Tack Tesla för Sentry Mode!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av bolleboll »

Man kommer till bilen och ser en rejäl parkeringsskada...

Men tack Tesla för Sentry Mode. Nu behövde jag inte betala parkerings skadan själv och skadan hanterades av försäkringen som var tecknad på den andra bilen.
Blev säkert några tusenlappar. Kanske inte helt upp till 10750kr som självrisken är på vagnskadegarantin, men väldigt skönt att slippa betala.
krocken.JPG
Skadan:
Bild_på_skadan.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av TeslaTissel »

[quote="bolleboll"]Man kommer till bilen och ser en rejäl parkeringsskada...

Men tack Tesla för Sentry Mode. Nu behövde jag inte betala parkerings skadan själv och skadan hanterades av försäkringen som var tecknad på den andra bilen.
Blev säkert några tusenlappar. Kanske inte helt upp till 10750kr som självrisken är på vagnskadegarantin, men väldigt skönt att slippa betala.

Grymt!

Den typen av närkontakt vill man ju inte ha så ofta.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av Curik »

Dom smet, alltså?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av pejvic »

VA? stack hen? Hoppas de hamnar i finkan för det. Enda sättet tycker jag för att få stopp på sånt. Folk är helt sjuka i huvudet som bara sticker ju.
Vilken mentalitet liksom att ej ta ansvar. Jag tycker de skall få brutalt höga böter samt bli utförsäkrade av bolaget. Tänk att dåren som sticker lugnt kan försäkra sin Mitsubishi igen - för en tredjedel av vad man själv betalar för sin Tesla i försäkring. Helt sjukt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av PoloPrinsen »

Grattis till att det fungerade! (kamera, försäkringsbolag, ersättning). Förhoppningsvis trollar verksraden fram ett perfekt represultat så du slipper se det framöver o bli påmind om händelsen.

Vad behöver man rent praktiskt sett ha för teknisk nivå på sin(a) kameror om man vill att der skall gå att se regnummer dagtid och på upplysta parkeringar samt i trafiken dagtid och på upplysta gator/vägar?
Mvg PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av bolleboll »

Curik skrev:
Dom smet, alltså?
Japp, körde fram tre meter, gick ur bilen och tittade lite snabbt om det blev något på sin bil. Gick tillbaka till sin bil och körde iväg.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av Pontus »

Håller med om att man borde kunna åtala för smitningen så det blir något straff på det också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av bolleboll »

pejvic skrev:
VA? stack hen? Hoppas de hamnar i finkan för det. Enda sättet tycker jag för att få stopp på sånt. Folk är helt sjuka i huvudet som bara sticker ju.
Vilken mentalitet liksom att ej ta ansvar. Jag tycker de skall få brutalt höga böter samt bli utförsäkrade av bolaget. Tänk att dåren som sticker lugnt kan försäkra sin Mitsubishi igen - för en tredjedel av vad man själv betalar för sin Tesla i försäkring. Helt sjukt.
Det är ju inte första gången man får en parkeringsskada. Det tråkiga är att man har 0kr i självrisk på andras skador ( japp, jag har själv orsakat en parkeringsskada, och kontaktade ägaren och gjorde skadeanmälan). Ifall man vet att det är 0kr skulle nog fler vara hjälpsamma. Nu tror de flesta kanske att de måste betala flera tusen i självrisk och då sticker man.

I detta fall så var det mycket tråkigt att se att man bara brydde sig om sin bil. Sneglade endast på vår bil... Jag och frun diskuterade om vi skulle kontakta ägaren då det såg ut att vara en liten stressad situation för en äldre person med ett barnbarn i bilen. Men jag beslutade att inte kontakta ägaren själv och gjorde en polisanmälan. Det skulle kunna vara stress, men om man tar beslutet att åka iväg så vill man väl inte stå för sina misstag och kostander i samband med det. Och enda sättet att verkligen lära sig är om det svider lite. Plus att man då också kommer att berätta för sin vänner och andra personer och säger att det kanske är bättre att kontakta ägaren av andra bilen. Men man vill inte att personen ska få alltför stora problem så det var lite spännande att följa utveckligen.

Jag blev kontaktad av polisen för förhör redan efter några timmar och efter ytterligare en dag ringde en polis som gjorde förundersökningen. Dom ville ha filmen och ville jag skulle maila, men det var totalt 4 mintuer och tre kameravinklar så det var 250Mb. Lade på USB minne och lämnade i receptionen på polisstationen (som dom sedan skickade tillbaka).

Hämtade ut bilen igår och den blev superfin. Som ny, nu i alla fall. Tråkiga är att min lackkonservering inte ingår i vagnskadegaranti så jag måste tydligen kontakta den orsakandes försäkring för att få betalt för återbehandling. Trygg Hansa är inte de enklaste att ha att göra med.

Fick också underrättelse från åklagare igår om belsut i ärendet. Det blev ordningsbot för personen som gjort sig skyldig till brott mot trafikförordningen.

Nyfiken som man är tittade jag på åklagarnas ordningsbotskatalog:
https://www.aklagare.se/om-oss/dokument ... tskatalog/
Och enligt ordningsbot-bilaga-02-fordonsforordningen:
https://www.aklagare.se/globalassets/do ... rordningen
1.11 8 § 2 st Underlåtenhet vid trafikolycka att underrätta den som lidit skada eller polis

...blev påföljden 1200kr.
Senast redigerad av bolleboll, redigerad totalt 1 gånger.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av bolleboll »

PoloPrinsen skrev:
Grattis till att det fungerade! (kamera, försäkringsbolag, ersättning). Förhoppningsvis trollar verksraden fram ett perfekt represultat så du slipper se det framöver o bli påmind om händelsen.

Vad behöver man rent praktiskt sett ha för teknisk nivå på sin(a) kameror om man vill att der skall gå att se regnummer dagtid och på upplysta parkeringar samt i trafiken dagtid och på upplysta gator/vägar?
Mvg PP.
Japp, resultatet blev kanon!!! Känns mycket bra!

Polisen frågade om man kunde urskilja vem det var på filmen, så rent praktiskt är det nog en liten bedömningsfråga. Dock är kamerorna i Tesla mycket bra på dagtid i alla fall.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av bolleboll »

Jo, en annan sak jag har lärt mig av denna situation som jag nu värderar högt!

Se till att aldrig ha under 20% batteri när man åker iväg och parkerar bredvid andra. (För då stängs Sentry Mode av...)
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av Curik »

Bra tips och synd att det inte sved lite hårdare att smita. Huvudsaken var att du fick tag i honom dock!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av Pontus »

Curik skrev:
Bra tips och synd att det inte sved lite hårdare att smita. Huvudsaken var att du fick tag i honom dock!
Bra med böter men det borde varit betydligt mer. Jag fick förra veckan betala nästan lika mycket för att jag glömde förlänga parkeringshuset vid ett läkarbesök. Biljetten gick ut 13.35 och från 13.36 hade lapplisan klockat mig...
Bra ändå att allt löste sig så som det borde göras efter det som hände dig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack Tesla för Sentry Mode!

Inlägg av martinot »

bolleboll skrev:
pejvic skrev:
VA? stack hen? Hoppas de hamnar i finkan för det. Enda sättet tycker jag för att få stopp på sånt. Folk är helt sjuka i huvudet som bara sticker ju.
Vilken mentalitet liksom att ej ta ansvar. Jag tycker de skall få brutalt höga böter samt bli utförsäkrade av bolaget. Tänk att dåren som sticker lugnt kan försäkra sin Mitsubishi igen - för en tredjedel av vad man själv betalar för sin Tesla i försäkring. Helt sjukt.
Det är ju inte första gången man får en parkeringsskada. Det tråkiga är att man har 0kr i självrisk på andras skador ( japp, jag har själv orsakat en parkeringsskada, och kontaktade ägaren och gjorde skadeanmälan). Ifall man vet att det är 0kr skulle nog fler vara hjälpsamma. Nu tror de flesta kanske att de måste betala flera tusen i självrisk och då sticker man.

I detta fall så var det mycket tråkigt att se att man bara brydde sig om sin bil. Sneglade endast på vår bil... Jag och frun diskuterade om vi skulle kontakta ägaren då det såg ut att vara en liten stressad situation för en äldre person med ett barnbarn i bilen. Men jag beslutade att inte kontakta ägaren själv och gjorde en polisanmälan. Det skulle kunna vara stress, men om man tar beslutet att åka iväg så vill man väl inte stå för sina misstag och kostander i samband med det. Och enda sättet att verkligen lära sig är om det svider lite. Plus att man då också kommer att berätta för sin vänner och andra personer och säger att det kanske är bättre att kontakta ägaren av andra bilen. Men man vill inte att personen ska få alltför stora problem så det var lite spännande att följa utveckligen.

Jag blev kontaktad av polisen för förhör redan efter några timmar och efter ytterligare en dag ringde en polis som gjorde förundersökningen. Dom ville ha filmen och ville jag skulle maila, men det var totalt 4 mintuer och tre kameravinklar så det var 250Mb. Lade på USB minne och lämnade i receptionen på polisstationen (som dom sedan skickade tillbaka).

Hämtade ut bilen igår och den blev superfin. Som ny, nu i alla fall. Tråkiga är att min lackkonservering inte ingår i vagnskadegaranti så jag måste tydligen kontakta den orsakandes försäkring för att få betalt för återbehandling. Trygg Hansa är inte de enklaste att ha att göra med.

Fick också underrättelse från åklagare igår om belsut i ärendet. Det blev ordningsbot för personen som gjort sig skyldig till brott mot trafikförordningen.

Nyfiken som man är tittade jag på åklagarnas ordningsbotskatalog:
https://www.aklagare.se/om-oss/dokument ... tskatalog/
Och enligt ordningsbot-bilaga-02-fordonsforordningen:
https://www.aklagare.se/globalassets/do ... rordningen
1.11 8 § 2 st Underlåtenhet vid trafikolycka att underrätta den som lidit skada eller polis

...blev påföljden 1200kr.
Liten påföljd, men gott att det löste sig för dig, och att det iaf. blev rätt person som fick betala skadorna! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar