OfarligTesla skrev:Fredrik j skrev:
Klart vi har en flytande gräns mellan 3 och 4.
Wikipedialänken är ju väldigt tydlig. Level 3 är "eyes off". Du behöver inte längre titta på trafiken runt bilen. Level 4 är "mind off" vilket betyder att du teoretiskt kan sova.
Mellan att titta ner i sin telefon (eyes off) och att sova (mind off) finns det ju naturligtvis ett stort antal andra grader av medvetenhet (med tillhörande responstid).
Så det är i allra högsta grad en flytande gräns mellan 3 och 4. Det är ju där den svåra frågeställningen uppstår. Det är ju också i övergången mellan 3 och 4 som ansvaret för biltillverkaren ökar.
Att sälja sin bil som level4 kommer vara ett stort steg och jag tror biltillverkarna under en längre tid kommer dröja sig kvar i officiellt level3 även om bilarna i praktiken kommer vara funktionsmässigt 4. Tvärt om, att sälja level 3 och samtidigt insinuera att den är fullt självkörande, kan ju bli katastrof.
Nej det är faktiskt en skarp gräns, antingen uppnår den det som krävs för nivå 4 eller inte, det krävs helt enkelt att ett antal extra kriterier utöver nivå 3 är uppfyllda för att den ens tekniskt kan kalla sig nivå 4. Klarar systemet på ett säkert sätt av att personen inte tar över körningen när den ombeds göra så är det nivå 4, t.ex. genom att den kan ta en avfart och parkera. Sedan kommer vi till legaliteten som kan skilja sig helt från det tekniska, du kan teoretiskt ha ett system som klarar av nivå 5 men det får bara användas som nivå 3 rent legalt. Det är ju just nivå 3 som det snackas om nu och något mer än det lär vara rätt långt borta för först lär de utvärdera nivå 3 ett tag. Men legaliteten är ju inte annorlunda än att vi alla har ansvar för att kunna lagarna även om de förändras.
Det största steget för tillverkarna är nog mellan 2 och 3, det är då människan inte längre har ansvaret för körningen och tillverkaren tar över det ansvaret. Allt annat handlar helt enkelt bara om att utöka systemets funktioner och när tillverkaren tar ansvar.
Även i level 3 är föraren ansvarig och högst delaktig i körningen.
Vad jag menar med flytande är att vi kommer få bilar som närmar sig gränsen för 4 men fortfarande klassificeras som 3.
Det är skillnad på en bil som nästan når upp till 4 och en bil som bara precis kvalar in som 3.
I praktiken tror jag att tillverkarna kommer nedtona bilens förmågor för att inte ge föraren en falsk trygghet.
Att systemet själv klarar av stanna bilen på ett säkert sätt om föraren inte tar över är ju ett krav för level 4. Det kniviga blir att specificera vad som kan anses vara ett "säkert sätt" och också definiera en testmetod att uppfylla.
Där har ju myndigheterna ett ansvar som vi ska vara glada att dom inte skyndar förbi.
Dessutom måste man definiera en samhällsnytta. Man ska inte jämföra en level 3-bil med medelbilen helt utan självkörande förmåga utan med en motsvarande bil av level 2.
Hur mycket sjunker olycksrisken i en Tesla bara för att level 3 blir tillåten och tillgänglig istället för dagens level2?