Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2 livscykelanalys

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare OlleBack » 22 okt 2020 13:58

Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare [JM] » 22 okt 2020 14:13

OlleBack skrev:Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/


Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 951
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare taliz » 22 okt 2020 14:18

OlleBack skrev:Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/


De där jämförelserna tar ju aldrig med co2-avtrycket från oljeproduktionen, vilket är minst sagt signifikant.
Man jämför alltid produktion av elbil(eller el) med förbränning av bränsle i en avgasbil. Man "glömmer" att bränslet till avgasbilen också måste produceras. Dvs pumpas upp, transporteras, raffineras, transporteras igen osv. Det skapar galet mkt utsläpp. Sen hälsokostnaderna på det...
Se youtube-klippet i min signatur. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7375
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav elbilist chaffis75 » 22 okt 2020 14:26

[JM] skrev:
OlleBack skrev:Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/


Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.

Tycker detta är väldigt intressant även om jag inte är förvånad.. Detta är väl en av usp som northvolt har, dvs att de är i förhållande väldigt miljövänliga batterier.
Kina tillverkade batterier eller polska batterier lär ju inte vara så miljö vänliga. Hur der med japan och califonien vet jag inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Banane » 22 okt 2020 14:48

Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav elbilist chaffis75 » 22 okt 2020 14:54

Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare holden » 22 okt 2020 15:01

Miljö och klimat är inte samma sak, nota bene. Ett exempel ur verkligheten: i Östersjön trålar några få enorma och supereffektiva fiskebåtar bort all strömming som går till extremt miljöförstörande laxodling i Norge. Förr var det betydligt fler men mindre båtar med betydligt lägre fiskfångande effektivitet som fiskade. Således är detta moderna fiske klimatsmart, med konsekvensen att ekosystemet i Östersjön kollapsar samt ökad miljöförstöring i Norge.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 30 sep 2020 14:42

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:10

taliz skrev:
OlleBack skrev:Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/


De där jämförelserna tar ju aldrig med co2-avtrycket från oljeproduktionen, vilket är minst sagt signifikant.
Man jämför alltid produktion av elbil(eller el) med förbränning av bränsle i en avgasbil. Man "glömmer" att bränslet till avgasbilen också måste produceras. Dvs pumpas upp, transporteras, raffineras, transporteras igen osv. Det skapar galet mkt utsläpp. Sen hälsokostnaderna på det...
Se youtube-klippet i min signatur. ;)

Och ovanpå det kommer miljöpåverkan av produktion och drift av det som behövs för att producera olja. Oljeplattformar till havs, oljetankers, hela raffinaderier, pipelines, tankbilar, bensinstationer.

Visst. Inte all olja eldas upp i transportsektorn, men som jag förstår det så handlar det om ca ~68%. Så den produktionsinfrastruktur som krävs för de ~68% skapar också en gigantisk miljöpåverkan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate 22 okt 2020 15:56, redigerad totalt 1 gång.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:21

Och:

Var kommer CO2-utsläppen ifrån vid produktion av elbilar?

Jo: De kommer från förbränning av fossila bränslen!

Därför krävs en omställning av hela energisektorn. Och det sker också. Mer och mer av all energi framställs förnybart.

En bil med förbränningsmotor omvandlar vad? ~35% av energin till rörelseenergi? En elbil omvandlar ~90%.

Hur ska vi någonsin driva alla förbränningsmotorer med förnyelsebart bränsle. Det är inte möjligt. Därför behövs en omställning till elfordon.

Och nu har ju t.ex. svenska Volvo AB börjat producera eldrivna fordon som skulle kunna minska fossila utsläpp vid gruvdrift vilket i sin tur kan sänka CO2 utsläppen för elbilsproduktion.



I det här klippet förklarar Elon hur vi skulle kunna ställa om till helt förnyelsebar elproduktion för hela planeten med mer än fem år gammal teknik för solceller och batterilagring. Och detta skulle kunna gå att göra på ca 20 år.

EDIT: Idag är omställningen således möjlig på mindre än 20 år.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:24

chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Nästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.