Vagnskadegarantin?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Vagnskadegarantin?

Inlägg av bolleboll »

Tjohej

Jag har försökt hitta informationen angående vagnskadegarantin som man får med Tesla.

I andra bilmodeller har det stått i användamanulen, men jag hittar inget i den och jag har även tittat i dokumntet för begränsade kaross garantin.
Någon som vet var man kan läsa att vagnskadegarantin är 3år och vilken självrisk man har?
Tydligen är det TryggHansa som administrerar den så det kanske finns något där, men jag hittar inget i försäkringsbrevet.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Vagnskadegarantin?

Inlägg av infelicitas »

Jag hade också varit intresserad av att få veta vad det står på svart och vitt om vagnskadegaranti. Jag har blivit tvungen att använda/hantera vagnskadegarantin då jag blev påkörd, men det var förvirrande för att uttrycka det milt.

Frågar man en tesla-säljare: "javisst, bilen har vagnskadegaranti"
Frågar man tesla-supporten/servicecenter: "Nej, det finns ingen vagnskadegaranti"
Frågar man trygg-hansa: "Vi har hand om vagnskadegarantin"

Trygg-hansa har nog "bäst" information om det, men jag blev inte så klok av att prata med dem. Mitt ärende löste sig till slut i alla fall, men jag blev lite kallsvettig när jag ringde till tesla och de sa att det finns ingen vagnskadegaranti.

EDIT: självrisken för mig skulle vara runt 16-17k, om jag kommer ihåg rätt. Eftersom jag inte var vållande så betalade jag ingen, så jag har inga exakta siffror.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Vagnskadegarantin?

Inlägg av Hedman »

Viktig skillnad mot vag skadeförsäkring är att Tesla har följande i sin garanti:
- 16500kr i självrisk minus ev delar såsom djurkollision osv med din vanliga försäkring.
- De lagar bara bilen till det skick den levererades i, så lackskydd, dyrare fälgar, foliering osv ersätts inte alls.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Vagnskadegarantin?

Inlägg av Folke »

Världens sämsta vagnskadegaranti. Blev dyrt att köra på en stolpe.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vagnskadegarantin?

Inlägg av bylund »

Hedman skrev:
Viktig skillnad mot vag skadeförsäkring är att Tesla har följande i sin garanti:
- 16500kr i självrisk minus ev delar såsom djurkollision osv med din vanliga försäkring.
- De lagar bara bilen till det skick den levererades i, så lackskydd, dyrare fälgar, foliering osv ersätts inte alls.
Det är en ganska vanlig begränsning även i vanlig helförsäkring att motivlack, lackbehandling o s v inte ersätts, utan det bara är i seriemässigt utförande. Om däremot motparten är vållande så ersätts sådant av dennes trafikförsäkring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar