eller ska omformulera mig, uppgraderade till hw3Tars skrev:Har många fått sina datorer bytta på sina 3:or som har fsd?
FSD beta
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: FSD beta
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: FSD beta
Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: FSD beta
Har en 3:a från mars -19.thogr skrev:Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Ok, tack då
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: FSD beta
Var hittar du den informationen? Har letat på Tesla.com svenska delen.thogr skrev:Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Model 3 LR AWD
Re: FSD beta
Var på supportsidan står detta?thogr skrev:Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Re: FSD beta
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ful ... edirect=noGustu skrev:Var på supportsidan står detta?thogr skrev:Det är nog inga M3 som blivit uppgraderade än. Det står slutet av Q4 2020/början av 2021 på supportsidan. Då har jag i värsta fall väntat två år på den utlovade uppgraderingen. De första bilarna med HW3 levererades bara några veckor efter jag fick min bil....
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD beta
Jag tycker den här videon ger en bra beskrivning av vad FSD beta klarar just nu. Det är tydligt att det är mycket jobb kvar men samtidigt så finns det enstaka situationer som den klarar bra. Små rondeller verkar de inte ha fokuserat så mycket på ännu
Jag tror att det kanske tar 1 år innan autopiloten blir en lika bra hjälp i stadstrafik som den är på motorvägar idag. Sedan minst 1 år till med Dojo för att göra den tillförlitlig. Att man börjar lansera Tesla Network i något begränsat område borde vara minst 2 år bort. Antagligen mer. Det är vad jag tror.
Jag tror att det kanske tar 1 år innan autopiloten blir en lika bra hjälp i stadstrafik som den är på motorvägar idag. Sedan minst 1 år till med Dojo för att göra den tillförlitlig. Att man börjar lansera Tesla Network i något begränsat område borde vara minst 2 år bort. Antagligen mer. Det är vad jag tror.
Re: FSD beta
Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: FSD beta
Tror att 100k i värde inte gäller personbilar utan lastbilar.Remuz skrev:Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD beta
Yes kolla videon som jag länkade till, det är från Autonomy Day. Om vinsten är 30.000 dollar per år så borde värdet av FSD vara högre än 100.000 dollar eftersom man kan köra in det på endast 3 år.Remuz skrev:Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Re: FSD beta
Precis som påpekats finns det ju inget som skulle hålla uppe priset på en taxiresa på dom nivåerna om kostnaderna sjunker radikalt.Sabbe skrev:Yes kolla videon som jag länkade till, det är från Autonomy Day. Om vinsten är 30.000 dollar per år så borde värdet av FSD vara högre än 100.000 dollar eftersom man kan köra in det på endast 3 år.Remuz skrev:Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Re: FSD beta
Enligt lönestatistiken tjänar en taxiförare 25 k i mån.
Fast många är enbilsföretagare. Sedan måste man komma ihåg att värdeminskning och försäkringar skall betalas. Det krävs ett taxikörkort. Vad som blir kvar är okänt. Men säg att det är svarttaxi.25000/160 timmar= Ca 150 kr/h(för att förenkla för kommande)300 kkr det är alltså 2000 timmmar. På en oreglerad marknad så skulle det fungera. Men tvivlar på att den som kontrollerar mjukvaran skulle låta andra ta förtjänsten.
Fast många är enbilsföretagare. Sedan måste man komma ihåg att värdeminskning och försäkringar skall betalas. Det krävs ett taxikörkort. Vad som blir kvar är okänt. Men säg att det är svarttaxi.25000/160 timmar= Ca 150 kr/h(för att förenkla för kommande)300 kkr det är alltså 2000 timmmar. På en oreglerad marknad så skulle det fungera. Men tvivlar på att den som kontrollerar mjukvaran skulle låta andra ta förtjänsten.
Re: FSD beta
Du glömmer en jätteviktig sak i den beräkningen! Om FSD och Robotaxi finns så kommersiellt konkurrera med de andra Robotaxi inte med Taxichaufförer. Så uträkningen kommer se annorlunda ut. Jag skulle mer titta på vad det faktiskt kostar att köra en Robotaxi, bil kostnad, el och Teslas avgifter. Sen kolla vad det kostar med egen elbil eller med kollektivtrafik.
Re: FSD beta
En taxiförare kostar cirka en halv miljon per år om man inkluderar allt som arbetsgivaravgifter mm.
En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
Re: FSD beta
Det kanske finns taxibilar som har körningar 20h/dygn men jag tror det är sällsynt.Sabbe skrev:En taxiförare kostar cirka en halv miljon per år om man inkluderar allt som arbetsgivaravgifter mm.
En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
Re: FSD beta
Men inte taxiförare hoppas jag.Fredrik j skrev:Det kanske finns taxibilar som har körningar 20h/dygn men jag tror det är sällsynt.Sabbe skrev:En taxiförare kostar cirka en halv miljon per år om man inkluderar allt som arbetsgivaravgifter mm.
En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: FSD beta
Nej bil som rullar 20h/dygn bemannas av minst 2 förare.Svenssons skrev:Men inte taxiförare hoppas jag.Fredrik j skrev:Det kanske finns taxibilar som har körningar 20h/dygn men jag tror det är sällsynt.Sabbe skrev:En taxiförare kostar cirka en halv miljon per år om man inkluderar allt som arbetsgivaravgifter mm.
En robottaxi kan köra lika mycket som 2-3 taxiförare gör, dvs 20h/dygn. Så en robottaxi är minst 1 miljon kronor billigare per år i drift än vad dagens taxibilar är.
Re: FSD beta
Föräldrarna hade åkeri när jag växte upp, och de bilarna gick i snitt 15k mil per år. Värdeminskning på de bilarna var inte att skoja bort...
Re: FSD beta
Men i vilket land kan du ta ut den vinsten utan att skatta för det? Troligtvis tar det minst 2 år till att köra in kostnaden med ränta också.Sabbe skrev:Yes kolla videon som jag länkade till, det är från Autonomy Day. Om vinsten är 30.000 dollar per år så borde värdet av FSD vara högre än 100.000 dollar eftersom man kan köra in det på endast 3 år.Remuz skrev:Robottaxi som drar in 30k dollar per år, har han verkligen sagt det. Priset på taxiresa kommer ju störtdyka när FSD rullar ut. Och den där tweeten om 100k dollar i värde för FSD måste ju förutsätta att ingen annan nånsin lyckas med något liknande
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: FSD beta
Liksom taxi så tror jag det är mycket stillasittande.(jag menar att taxibilar som står stilla, för de som tänker skriva lakonisk kommentar). men gissar att 8h är aktiv tjänst på en 24 timmars pass. (1/3). kostnaden skall då jämföras med att anställa en rumänsk tiggare som taxiförare).
Har svårt att se privatpersoner som lånar ut sin bil. Det är i så fall företag (hej taxibolag) som ser lönsamhet i verksamheten, de har även nödvändiga försäkringar som kommer krävas). Sedan kommer "kundena" konkurrera med tesla som enligt uppgift vill sluta sälja bilar. (detta ser jag som ytterst oroande då deras inställning att behålla kunderna kommer vara -0.).
i glesbygd kommer man troligtvis behöva bil och ha en digital chaufför kan vara värt en slant (dock inte 5000 kr/mån utan snarare att man betalar vid användning typ 500 kr)
Har svårt att se privatpersoner som lånar ut sin bil. Det är i så fall företag (hej taxibolag) som ser lönsamhet i verksamheten, de har även nödvändiga försäkringar som kommer krävas). Sedan kommer "kundena" konkurrera med tesla som enligt uppgift vill sluta sälja bilar. (detta ser jag som ytterst oroande då deras inställning att behålla kunderna kommer vara -0.).
i glesbygd kommer man troligtvis behöva bil och ha en digital chaufför kan vara värt en slant (dock inte 5000 kr/mån utan snarare att man betalar vid användning typ 500 kr)
Re: FSD beta
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Re: FSD beta
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD beta
Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.bylund skrev:Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Re: FSD beta
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det men enbart till användare som sköter sig och har högt betyg. Men undan för undan kommer säkert marginalerna pressas som du säger.Fredrik j skrev:Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.bylund skrev:Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Sedan kan det mycket väl vara lönsamt även senare om man skapar sig en nisch i marknaden med en robotaxi som kanske ser extra cool ut eller har finare inredning eller något annat åtråvärt.