Polestar 2 livscykelanalys

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av OlleBack »

Fick följande svar från Polestar angående vart dom fått datan för XC40, framförallt bränslet:
Polestar skrev:
Hej Olle!

Va kul att du hör av dig med lite frågor! Jag heter Lisa Bolin och är författare till LCA-rapporten. Jag har jobbet tillsammans med Volvo cars för att utveckla den metod vi använder för att göra LCAn av Polestar 2. Så när det gäller LCAn av XC40 ICE petrol så har Volvo cars gjort denna LCA med exakt samma metod som använts för Polestar 2. För alla råmaterial som används för att tillverka bilarna så har utsläppen från utvinning av råmaterial ur jordskorpan, via raffinering/olika tillverkningsprocesser till slutgiltig komponent räknats in. Detta gäller även bensinen som används i XC40, där utvinning av råolja och raffinering ingår. Det samma gäller elen som driver Polestar 2 där utvinning av bränslen eller material för att tillverka e.g. vindkraftverk ingår. Som du ser blir utsläppen från vindkraftsel inte noll, vilket är just av denna anledning.

Hoppas detta var svar på din fråga,
Säger väl inte jättemycket men tycker inte man bara ska skaka bort sånt här med "dom räknar ju inte med x och y".
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
Fick följande svar från Polestar angående vart dom fått datan för XC40, framförallt bränslet:
Polestar skrev:
Hej Olle!

Va kul att du hör av dig med lite frågor! Jag heter Lisa Bolin och är författare till LCA-rapporten. Jag har jobbet tillsammans med Volvo cars för att utveckla den metod vi använder för att göra LCAn av Polestar 2. Så när det gäller LCAn av XC40 ICE petrol så har Volvo cars gjort denna LCA med exakt samma metod som använts för Polestar 2. För alla råmaterial som används för att tillverka bilarna så har utsläppen från utvinning av råmaterial ur jordskorpan, via raffinering/olika tillverkningsprocesser till slutgiltig komponent räknats in. Detta gäller även bensinen som används i XC40, där utvinning av råolja och raffinering ingår. Det samma gäller elen som driver Polestar 2 där utvinning av bränslen eller material för att tillverka e.g. vindkraftverk ingår. Som du ser blir utsläppen från vindkraftsel inte noll, vilket är just av denna anledning.

Hoppas detta var svar på din fråga,
Säger väl inte jättemycket men tycker inte man bara ska skaka bort sånt här med "dom räknar ju inte med x och y".
(Jag är lekman. Om det ska dyka upp några svar i den här tråden från någon med eftergymnasial utbildning i teknik/naturvetenskap så måste de komma från någon annan.)

1. Som redan framgått i den här tråden så är Polestar 2 bättre än XC40 'redan' idag med Polestars/Volvos sätt att räkna. Efter 12 000 mil är PS2 bättre. Alla bilar rullar mer än 12 000 mil. Eller?

2. Enda sättet att få ner klimatpåverkan vid produktionen av en bil är genom förnybar energi och elektrifiering. Dvs. med den teknik som finns i PS2. Tekniken i XC40 kommer aldrig kunna åstadkomma lägre klimatpåverkan vid produktionen av en bil. Och i första posten i den här tråden hänvisas ju till global energimix.

3. Som framgått i tråden: En Polestar 2 väger ca 2,123 kg. En Tesla Model 3 väger mellan 1,611 to 1,847 kg. Klimatpåverkan kommer således bli mindre med en Tesla Model 3 jämfört med en Polestar 2.

4. Jag har inte möjlighet att läsa hela den här rapporten. Men tydligen så har de räknat med att bilarna skrotas vid 20 000 mil. Så all klimatpåverkan som kan/kommer ske efter 20 000 mil har tydligen avgränsats bort (s. 13 (längst ner på sidan)).

5. Jag kan inte se om följande framgår i Lisas/Polestars svar:
- Är det enbart energiåtgången från oljeproduktionen på oljeplattformen eller har man räknat med produktionen av själva oljeplattformen också?
- Är det enbart energiåtgången vid transport med oljetankern till havs eller har man räknat med produktionen av oljetankern också?
- Är det enbart energiåtgång vid raffinering eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av raffinaderiet också?
- Är det enbart energiåtgången vid transporten med tankbilen eller har man räknat med produktionen av tankbilen också?
- Är det enbart energiåtgången vid bensinpumpen eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av bensinstationen också?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil. /... [Min understrykning.]
På sidan 4 i rapporten är ett stapeldiagram där man jämför "Global electricity mix" med om elen för Polestar 2 istället kommer från förnybar energi – "Wind power" i det här fallet. Då blir klimatpåverkan under bilens livstid nästan halverad jämfört med om elen istället kommer från "Global electricity mix". Således – som jag förstår det – så handlar det om ca 6k mil med förnyelsebar energi jämfört med 12k mil med dagens "Global electricity mix".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
OlleBack skrev:
Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/
Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.
Tycker detta är väldigt intressant även om jag inte är förvånad.. Detta är väl en av usp som northvolt har, dvs att de är i förhållande väldigt miljövänliga batterier.
Kina tillverkade batterier eller polska batterier lär ju inte vara så miljö vänliga. Hur der med japan och califonien vet jag inte.
Grävde lite med google för att se hur det ser ut och mängden icke CO2 genererande bidrag (dvs från vind, sol, vatten ,kärnkraft) i respektive land verkar vara typ:
USA 27%
Kina 33%
Japan 23%

Dvs Kina genererar minst mängd CO2 i sin el per kwh.

Obs någon får gärna dubbelkolla.
Kan nog stämma. Kina är smarta och satsar mycket på kärnkraften för att förbättra miljön.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar