Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Polestar 2 livscykelanalys

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Banane » 22 okt 2020 15:29

chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..



Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare OlleBack » 22 okt 2020 15:32

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.



Att vi på lång sikt kan nå 0 mha eldrift är ju relavant för varför vi måste skifta även om det skulle kosta mer ur LCA nu, men just nu är jag mer intresserad av hur dom har räknat. Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå.

Kikade i rapporten och försökte förstå vart dom fått datan för XC40 ifrån men var för lat för att hitta nått så jag mailade dom som skrev rapporten.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare OlleBack » 22 okt 2020 15:34

Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..



Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?


Fast en större förbättring är ju bättre än en mindre och om Teslas bilar är break even på 1500 mil och en polestar på 10 000 mil så tycker jag det är högst relevant att den datan finns tillgänglig för mig som konsument?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:35

Banane skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Fattar inte. Jag måste ha bil (tycker jag) och då är det mindre dåligt med elbil. Spelar egentligen ingen roll hur lite förbättringen är så finns den ju där, eller hur?

...och ju snabbare omställning till en förnyelsebar energi- och transportsektor – ju mer klimatnytta med elbil.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:43

OlleBack skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.

.../ Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå. /...

Jag är lekman på allt det här.

Det här är min bild av läget utifrån min förståelse av vetenskapsläget:

Tyvärr verkar det som vi inte kommer kunna förhindra en betydande klimatpåverkan.

Men förhoppningsvis har vi fortfarande möjlighet att påverka hur illa det kommer att bli.

Jag vill naturligtvis ha en klimatpolitik som speglar den extremt allvarliga situation vi nu har kommit fram till.


Enligt mig: Den klimatpolitiken har vi inte på långa vägar idag.
Senast redigerad av SwedishAdvocate 22 okt 2020 15:54, redigerad totalt 1 gång.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 15:47

OlleBack skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.

.../ Utopin att när allt är eldrivet så blir det fantastiskt verkar inte bita på skeptiker och mtp hur extremt brottom det är att få ner utsläppen så är det ju jäkligt illa om vi på kort sikt ställer till så här illa. Om en elbil inte tjänar in sig på 5-10 år så är det ju kört ändå. /... [Min fetstil.]

Varför biter det inte?

Antagligen biter det ännu inte eftersom de ännu inte förstått att det är det här som allt syftar till.

EDIT: Samt att de inte har koll på allt det andra som hittills framgår i den här tråden...
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Teslaägare [JM] » 22 okt 2020 17:29

chaffis75 skrev:
[JM] skrev:
OlleBack skrev:Vet inte om det här har diskuteras men såg den här sviwshas runt i diverse forum av folk som inte gillar elbilar.

https://www.polestar.com/se/electric-su ... nsparency/

Global elmix tar ca 12k mil att tjäna in ps2 co2 mot en xc40. Precis när jag trodde vi var nere runt 1500-2000 mil.

Skiljer sig Tesla något mot det här? Gissar att tillverkning i Kina är riktigt kass för dom här siffrorna jämfört med t.ex om batterierna var byggda i Sverige :/


Polsestar 2 har batterier från kinesiska CATL och/eller LG Chem dvs gissningsvis så är CO2 avtrycket baserat på kinesisk elmix.

Tesla USA (S,X,3 & Y) tar sina batterier från Panasonic i Japan eller från Panasonics/Teslas fabrik i USA (Nevada).
Model 3 i kina har väl batterier från CATL tillverkade i kina.

Tycker detta är väldigt intressant även om jag inte är förvånad.. Detta är väl en av usp som northvolt har, dvs att de är i förhållande väldigt miljövänliga batterier.
Kina tillverkade batterier eller polska batterier lär ju inte vara så miljö vänliga. Hur der med japan och califonien vet jag inte.

Grävde lite med google för att se hur det ser ut och mängden icke CO2 genererande bidrag (dvs från vind, sol, vatten ,kärnkraft) i respektive land verkar vara typ:
USA 27%
Kina 33%
Japan 23%

Dvs Kina genererar minst mängd CO2 i sin el per kwh.

Obs någon får gärna dubbelkolla.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav elbilist chaffis75 » 22 okt 2020 18:37

SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.

Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav SwedishAdvocate » 22 okt 2020 18:54

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.

Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.

Ja. Jag läste väl lite slarvigt...

My bad.
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Polestar 2 livscykelanalys

Inläggav Banane » 22 okt 2020 19:00

chaffis75 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
chaffis75 skrev:
Banane skrev:Det är ett icke-argument för en bil går ju i regel mer än 12000 mil ändå.

Varför är de ett icke argument.. Även en elbil har ju ett miljö avtryck.. Bara för den är bättre än en fossil bil så är de ju inte bra. Jag tycker de är högst rimligt att man även får elbil så miljövänlig man kan få den.. Ja om man nu köper den för miljöns skull såklart, skiter man i miljön så kvittar de såklart..

Se mitt resonemang ovan.

Ja men de är väl de jag också säger.. Men jag tycker ju att man redan idag kan premiera de som faktiskt använder sig av enargi som inte bränner fossila bränslen så som man gör i stor utsträckning i kina och Polen så min kommentar är lika giltig fortfarande.



Ok, ja du tänker så.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Credde, mikebike, r33z, RyssenKefir, spacecoin och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.