt nu skulle det väl inte ta många timmar innan folk började göra annat bakom ratten än övervaka systemet.
Det är ett nivå 3 system så föraren behöver inte övervaka, föraren måste däremot vara vaken och i förarsätet vilket jag tyckte framgick av förslaget. Föraren skall ju nämligen varnas i tid tills det är dags att ta över.

Är ju inte förvånad att det är Sverige som bromsar, landet där intelligens skall kvävas lär ju inte producera några genier till politiker.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Hittar inte förslaget på hur certifiering skulle gå till.
Han går igenom förslagen men testmetoder för certifiering saknas ju fortfarande för t.ex. hur det ska säkerställas att föraren är beredd att ta över.
Det som behöver regleras är hur förarens uppfattning av hur autonom bilen är måste stämma med bilens förmåga.
Skulle det bli godkänt nu skulle det väl inte ta många timmar innan folk började göra annat bakom ratten än övervaka systemet.
Det är ett nivå 3 system så föraren behöver inte övervaka, föraren måste däremot vara vaken och i förarsätet vilket jag tyckte framgick av förslaget. Föraren skall ju nämligen varnas i tid tills det är dags att ta över.

Är ju inte förvånad att det är Sverige som bromsar, landet där intelligens skall kvävas lär ju inte producera några genier till politiker.

Det är ju vad "övervaka" betyder som är frågan. Hur ska bilen kalla på förarens uppmärksamhet? Hur ska bilen kunna kontrollera att föraren är tillgänglig om inte föraren själv förstår hur systemet fungerar?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det är ju vad "övervaka" betyder som är frågan. Hur ska bilen kalla på förarens uppmärksamhet? Hur ska bilen kunna kontrollera att föraren är tillgänglig om inte föraren själv förstår hur systemet fungerar?
Nej det är inte vad ordet övervaka betyder, det vi behöver göra idag med nivå 2 är att övervaka. Om jag inte missminner mig tar de upp just sådana frågor i förslaget så det är bara att läsa.

https://undocs.org/ECE/TRANS/WP.29/2020/81
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det är ju vad "övervaka" betyder som är frågan. Hur ska bilen kalla på förarens uppmärksamhet? Hur ska bilen kunna kontrollera att föraren är tillgänglig om inte föraren själv förstår hur systemet fungerar?
Nej det är inte vad ordet övervaka betyder, det vi behöver göra idag med nivå 2 är att övervaka. Om jag inte missminner mig tar de upp just sådana frågor i förslaget så det är bara att läsa.

https://undocs.org/ECE/TRANS/WP.29/2020/81
I lagkravsförslaget kallas det "transition demand" när bilen vill att föraren tar över. Föraren behöver, direkt eller indirekt, övervaka dom signaler bilen ger.
Om det är en optisk signal behöver föraren ha sin uppmärksamhet på ljus. Om det är en aukustisk signal behöver föraren ha sin uppmärksamhet på ljud.
Om det är en mekanisk signal behöver föraren ha uppmärksamhet på sin känsel. Säkerligen är en kombination av alla tre bäst.

Det svåra är som sagt att bestämma hur distrakterad föraren får tillåtas vara och fortfarande vara beredd på ett "transition demand".

Jag tolkar det här som att diskussioner förs i ämnet:

"These measures are without prejudice to driver behaviour rules on how to use these systems in the Contracting Parties as currently being discussed by the Global Forum for Road Traffic Safety (WP.1) at the time of drafting this document (See e.g. Informal Document 4 Revision 1 of the seventy-eight session of WP.1)"
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Problemet är att det går för sakta.
De har möte en gång i halvåret och vad gör de däremellan kan man ju undra.
Vet de ens hur dessa system fungerar?

Tesla Club Sweden kanske kan agera lobbyist i denna fråga för att öka tempot.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev:
Problemet är att det går för sakta.
De har möte en gång i halvåret och vad gör de däremellan kan man ju undra.
Vet de ens hur dessa system fungerar?

Tesla Club Sweden kanske kan agera lobbyist i denna fråga för att öka tempot.
Bilden av att det är politiker som diskuterar tror jag är felaktig. För sveriges räkning brukar det vara VTI som ingår i dessa kommitter tillsammans med motsvarande organisationer från andra medlemsländer. Syftet är att få en enhetlig lagstiftning.

Någon som vet hur dom stater i USA som är mer liberala har formulerat sig? Hur går verifieringen till? Hur definierar man gränsen mellan level 3 och level 4?
Den uppenbara risken är ju att en kund tror att bilen är en level4...
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Om level 3 är det som är tillåtet och någon tror att det är 4 så måste väl det vara upp till den personen.

Man är ju som trafikant skyldig att hålla sig ajour med vilka regler som gäller.

Vad gäller de som diskuterar eller inte så är väl frågan hur bra de har koll på detta oavsett om de är politiker eller ej.

Vore fortfarande intressant att kunna påverka i rätt riktning.

Om det handlar om okunskap vilket jag befarar så kommer vi aldrig framåt om vi inte upplyser dessa personer om hur verkligheten ser ut.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev:
Om level 3 är det som är tillåtet och någon tror att det är 4 så måste väl det vara upp till den personen.

Man är ju som trafikant skyldig att hålla sig ajour med vilka regler som gäller.

Vad gäller de som diskuterar eller inte så är väl frågan hur bra de har koll på detta oavsett om de är politiker eller ej.

Vore fortfarande intressant att kunna påverka i rätt riktning.

Om det handlar om okunskap vilket jag befarar så kommer vi aldrig framåt om vi inte upplyser dessa personer om hur verkligheten ser ut.
Gränsen mellan 3 och 4 är ju flytande. Hur ska man kommunisera var på skalan den bil man säljer ligger?
Ärligt tror jag att icke insatta kanske är lite försiktigare. Om det är någon som tar en tupplur så är det ju troligtvis en Teslaentusiast. Eller utmanar Summon med en riktigt knivig parkeringsplats vid köpcentra fredag eftermiddag.

Jag tror faktiskt inte det hjälper saken att Elon Musk pratar om fullt självkörande bilar med nuvarande hårdvara.

En politiker är ju vald som representant för väljarna. En ingenjör på VTI har ju en helt annan förmåga och vi kan utgå från att man där har kunskapen. Självkörande funktioner i bilar är ju inget nytt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Gränsen mellan 3 och 4 är ju flytande. Hur ska man kommunisera var på skalan den bil man säljer ligger?
Ärligt tror jag att icke insatta kanske är lite försiktigare. Om det är någon som tar en tupplur så är det ju troligtvis en Teslaentusiast. Eller utmanar Summon med en riktigt knivig parkeringsplats vid köpcentra fredag eftermiddag.

Jag tror faktiskt inte det hjälper saken att Elon Musk pratar om fullt självkörande bilar med nuvarande hårdvara.

En politiker är ju vald som representant för väljarna. En ingenjör på VTI har ju en helt annan förmåga och vi kan utgå från att man där har kunskapen. Självkörande funktioner i bilar är ju inget nytt.
Nej gränsen är inte flytande mellan nivå 3 och 4, för att kunna vara nivå 4 krävs helt enkelt att en vaken människa i förarsätet är valbart. Den kan ännu inte hantera ALLA situationer och områden själv på ett säkert sätt men den kan på ett säkert sätt parkera sig när den når gränsen den klarar av om ingen förare finns för att ta över.

På samma sätt som att skillnaden mellan nivå 2 or 3 är att föraren inte längre behöver övervaka körningen vid nivå 3, en distinkt gräns för kapaciteten i systemet.

Finns ganska tydligt beskrivet på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Gränsen mellan 3 och 4 är ju flytande. Hur ska man kommunisera var på skalan den bil man säljer ligger?
Ärligt tror jag att icke insatta kanske är lite försiktigare. Om det är någon som tar en tupplur så är det ju troligtvis en Teslaentusiast. Eller utmanar Summon med en riktigt knivig parkeringsplats vid köpcentra fredag eftermiddag.

Jag tror faktiskt inte det hjälper saken att Elon Musk pratar om fullt självkörande bilar med nuvarande hårdvara.

En politiker är ju vald som representant för väljarna. En ingenjör på VTI har ju en helt annan förmåga och vi kan utgå från att man där har kunskapen. Självkörande funktioner i bilar är ju inget nytt.
Nej gränsen är inte flytande mellan nivå 3 och 4, för att kunna vara nivå 4 krävs helt enkelt att en vaken människa i förarsätet är valbart. Den kan ännu inte hantera ALLA situationer och områden själv på ett säkert sätt men den kan på ett säkert sätt parkera sig när den når gränsen den klarar av om ingen förare finns för att ta över.

På samma sätt som att skillnaden mellan nivå 2 or 3 är att föraren inte längre behöver övervaka körningen vid nivå 3, en distinkt gräns för kapaciteten i systemet.

Finns ganska tydligt beskrivet på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Klart vi har en flytande gräns mellan 3 och 4.
Wikipedialänken är ju väldigt tydlig. Level 3 är "eyes off". Du behöver inte längre titta på trafiken runt bilen. Level 4 är "mind off" vilket betyder att du teoretiskt kan sova.
Mellan att titta ner i sin telefon (eyes off) och att sova (mind off) finns det ju naturligtvis ett stort antal andra grader av medvetenhet (med tillhörande responstid).
Så det är i allra högsta grad en flytande gräns mellan 3 och 4. Det är ju där den svåra frågeställningen uppstår. Det är ju också i övergången mellan 3 och 4 som ansvaret för biltillverkaren ökar.
Att sälja sin bil som level4 kommer vara ett stort steg och jag tror biltillverkarna under en längre tid kommer dröja sig kvar i officiellt level3 även om bilarna i praktiken kommer vara funktionsmässigt 4. Tvärt om, att sälja level 3 och samtidigt insinuera att den är fullt självkörande, kan ju bli katastrof.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Tror inte vi kan utgå från att de har kunskap om detta alls.

Min erfarenhet är att väldigt många har förutfattade och felaktiga åsikter om detta ämne och då även mer tekniskt kunniga personer.

Sen är det ju skillnad på vilken situation vi pratar om FSD.

Det finns ju inget i förslaget om självkörande bilar på parkering utan endast på väger med fysiskt åtskilda körbanor (motorväg) och Max 130 km/h. Det är en väldigt liten del av FSD som de behöver godkänna. Inte allt som Elon snackar om.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Klart vi har en flytande gräns mellan 3 och 4.
Wikipedialänken är ju väldigt tydlig. Level 3 är "eyes off". Du behöver inte längre titta på trafiken runt bilen. Level 4 är "mind off" vilket betyder att du teoretiskt kan sova.
Mellan att titta ner i sin telefon (eyes off) och att sova (mind off) finns det ju naturligtvis ett stort antal andra grader av medvetenhet (med tillhörande responstid).
Så det är i allra högsta grad en flytande gräns mellan 3 och 4. Det är ju där den svåra frågeställningen uppstår. Det är ju också i övergången mellan 3 och 4 som ansvaret för biltillverkaren ökar.
Att sälja sin bil som level4 kommer vara ett stort steg och jag tror biltillverkarna under en längre tid kommer dröja sig kvar i officiellt level3 även om bilarna i praktiken kommer vara funktionsmässigt 4. Tvärt om, att sälja level 3 och samtidigt insinuera att den är fullt självkörande, kan ju bli katastrof.
Nej det är faktiskt en skarp gräns, antingen uppnår den det som krävs för nivå 4 eller inte, det krävs helt enkelt att ett antal extra kriterier utöver nivå 3 är uppfyllda för att den ens tekniskt kan kalla sig nivå 4. Klarar systemet på ett säkert sätt av att personen inte tar över körningen när den ombeds göra så är det nivå 4, t.ex. genom att den kan ta en avfart och parkera. Sedan kommer vi till legaliteten som kan skilja sig helt från det tekniska, du kan teoretiskt ha ett system som klarar av nivå 5 men det får bara användas som nivå 3 rent legalt. Det är ju just nivå 3 som det snackas om nu och något mer än det lär vara rätt långt borta för först lär de utvärdera nivå 3 ett tag. Men legaliteten är ju inte annorlunda än att vi alla har ansvar för att kunna lagarna även om de förändras.

Det största steget för tillverkarna är nog mellan 2 och 3, det är då människan inte längre har ansvaret för körningen och tillverkaren tar över det ansvaret. Allt annat handlar helt enkelt bara om att utöka systemets funktioner och när tillverkaren tar ansvar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Klart vi har en flytande gräns mellan 3 och 4.
Wikipedialänken är ju väldigt tydlig. Level 3 är "eyes off". Du behöver inte längre titta på trafiken runt bilen. Level 4 är "mind off" vilket betyder att du teoretiskt kan sova.
Mellan att titta ner i sin telefon (eyes off) och att sova (mind off) finns det ju naturligtvis ett stort antal andra grader av medvetenhet (med tillhörande responstid).
Så det är i allra högsta grad en flytande gräns mellan 3 och 4. Det är ju där den svåra frågeställningen uppstår. Det är ju också i övergången mellan 3 och 4 som ansvaret för biltillverkaren ökar.
Att sälja sin bil som level4 kommer vara ett stort steg och jag tror biltillverkarna under en längre tid kommer dröja sig kvar i officiellt level3 även om bilarna i praktiken kommer vara funktionsmässigt 4. Tvärt om, att sälja level 3 och samtidigt insinuera att den är fullt självkörande, kan ju bli katastrof.
Nej det är faktiskt en skarp gräns, antingen uppnår den det som krävs för nivå 4 eller inte, det krävs helt enkelt att ett antal extra kriterier utöver nivå 3 är uppfyllda för att den ens tekniskt kan kalla sig nivå 4. Klarar systemet på ett säkert sätt av att personen inte tar över körningen när den ombeds göra så är det nivå 4, t.ex. genom att den kan ta en avfart och parkera. Sedan kommer vi till legaliteten som kan skilja sig helt från det tekniska, du kan teoretiskt ha ett system som klarar av nivå 5 men det får bara användas som nivå 3 rent legalt. Det är ju just nivå 3 som det snackas om nu och något mer än det lär vara rätt långt borta för först lär de utvärdera nivå 3 ett tag. Men legaliteten är ju inte annorlunda än att vi alla har ansvar för att kunna lagarna även om de förändras.

Det största steget för tillverkarna är nog mellan 2 och 3, det är då människan inte längre har ansvaret för körningen och tillverkaren tar över det ansvaret. Allt annat handlar helt enkelt bara om att utöka systemets funktioner och när tillverkaren tar ansvar.
Även i level 3 är föraren ansvarig och högst delaktig i körningen.
Vad jag menar med flytande är att vi kommer få bilar som närmar sig gränsen för 4 men fortfarande klassificeras som 3.
Det är skillnad på en bil som nästan når upp till 4 och en bil som bara precis kvalar in som 3.
I praktiken tror jag att tillverkarna kommer nedtona bilens förmågor för att inte ge föraren en falsk trygghet.
Att systemet själv klarar av stanna bilen på ett säkert sätt om föraren inte tar över är ju ett krav för level 4. Det kniviga blir att specificera vad som kan anses vara ett "säkert sätt" och också definiera en testmetod att uppfylla.
Där har ju myndigheterna ett ansvar som vi ska vara glada att dom inte skyndar förbi.
Dessutom måste man definiera en samhällsnytta. Man ska inte jämföra en level 3-bil med medelbilen helt utan självkörande förmåga utan med en motsvarande bil av level 2.
Hur mycket sjunker olycksrisken i en Tesla bara för att level 3 blir tillåten och tillgänglig istället för dagens level2?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av nek0 »

Volvo hoppar över nivå 3 . Tror ni inte att något sånt påverkar besluten i Sverige?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

nek0 skrev:
Volvo hoppar över nivå 3 . Tror ni inte att något sånt påverkar besluten i Sverige?
Om det är så så är det ytterligare en orsak att informera bland annat om att Volvo är ett kinesiskt bolag som staten inte ska sponsra.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av nek0 »

JonasH skrev:
nek0 skrev:
Volvo hoppar över nivå 3 . Tror ni inte att något sånt påverkar besluten i Sverige?
Om det är så så är det ytterligare en orsak att informera bland annat om att Volvo är ett kinesiskt bolag som staten inte ska sponsra.
Vet inte om det är så men det sa de för 3 år sedan
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo ... ar-459155/
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kan vi påverka för att få FSD

Inlägg av JonasH »

Tror inte Volvo Cars kommer vara klara med sin självkörning innan de upphört att existera som bolag.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar