FSD kontra EU-regler
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD kontra EU-regler
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Re: FSD kontra EU-regler
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve
Här hittar man dock förslagen för förra mötet
http://www.unece.org/index.php?id=53520
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: FSD kontra EU-regler
frippan skrev:Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve
Här hittar man dock förslagen för förra mötet
http://www.unece.org/index.php?id=53520
Steven Peeters is Da Man på det!!
Det här får vi försöka kämpa för!
Kolla in det här klippet !!
HYPERCHANGE FREAKS OUT!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: FSD kontra EU-regler
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: FSD kontra EU-regler
Något av det precis det jag tänkte på.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Re: FSD kontra EU-regler
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: FSD kontra EU-regler
Här är deras Wiki där man hittar en del arbetsdokument och minutes:frippan skrev:Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve
Här hittar man dock förslagen för förra mötet
http://www.unece.org/index.php?id=53520
https://wiki.unece.org/display/trans/ACSF+25th+session
Re: FSD kontra EU-regler
Precis. Regelverket måste sålla bort undermåliga konstruktioner och koncept. Inte bara godkänna fungerande system.BjornS skrev:Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Sen ska man komma ihåg att det krävs bara en olycka för att riskera att kasta tillbaka alltihop till level 1 igen.
Det kommer inte hjälpa med argumentet att en människa också krockar.
Re: FSD kontra EU-regler
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Re: FSD kontra EU-regler
Jag läste någonstans att Audi sökt undantag från regulation 79? Det borde väl också Tesla kunna göra?TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Re: FSD kontra EU-regler
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Re: FSD kontra EU-regler
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD kontra EU-regler
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: FSD kontra EU-regler
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD kontra EU-regler
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Re: FSD kontra EU-regler
Absolut.Fredrik j skrev:Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.
Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: FSD kontra EU-regler
Säkrast är att ju rimligen att komplettera människan bakom ratten med automatiserade funktioner.martinot skrev:Absolut.Fredrik j skrev:Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.
Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Re: FSD kontra EU-regler
Du glömmer att alla i trafiken inte direkt är ansvarsfulla och kloka i sin körning.
Väldigt ofta saknas det lite på konsekvensanalyskontot.
Det säkraste är att utesluta människan ur ekvationen.
Väldigt ofta saknas det lite på konsekvensanalyskontot.
Det säkraste är att utesluta människan ur ekvationen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: FSD kontra EU-regler
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: FSD kontra EU-regler
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.kenjon skrev:Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Måste ha med skyltarna utformning att göra eller om landet sätter gränserna det låter jag vara osagt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: FSD kontra EU-regler
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.kenjon skrev:Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD kontra EU-regler
När NoA släpptes först i Norge så funkade det i Sverige. Tror trafikregler är ganska lika i Norge så det kan funka för Norrmännen.
Sen är det ju frågan om det är tillåtet.
Sen är det ju frågan om det är tillåtet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: FSD kontra EU-regler
Som jag fattar det gäller ECE reglementet alla system där föraren hela tiden ska övervaka och vara beredd att ta över. Så Teslas system faller där under så länge de inte är beredda att ta över ansvaret från föraren.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com