Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Erfarenheter om sentry mode och smitning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Erfarenheter om sentry mode och smitning

Inläggav Teslaägare kenjon » 25 okt 2020 10:11

PontusT skrev:Hade en fullt frisk som ställde sig på en handikappruta bredvid och hade en tonåring som slog upp dörren i min med en repa som följd. Polisen lade ner anmälan trots regnummer och bra film på förare och barn, tydligen inte ett brott att slå upp dörren eftersom det inte gjordes med avsikt..

Försäkringsbolaget borde vara intresserade av filmen. Och eftersom du har regnumret borde du skicka filmen till ägaren med ersättningskrav.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Fredrik j » 25 okt 2020 10:18

PontusT skrev:Hade en fullt frisk som ställde sig på en handikappruta bredvid och hade en tonåring som slog upp dörren i min med en repa som följd. Polisen lade ner anmälan trots regnummer och bra film på förare och barn, tydligen inte ett brott att slå upp dörren eftersom det inte gjordes med avsikt..

Polisen utredde antagligen smitning. För smitning krävs uppsåt. Skadan på din bil är ju ett försäkringsärende. Eftersom alla bilar på ett eller annat sätt är försäkrade är det ju inget polisen utreder utan lämnar till försäkringsbolagen att reglera.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare pejvic » 25 okt 2020 10:20

Nu är ju inte poliser några höjdare på just juridik. Men visst har de rätt. Det kan aldrig vara ett brott att råka slå i någons dörr. Brottet uppstår direkt när du ej tar på dig skadan. Dvs du märker att du slagit i men lämnar ingen lapp. Ringer ej upp ägaren av bilen osv. En polis som ej fattar det borde förpassas tillbaka till skolbänken.
M3 LR AWD Pearl -19 - SÅLD
M3 LR AWD Midnightgrey -21, Facelift, HW3, E3D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Referralkod: torbjrn74421

Inläggav Teslaägare PontusT » 25 okt 2020 13:22

Pontus skrev:Fick dom någon böter för att de stod felparkerade? Gissar att det är högre böter än smitning.

Vet inte, såg skadan först nån dag senare. Har inte gjort det till ett försäkringsärende än, hoppas kunna lösa det billigare än självrisken med lite polering och lackstift.
Kontaktade inte ägaren heller, mina fördommar om typen jag såg på filmen säger att det kan bara bli till nackdel för mig.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Referralkod: pontus30404

Inläggav Fredrik j » 25 okt 2020 13:31

Om ett fotografi på en felparkerad bil skulle resultera i böter öppnas oanade möjligheter...
Fredrik j

Inläggav Teslaägare bolleboll » 25 okt 2020 15:55

PontusT skrev:
Pontus skrev:Fick dom någon böter för att de stod felparkerade? Gissar att det är högre böter än smitning.

Vet inte, såg skadan först nån dag senare. Har inte gjort det till ett försäkringsärende än, hoppas kunna lösa det billigare än självrisken med lite polering och lackstift.
Kontaktade inte ägaren heller, mina fördommar om typen jag såg på filmen säger att det kan bara bli till nackdel för mig.

Gör ett skadeärende och skriv den andres regnummer.
Försäkringen kommer sedan göra en bedömning om vems fel det är. Om det är ditt blir det självrisk men du behöver ju inte lämna in bilen och då kan du fixa det själv.
Om det är den andre som bedöms vållande så behöver du inte betala mer än soppan för hyrbilen när du lämnar till skadeverkstad plus om det är något mer enligt villkoren i försäkringen.

Du förlorar inget på att göra en skadeanmälan.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Referralkod: fredrik41084

Inläggav Teslaägare bolleboll » 25 okt 2020 15:57

Man har 0kr I självrisk på andras skador. Endast självrisk på sina egna skador.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare

Referralkod: fredrik41084

Inläggav Teslaägare taliz » 25 okt 2020 16:02

bolleboll skrev:Man har 0kr I självrisk på andras skador. Endast självrisk på sina egna skador.

Men dom tar betalt ändå, genom att höja premien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 25 okt 2020 16:08

bolleboll skrev:Man har 0kr I självrisk på andras skador. Endast självrisk på sina egna skador.

Det finns trafikförsäkring med självrisk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare jpetters » 25 okt 2020 21:24

Fredrik j skrev:Om ett fotografi på en felparkerad bil skulle resultera i böter öppnas oanade möjligheter...
Så fungerar det i Schweiz, få som felparkerar här.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Referralkod: johan1662

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt