Polestar 2 livscykelanalys

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av Banane »

chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av OlleBack »

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.

Att vi på lång sikt kan nå 0 mha eldrift är ju relavant för varför vi måste skifta även om det skulle kosta mer ur LCA nu, men just nu är jag mer intresserad av hur dom har räknat. Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå.

Kikade i rapporten och försökte förstå vart dom fått datan för XC40 ifrån men var för lat för att hitta nått så jag mailade dom som skrev rapporten.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av OlleBack »

Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?
Fast en större förbättring är ju bättre än en mindre och om Teslas bilar är break even på 1500 mil och en polestar på 10 000 mil så tycker jag det är högst relevant att den datan finns tillgänglig för mig som konsument?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?
...och ju snabbare omställning till en förnyelsebar energi- och transportsektor – ju mer klimatnytta med elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.
.../ Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå. /...
Jag är lekman på allt det här.

Det här är min bild av läget utifrån min förståelse av vetenskapsläget:

Tyvärr verkar det som vi inte kommer kunna förhindra en betydande klimatpåverkan.

Men förhoppningsvis har vi fortfarande möjlighet att påverka hur illa det kommer att bli.

Jag vill naturligtvis ha en klimatpolitik som speglar den extremt allvarliga situation vi nu har kommit fram till.


Enligt mig: Den klimatpolitiken har vi inte på långa vägar idag.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.
.../ Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå. /... [Min fetstil.]
Varför biter det inte?

Antagligen biter det ännu inte eftersom de ännu inte förstått att det är det här som allt syftar till.

EDIT: Samt att de inte har koll på allt det andra som hittills framgår i den här tråden...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av [JM] »

chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
OlleBack skrev:
Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/
Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.
Tycker detta är väldigt intressant även om jag inte är förvånad.. Detta är väl en av usp som northvolt har, dvs att de är i förhållande väldigt miljövänliga batterier.
Kina tillverkade batterier eller polska batterier lär ju inte vara så miljö vänliga. Hur der med japan och califonien vet jag inte.
Grävde lite med google för att se hur det ser ut och mängden icke CO2 genererande bidrag (dvs från vind, sol, vatten ,kärnkraft) i respektive land verkar vara typ:
USA 27%
Kina 33%
Japan 23%

Dvs Kina genererar minst mängd CO2 i sin el per kwh.

Obs någon får gärna dubbelkolla.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.
Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.
Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.
Ja. Jag läste väl lite slarvigt...

My bad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av Banane »

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:
Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.
Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..
Se mitt resonemang ovan.
Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.

Ok, ja du tänker så.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av OlleBack »

Fick följande svar från Polestar angående vart dom fått datan för XC40, framförallt bränslet:
Polestar skrev:
Hej Olle!

Va kul att du hör av dig med lite frågor! Jag heter Lisa Bolin och är författare till LCA-rapporten. Jag har jobbet tillsammans med Volvo cars för att utveckla den metod vi använder för att göra LCAn av Polestar 2. Så när det gäller LCAn av XC40 ICE petrol så har Volvo cars gjort denna LCA med exakt samma metod som använts för Polestar 2. För alla råmaterial som används för att tillverka bilarna så har utsläppen från utvinning av råmaterial ur jordskorpan, via raffinering/olika tillverkningsprocesser till slutgiltig komponent räknats in. Detta gäller även bensinen som används i XC40, där utvinning av råolja och raffinering ingår. Det samma gäller elen som driver Polestar 2 där utvinning av bränslen eller material för att tillverka e.g. vindkraftverk ingår. Som du ser blir utsläppen från vindkraftsel inte noll, vilket är just av denna anledning.

Hoppas detta var svar på din fråga,
Säger väl inte jättemycket men tycker inte man bara ska skaka bort sånt här med "dom räknar ju inte med x och y".
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
Fick följande svar från Polestar angående vart dom fått datan för XC40, framförallt bränslet:
Polestar skrev:
Hej Olle!

Va kul att du hör av dig med lite frågor! Jag heter Lisa Bolin och är författare till LCA-rapporten. Jag har jobbet tillsammans med Volvo cars för att utveckla den metod vi använder för att göra LCAn av Polestar 2. Så när det gäller LCAn av XC40 ICE petrol så har Volvo cars gjort denna LCA med exakt samma metod som använts för Polestar 2. För alla råmaterial som används för att tillverka bilarna så har utsläppen från utvinning av råmaterial ur jordskorpan, via raffinering/olika tillverkningsprocesser till slutgiltig komponent räknats in. Detta gäller även bensinen som används i XC40, där utvinning av råolja och raffinering ingår. Det samma gäller elen som driver Polestar 2 där utvinning av bränslen eller material för att tillverka e.g. vindkraftverk ingår. Som du ser blir utsläppen från vindkraftsel inte noll, vilket är just av denna anledning.

Hoppas detta var svar på din fråga,
Säger väl inte jättemycket men tycker inte man bara ska skaka bort sånt här med "dom räknar ju inte med x och y".
(Jag är lekman. Om det ska dyka upp några svar i den här tråden från någon med eftergymnasial utbildning i teknik/naturvetenskap så måste de komma från någon annan.)

1. Som redan framgått i den här tråden så är Polestar 2 bättre än XC40 'redan' idag med Polestars/Volvos sätt att räkna. Efter 12 000 mil är PS2 bättre. Alla bilar rullar mer än 12 000 mil. Eller?

2. Enda sättet att få ner klimatpåverkan vid produktionen av en bil är genom förnybar energi och elektrifiering. Dvs. med den teknik som finns i PS2. Tekniken i XC40 kommer aldrig kunna åstadkomma lägre klimatpåverkan vid produktionen av en bil. Och i första posten i den här tråden hänvisas ju till global energimix.

3. Som framgått i tråden: En Polestar 2 väger ca 2,123 kg. En Tesla Model 3 väger mellan 1,611 to 1,847 kg. Klimatpåverkan kommer således bli mindre med en Tesla Model 3 jämfört med en Polestar 2.

4. Jag har inte möjlighet att läsa hela den här rapporten. Men tydligen så har de räknat med att bilarna skrotas vid 20 000 mil. Så all klimatpåverkan som kan/kommer ske efter 20 000 mil har tydligen avgränsats bort (s. 13 (längst ner på sidan)).

5. Jag kan inte se om följande framgår i Lisas/Polestars svar:
- Är det enbart energiåtgången från oljeproduktionen på oljeplattformen eller har man räknat med produktionen av själva oljeplattformen också?
- Är det enbart energiåtgången vid transport med oljetankern till havs eller har man räknat med produktionen av oljetankern också?
- Är det enbart energiåtgång vid raffinering eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av raffinaderiet också?
- Är det enbart energiåtgången vid transporten med tankbilen eller har man räknat med produktionen av tankbilen också?
- Är det enbart energiåtgången vid bensinpumpen eller har man räknat med energiåtgången vid byggnationen av bensinstationen också?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av SwedishAdvocate »

OlleBack skrev:
Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil. /... [Min understrykning.]
På sidan 4 i rapporten är ett stapeldiagram där man jämför "Global electricity mix" med om elen för Polestar 2 istället kommer från förnybar energi – "Wind power" i det här fallet. Då blir klimatpåverkan under bilens livstid nästan halverad jämfört med om elen istället kommer från "Global electricity mix". Således – som jag förstår det – så handlar det om ca 6k mil med förnyelsebar energi jämfört med 12k mil med dagens "Global electricity mix".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
OlleBack skrev:
Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/
Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.
Tycker detta är väldigt intressant även om jag inte är förvånad.. Detta är väl en av usp som northvolt har, dvs att de är i förhållande väldigt miljövänliga batterier.
Kina tillverkade batterier eller polska batterier lär ju inte vara så miljö vänliga. Hur der med japan och califonien vet jag inte.
Grävde lite med google för att se hur det ser ut och mängden icke CO2 genererande bidrag (dvs från vind, sol, vatten ,kärnkraft) i respektive land verkar vara typ:
USA 27%
Kina 33%
Japan 23%

Dvs Kina genererar minst mängd CO2 i sin el per kwh.

Obs någon får gärna dubbelkolla.
Kan nog stämma. Kina är smarta och satsar mycket på kärnkraften för att förbättra miljön.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar