Tveksam om det verkligen är ett större batteri. Man har ju gjort liknande effektiviseringar förut utan att behöva stoppa i ett större batteri.
Det som talar för ett större batteri är dock att det verkar som EPA-förbrukningen är densamma som förut. Stämmer det så bör batteriet vara större.
Samtidigt stod detta i tråden som talar mot ett större batteri: "Tesla's parts catalogue lists the H pack as a 100 kwh pack" (samtidigt var det ju 102 kWh förut, men det kan iaf avrundas till 100 i motsats till ca 107 kWh).
En ytterligare teori i tråden är att man bara minskat antalet kWh som är avsatta för brick protection, dvs ökat antalet "usable" kWh men minskat bufferten i botten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tveksam om det verkligen är ett större batteri. Man har ju gjort liknande effektiviseringar förut utan att behöva stoppa i ett större batteri.
Det som talar för ett större batteri är dock att det verkar som EPA-förbrukningen är densamma som förut. Stämmer det så bör batteriet vara större.
Samtidigt stod detta i tråden som talar mot ett större batteri: "Tesla's parts catalogue lists the H pack as a 100 kwh pack" (samtidigt var det ju 102 kWh förut, men det kan iaf avrundas till 100 i motsats till ca 107 kWh).
En ytterligare teori i tråden är att man bara minskat antalet kWh som är avsatta för brick protection, dvs ökat antalet "usable" kWh men minskat bufferten i botten.
Jag tror på större batteri.
They also said that Panasonic is about to improve the energy capacity of the cells by 5%:
Samma antalet celler men annan kemi kanske? Som på 90-packen...
Tänkte också på det .... Hoppas de lärt sig läxan. 90 verkar ändå inte vara sååå dåliga som det först såg ut. Fortfarande mer laddning i dem än i 85 orna av de jag sett...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Samma antalet celler men annan kemi kanske? Som på 90-packen...
Tänkte också på det .... Hoppas de lärt sig läxan. 90 verkar ändå inte vara sååå dåliga som det först såg ut. Fortfarande mer laddning i dem än i 85 orna av de jag sett...
Ja det är mer kräm i vår 90:a jämfört med 85:an med ungefär samma mil. Degraderingen är inte alls så farlig så det hela känns en smula överdrivet. Hoppas också att det var en engångsgrej det där, skulle ju vara tråkigt om det händer fler pack, många nya batterimodeller nu på G.
Det skall bli intressant vad europabyggda Y får för räckvidd... Ingen uppdatering för Y på Teslas hemsida.
Blir intressant att se om de verkligen får 4680-celler från start, eller om de kommer importera 2170 till en början.
Om man designar bilen för 4680 cellen med pressad fram/bak-vagn så kan man inte bygga bilen med 2170 celler.
Dvs valet av cell påverkar hela designprocessen av hela bilen.
Dvs det blir antingen eller. Alternativet 2170 först i ett år och sen 4680 är inte ett alternativ.
Det skall bli intressant vad europabyggda Y får för räckvidd... Ingen uppdatering för Y på Teslas hemsida.
Blir intressant att se om de verkligen får 4680-celler från start, eller om de kommer importera 2170 till en början.
Om man designar bilen för 4680 cellen med pressad fram/bak-vagn så kan man inte bygga bilen med 2170 celler.
Dvs valet av cell påverkar hela designprocessen av hela bilen.
Dvs det blir antingen eller. Alternativet 2170 först i ett år och sen 4680 är inte ett alternativ.
2170 är ju en kortare cell, det gör att man får utrymme för element som kan hålla ihop strukturen utan att cellerna blir bärande.
Tesla sa ju på battery day att dom inte förväntas få upp volym på 4680 förrän tidigast 2022. Det går ju inte riktigt ihop med att Y skall börja byggas i volym i Berlin långt innan dess.
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Edit:
Krocktester mm vill man inte göra på modeller som bara kommer finnas någon månad.
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Notera att han inte säger att de kommer göra det från start.
Går nog alldeles utmärkt att importera pack med 2170 från Nevada(eller Shanghai) tills 4680 är klart.
I Shanghai importerar dom väl forfarande från Nevada för Performance-packen. SR+ och LR sourcar de dock numera lokalt från CATL och LG.
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Notera att han inte säger att de kommer göra det från start.
Går nog alldeles utmärkt att importera pack med 2170 från Nevada(eller Shanghai) tills 4680 är klart.
I Shanghai importerar dom väl forfarande från Nevada för Performance-packen. SR+ och LR sourcar de dock numera lokalt från CATL och LG.
På befintliga designer är packen inte en bärande del i konstruktionen.
Designa, krocktesta, miljökvalificerra en konstruktion som bara ska leva några månader.....
Nåväl tesla har ju gjort knepiga grejjer förut så vi får väl se.
Men det strider mot all logik...
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Notera att han inte säger att de kommer göra det från start.
Går nog alldeles utmärkt att importera pack med 2170 från Nevada(eller Shanghai) tills 4680 är klart.
I Shanghai importerar dom väl forfarande från Nevada för Performance-packen. SR+ och LR sourcar de dock numera lokalt från CATL och LG.
På befintliga designer är packen inte en bärande del i konstruktionen.
Designa, krocktesta, miljökvalificerra en konstruktion som bara ska leva några månader.....
Nåväl tesla har ju gjort knepiga grejjer förut så vi får väl se.
Men det strider mot all logik...
I min värld är det inte mer komplext än att 2170-packen har stödjande element, vilket 4680-packen inte kommer ha då man istället nyttjar cellerna för det.
Bör inte kräva någon vidare ändring i chassits konstruktion i övrigt.
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Notera att han inte säger att de kommer göra det från start.
Går nog alldeles utmärkt att importera pack med 2170 från Nevada(eller Shanghai) tills 4680 är klart.
I Shanghai importerar dom väl forfarande från Nevada för Performance-packen. SR+ och LR sourcar de dock numera lokalt från CATL och LG.
På befintliga designer är packen inte en bärande del i konstruktionen.
Designa, krocktesta, miljökvalificerra en konstruktion som bara ska leva några månader.....
Nåväl tesla har ju gjort knepiga grejjer förut så vi får väl se.
Men det strider mot all logik...
I min värld är det inte mer komplext än att 2170-packen har stödjande element, vilket 4680-packen inte kommer ha då man istället nyttjar cellerna för det.
Bör inte kräva någon vidare ändring i chassits konstruktion i övrigt.
Men kanske är hela chassit som ska byggas i Tyskland anpassad efter den konstruktionen? Jag tror inte du kommer kunna ta en Model Y från USA, skruva ur batteriet och sen sätta in ett från Berlin. De vill nog tänk om konstruktionen från början i Berlin och därmed kommer det inte funka med ett icke stödjande batteripack liknande de som produceras i Freemont.
Visst skulle man kunna göra ett batteripack som är stödjande och som har 2170 celler men då ska de ta fram en ny pack design, ta fram maskiner för att producera dessa och som ska användas några månader...
Jag citerar mig själv från tråden "Is tesla sandbagging"
[JM] skrev:
Om man bygger en helt ny fabrik som Elon själv säger kommer producera bilar med ett helt nytt byggsätt.
Hur stor sannorlikhet är det att dom stoppar in gammal produktionsutrustning för att bygga på samma sätt som i USA för att sedan 6 månader senare byta ut hela klabbet till det nya byggsättet....
Säger sig själv att det blir nya 4680 batterierna i Berlin från start
Notera att han inte säger att de kommer göra det från start.
Går nog alldeles utmärkt att importera pack med 2170 från Nevada(eller Shanghai) tills 4680 är klart.
I Shanghai importerar dom väl forfarande från Nevada för Performance-packen. SR+ och LR sourcar de dock numera lokalt från CATL och LG.
På befintliga designer är packen inte en bärande del i konstruktionen.
Designa, krocktesta, miljökvalificerra en konstruktion som bara ska leva några månader.....
Nåväl tesla har ju gjort knepiga grejjer förut så vi får väl se.
Men det strider mot all logik...
I min värld är det inte mer komplext än att 2170-packen har stödjande element, vilket 4680-packen inte kommer ha då man istället nyttjar cellerna för det.
Bör inte kräva någon vidare ändring i chassits konstruktion i övrigt.
Ett motexempel.
Sen introduktionen av 3 och Y har leveranserna av S och X minskat och linan går inte för fullt.
3 och Y är begränsade av batterileveranser.
Om det vore så enkelt som du säger så borde dom således vid det här laget ha utformat ett pack till 3/Y baserat på 1865 cellen som är mindre än 2170 som det vore busenkelt att integrera eftersom batteripacken inte är en bärande del av konstruktionen. Bara att stoppa in...
Varför ser vi inte till den varianten?
Ett motexempel.
Sen introduktionen av 3 och Y har leveranserna av S och X minskat och linan går inte för fullt.
3 och Y är begränsade av batterileveranser.
Om det vore så enkelt som du säger så borde dom således vid det här laget ha utformat ett pack till 3/Y baserat på 1865 cellen som är mindre än 2170 som det vore busenkelt att integrera eftersom batteripacken inte är en bärande del av konstruktionen. Bara att stoppa in...
Varför ser vi inte till den varianten?
Dom är inte begränsade av batterileveranser. Panasonic sa för längesedan att de kunde ställa om produktionen i Japan till 2170 om Tesla så önskade. Det har inte skett.
Men kanske är hela chassit som ska byggas i Tyskland anpassad efter den konstruktionen? Jag tror inte du kommer kunna ta en Model Y från USA, skruva ur batteriet och sen sätta in ett från Berlin. De vill nog tänk om konstruktionen från början i Berlin och därmed kommer det inte funka med ett icke stödjande batteripack liknande de som produceras i Freemont.
Visst skulle man kunna göra ett batteripack som är stödjande och som har 2170 celler men då ska de ta fram en ny pack design, ta fram maskiner för att producera dessa och som ska användas några månader...
Om vi ponerar att du och JM har rätt, endast 4680 kommer gälla för Berlin.
Hur går det ihop med förväntad volym på 4680 först 2022? Skall Berlin bara bygga några enstaka Y hela 2021? Så länge kan nog inte Tesla vänta.
Jag tror dom har "hängslen och livrem".
Ett motexempel.
Sen introduktionen av 3 och Y har leveranserna av S och X minskat och linan går inte för fullt.
3 och Y är begränsade av batterileveranser.
Om det vore så enkelt som du säger så borde dom således vid det här laget ha utformat ett pack till 3/Y baserat på 1865 cellen som är mindre än 2170 som det vore busenkelt att integrera eftersom batteripacken inte är en bärande del av konstruktionen. Bara att stoppa in...
Varför ser vi inte till den varianten?
Dom är inte begränsade av batterileveranser. Panasonic sa för längesedan att de kunde ställa om produktionen i Japan till 2170 om Tesla så önskade. Det har inte skett.
The supply of batteries made by Panasonic is still the “fundamental constraint” on the production of Tesla products, the company said Thursday. The electric car maker isn’t getting enough batteries from the production lines that Panasonic operates in the automaker’s Reno, Nevada Gigafactory to keep up with the number of cars and home energy storage products it wants to make. The two companies believe more batteries can be made using the equipment in place at the factory though, Tesla said.
Sa Tesla inte typ över ett helt år att de var begränsade av produktionen av Model 3 pga batterier? Produktionen av battery pack och Powerpack har också varit låg under lång tid pga lite batterier. Så jag är väldigt förvånad över din analys.
Ett motexempel.
Sen introduktionen av 3 och Y har leveranserna av S och X minskat och linan går inte för fullt.
3 och Y är begränsade av batterileveranser.
Om det vore så enkelt som du säger så borde dom således vid det här laget ha utformat ett pack till 3/Y baserat på 1865 cellen som är mindre än 2170 som det vore busenkelt att integrera eftersom batteripacken inte är en bärande del av konstruktionen. Bara att stoppa in...
Varför ser vi inte till den varianten?
Dom är inte begränsade av batterileveranser. Panasonic sa för längesedan att de kunde ställa om produktionen i Japan till 2170 om Tesla så önskade. Det har inte skett.
The supply of batteries made by Panasonic is still the “fundamental constraint” on the production of Tesla products, the company said Thursday. The electric car maker isn’t getting enough batteries from the production lines that Panasonic operates in the automaker’s Reno, Nevada Gigafactory to keep up with the number of cars and home energy storage products it wants to make. The two companies believe more batteries can be made using the equipment in place at the factory though, Tesla said.
Sa Tesla inte typ över ett helt år att de var begränsade av produktionen av Model 3 pga batterier? Produktionen av battery pack och Powerpack har också varit låg under lång tid pga lite batterier. Så jag är väldigt förvånad över din analys.
"Products". Det är ju därför Powerwall m.m. fördröjts.
Förövrigt säger ju Elon/Tesla ofta att de inte har några problem med "demand". Ändå har man en anställd som bokstavligen har titeln "director of demand generation", samt man introducerar billigare modeller och sänker priser.
Man får sålt det man bygger men det är en knepig balansgång.
Jag hämtade ut en ny X för ca 1 månad sedan.
Den har 526 km i räckvidd när den är fullt laddad, vilket är mer än vad specifikationen sa när jag beställde den i juni. Det är inte riktigt 561 km, som det numera står när man beställer en ny.
Vad beror diskrepansen på? Räknar den ut räckvidden beroende på min körstil? Eller har jag fått en uppgraderad bil? Men varför visar den då inte 561 km?
På hemsidan visas WLTP. Tesla har aldrig använt den siffran i bilarna, utan där är det deras egen beräkning som är lägre.
En Model 3 LR som har 560km enligt WLTP visar tex 500km i bilen.