Re: FSD kontra EU-regler
Postat: 22 okt 2020 19:53
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
frippan skrev:Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve
Här hittar man dock förslagen för förra mötet
http://www.unece.org/index.php?id=53520
Något av det precis det jag tänkte på.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Här är deras Wiki där man hittar en del arbetsdokument och minutes:frippan skrev:Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve
Här hittar man dock förslagen för förra mötet
http://www.unece.org/index.php?id=53520
Precis. Regelverket måste sålla bort undermåliga konstruktioner och koncept. Inte bara godkänna fungerande system.BjornS skrev:Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.JonasH skrev:Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Jag läste någonstans att Audi sökt undantag från regulation 79? Det borde väl också Tesla kunna göra?TiborBlomhall skrev:Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.
Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Absolut.Fredrik j skrev:Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Säkrast är att ju rimligen att komplettera människan bakom ratten med automatiserade funktioner.martinot skrev:Absolut.Fredrik j skrev:Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.martinot skrev:Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.Fredrik j skrev:Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.Beigler skrev:Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.
Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.kenjon skrev:Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.kenjon skrev:Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?frippan skrev:Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.Pontus skrev:Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?