OlleBack skrev:Fick följande svar från Polestar angående vart dom fått datan för XC40, framförallt bränslet:
Polestar skrev:
Hej Olle!
Va kul att du hör av dig med lite frågor! Jag heter Lisa Bolin och är författare till LCA-rapporten. Jag har jobbet tillsammans med Volvo cars för att utveckla den metod vi använder för att göra LCAn av Polestar 2. Så när det gäller LCAn av XC40 ICE petrol så har Volvo cars gjort denna LCA med exakt samma metod som använts för Polestar 2. För alla råmaterial som används för att tillverka bilarna så har utsläppen från utvinning av råmaterial ur jordskorpan, via raffinering/olika tillverkningsprocesser till slutgiltig komponent räknats in. Detta gäller även bensinen som används i XC40, där utvinning av råolja och raffinering ingår. Det samma gäller elen som driver Polestar 2 där utvinning av bränslen eller material för att tillverka e.g. vindkraftverk ingår. Som du ser blir utsläppen från vindkraftsel inte noll, vilket är just av denna anledning.
Hoppas detta var svar på din fråga,
Säger väl inte jättemycket men tycker inte man bara ska skaka bort sånt här med "dom räknar ju inte med x och y".
(
Jag är lekman. Om det ska dyka upp några svar i den här tråden från någon med eftergymnasial utbildning i teknik/naturvetenskap så måste de komma från någon annan.)
1. Som redan framgått i den här tråden så är Polestar 2 bättre än XC40 'redan' idag med Polestars/Volvos sätt att räkna. Efter 12 000 mil är PS2 bättre. Alla bilar rullar mer än 12 000 mil. Eller?
2.
Enda sättet att få ner klimatpåverkan vid produktionen av en bil är genom förnybar energi och elektrifiering. Dvs. med den teknik som finns i PS2.
Tekniken i XC40 kommer aldrig kunna åstadkomma lägre klimatpåverkan vid produktionen av en bil. Och i första posten i den här tråden hänvisas ju till global energimix.
3. Som framgått i tråden: En Polestar 2 väger ca 2,123 kg. En Tesla Model 3 väger mellan 1,611 to 1,847 kg. Klimatpåverkan kommer således bli mindre med en Tesla Model 3 jämfört med en Polestar 2.
4. Jag har inte möjlighet att läsa hela den här rapporten. Men tydligen så har de räknat med att bilarna skrotas vid 20 000 mil. Så all klimatpåverkan som kan/kommer ske efter 20 000 mil har tydligen avgränsats bort (s. 13 (längst ner på sidan)).
5. Jag kan inte se om följande framgår i Lisas/Polestars svar:
- Är det enbart energiåtgången från oljeproduktionen på oljeplattformen eller har man räknat med produktionen av själva oljeplattformen också?
- Är det enbart energiåtgången vid transport med oljetankern till havs eller har man räknat med produktionen av oljetankern också?
- Är det enbart energiåtgång vid raffinering eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av raffinaderiet också?
- Är det enbart energiåtgången vid transporten med tankbilen eller har man räknat med produktionen av tankbilen också?
- Är det enbart energiåtgången vid bensinpumpen eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av bensinstationen också?