FSD kontra EU-regler

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7970
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av TiborBlomhall »

Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av frippan »

TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av TeslaTissel »

frippan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520

Steven Peeters is Da Man på det!!

Det här får vi försöka kämpa för!

Kolla in det här klippet !!
HYPERCHANGE FREAKS OUT!

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av TeslaTissel »

TeslaDriver om "BETAN"

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av JonasH »

Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.

Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av TeslaTissel »

JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.

Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Något av det precis det jag tänkte på. :D
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av BjornS »

JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520
Här är deras Wiki där man hittar en del arbetsdokument och minutes:
https://wiki.unece.org/display/trans/ACSF+25th+session
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Fredrik j »

BjornS skrev:
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.
Precis. Regelverket måste sålla bort undermåliga konstruktioner och koncept. Inte bara godkänna fungerande system.
Sen ska man komma ihåg att det krävs bara en olycka för att riskera att kasta tillbaka alltihop till level 1 igen.
Det kommer inte hjälpa med argumentet att en människa också krockar.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Beigler »

Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Jag läste någonstans att Audi sökt undantag från regulation 79? Det borde väl också Tesla kunna göra?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Fredrik j »

Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Pontus »

Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av frippan »

Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.

Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.

Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.

Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.

Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Säkrast är att ju rimligen att komplettera människan bakom ratten med automatiserade funktioner.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av JonasH »

Du glömmer att alla i trafiken inte direkt är ansvarsfulla och kloka i sin körning.

Väldigt ofta saknas det lite på konsekvensanalyskontot.

Det säkraste är att utesluta människan ur ekvationen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1524
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av kenjon »

frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av LasseTM »

kenjon skrev:
frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.
Måste ha med skyltarna utformning att göra eller om landet sätter gränserna det låter jag vara osagt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av frippan »

kenjon skrev:
frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av JonasH »

När NoA släpptes först i Norge så funkade det i Sverige. Tror trafikregler är ganska lika i Norge så det kan funka för Norrmännen.

Sen är det ju frågan om det är tillåtet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: FSD kontra EU-regler

Inlägg av AGCF »

Som jag fattar det gäller ECE reglementet alla system där föraren hela tiden ska övervaka och vara beredd att ta över. Så Teslas system faller där under så länge de inte är beredda att ta över ansvaret från föraren.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar