Sida 1 av 2

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 19:53
av TiborBlomhall
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 21:54
av frippan
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 22:06
av TeslaTissel
frippan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520

Steven Peeters is Da Man på det!!

Det här får vi försöka kämpa för!

Kolla in det här klippet !!
HYPERCHANGE FREAKS OUT!


Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 22:13
av TeslaTissel
TeslaDriver om "BETAN"


Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 22:17
av JonasH
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.

Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 22:25
av TeslaTissel
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.

Tror många (även dessa personer) ser detta som science fiction.
Något av det precis det jag tänkte på. :D

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 22:28
av BjornS
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 23:24
av spacecoin
frippan skrev:
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Har tyvärr inga protokoll, följer Steven Peeters på Twitter på youtube, han verkar ha lite inside information.

https://www.youtube.com/channel/UCcTqDP ... 93ahFftmEw
https://twitter.com/aikisteve

Här hittar man dock förslagen för förra mötet

http://www.unece.org/index.php?id=53520
Här är deras Wiki där man hittar en del arbetsdokument och minutes:
https://wiki.unece.org/display/trans/ACSF+25th+session

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 23:26
av Fredrik j
BjornS skrev:
JonasH skrev:
Skulle vara grymt om Tesla Club Sweden kunde ”utbilda” dessa beslutstagare om hur FSD funkar.
Kom ihåg att regelverket inte handlar om att hindra Tesla. Det handlar om att hindra oseriösa clowner från att släppa ut icke-fungerande bilar på vägarna och ha ihjäl folk. Clowner som Über vars bil körde ihjäl en person trots att den såg henne på över 100 meters håll.
Precis. Regelverket måste sålla bort undermåliga konstruktioner och koncept. Inte bara godkänna fungerande system.
Sen ska man komma ihåg att det krävs bara en olycka för att riskera att kasta tillbaka alltihop till level 1 igen.
Det kommer inte hjälpa med argumentet att en människa också krockar.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 23:32
av Beigler
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 23:38
av Jordad
TiborBlomhall skrev:
Audi mfl har redan automatik på gång som begränsas av reglerna.

Frippan var kan man hitta dokument om UNECE möten?
Jag läste någonstans att Audi sökt undantag från regulation 79? Det borde väl också Tesla kunna göra?

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 22 okt 2020 23:39
av Fredrik j
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 17:21
av martinot
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 17:24
av Pontus
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 17:29
av frippan
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 18:25
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 20:14
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.

Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.

Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 20:31
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Beigler skrev:
Är det inte enklast att bara tydligt koppla ansvaret till de som levererar systemet med extremt höga böter och krav på fonderingar för att säkra upp att det finns pengar att betala ut?
Det är så det amerikanska systemet fungerar. Böterna baseras på hur mycket pengar ett företag tjänat på att förbise riskerna.
Dessvärre går det ju inte att ta tillbaka en dödsolycka med hjälp av pengar.
I Europa vill man försöka undvika att olyckor uppstår.
Å andra sidan kanske fördröjandet av utvecklingen (som potentiellt kan spara enormt mycket liv), innebär att fler dör i onödan genom att tekniken försenas.

Finns nästan alltid en både + och - sida av myntet.
Javisst. Men jag har inte uppfattat det som att Teslor med "bara AP skulle vara speciellt farliga. Iallafall inte så olycksbenägna att det är viktigt att snabbt släppa på FSD.
Det är ju det man får jämföra med. Bilar helt utan hjälpsystem kommer ju inte få det bara för att Tesla kan låsa upp FSD.
Absolut.

Aktiv körhjälp och aktiv säkerhet (ADAS) har väldigt många moderna bilar (oavsett el eller ICE), och det tillsammans med bilbälten, krockkuddar och anti-sladdsystem, har tillsammans räddat enormt många liv.

Nästa stora steg att ta för att spara ytterligare liv i trafiken är dock just att helt ersätta människan bakom ratten och gå för full AD.
Säkrast är att ju rimligen att komplettera människan bakom ratten med automatiserade funktioner.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 03 nov 2020 23:35
av JonasH
Du glömmer att alla i trafiken inte direkt är ansvarsfulla och kloka i sin körning.

Väldigt ofta saknas det lite på konsekvensanalyskontot.

Det säkraste är att utesluta människan ur ekvationen.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 04 nov 2020 17:08
av kenjon
frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 04 nov 2020 17:15
av LasseTM
kenjon skrev:
frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Vet inte om det är relevant information, men när jag var i Danmark ganska nyligen slutade min bil att läsa skyltarna där.
Måste ha med skyltarna utformning att göra eller om landet sätter gränserna det låter jag vara osagt.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 04 nov 2020 17:23
av frippan
kenjon skrev:
frippan skrev:
Pontus skrev:
Nu har ju Elon sagt att Norge och Kanada ska bli nästa marknader där FSD skickas ut.
Vad händer om man köper en Norsk Tesla med FSD och importerar, får behålla FSD sim det är i Norge då eller inte?
Är nog kodat till landets regler där du befinner dig. Däremot kanske du skulle kunna åka till Norge och testa FSD där.
Så om en norrman åker till Sverige på semester så funkar det inte här?
Ingen som vet förutom Tesla, men det är väldigt troligt. Om inte annat så lär ju de inte träna datorn för svenska regler och vägskyltar.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 04 nov 2020 17:35
av JonasH
När NoA släpptes först i Norge så funkade det i Sverige. Tror trafikregler är ganska lika i Norge så det kan funka för Norrmännen.

Sen är det ju frågan om det är tillåtet.

Re: FSD kontra EU-regler

Postat: 04 nov 2020 17:46
av AGCF
Som jag fattar det gäller ECE reglementet alla system där föraren hela tiden ska övervaka och vara beredd att ta över. Så Teslas system faller där under så länge de inte är beredda att ta över ansvaret från föraren.