FSD beta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD beta

Inlägg av Mickep »

Liksom taxi så tror jag det är mycket stillasittande.(jag menar att taxibilar som står stilla, för de som tänker skriva lakonisk kommentar). men gissar att 8h är aktiv tjänst på en 24 timmars pass. (1/3). kostnaden skall då jämföras med att anställa en rumänsk tiggare som taxiförare).
Har svårt att se privatpersoner som lånar ut sin bil. Det är i så fall företag (hej taxibolag) som ser lönsamhet i verksamheten, de har även nödvändiga försäkringar som kommer krävas). Sedan kommer "kundena" konkurrera med tesla som enligt uppgift vill sluta sälja bilar. (detta ser jag som ytterst oroande då deras inställning att behålla kunderna kommer vara -0.).
i glesbygd kommer man troligtvis behöva bil och ha en digital chaufför kan vara värt en slant (dock inte 5000 kr/mån utan snarare att man betalar vid användning typ 500 kr)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FSD beta

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?
Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD beta

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?
Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det men enbart till användare som sköter sig och har högt betyg. Men undan för undan kommer säkert marginalerna pressas som du säger.

Sedan kan det mycket väl vara lönsamt även senare om man skapar sig en nisch i marknaden med en robotaxi som kanske ser extra cool ut eller har finare inredning eller något annat åtråvärt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD beta

Inlägg av Mickep »

Jag tror på "taxi" bilar, men med en tjänst. dvs den är "chauffören" som står för mervärdet. Ex guidening.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

När jag var på Sahlgrenska sist blev jag förvånad över långt in i sjukhuset chafförer hjälpte dom äldre. Givetvis går det att ersätta med ”entrevärdar” men det går ju inte att ersätta rakt av. Den mänskliga kontakten tror jag även underskattas.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: FSD beta

Inlägg av Kilowatt »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Undrar hur länge det dröjer innan människor förbjuds köra för att vi är en säkerhetsrisk?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD beta

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

Kilowatt skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Undrar hur länge det dröjer innan människor förbjuds köra för att vi är en säkerhetsrisk?
Jag tror att bilarna mycket snart kommer ha så avancerade hjälpsystem att det blir nästan omöjligt att förorsaka en olycka. Lagstiftningen är ju inte långt bort och redan nu har över 90% av alla bilar som säljs autombromssystem. Att bilarna är level4 är då en bekvämlighetsgrej, inte en säkerhetsfråga. Även om en människa kör runt utan autopilot på övervakar bilen framfarten och förhindrar en olycka om människan fallerar. Det är ju som exempel svårt att orsaka en kökrock om bilen har autobroms. Det är ju den olyckstyp som ju helt kommer upphöra. Även olyckor med fotgängare i stadsmiljö är ju möjlig att undvika med dagens teknik helt utan lagändringar.
Steget över till level5 kommer i värsta fall innebära en ökning i olycksstatistiken.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?
Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Precis så blir det så klart. Om alla kan göra något utan kunskap eller ansträngning så kommer det inte gå att tjäna några större pengar på det. Gissar därför att det kommer bli svårare än att tjäna pengar på taxiverksamhet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.
Level4 kräver väl fortfarande en nykter förare med körkort?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD beta

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.
Företags lösningar är olika och lämpar sig för lansering i olika regioner. Waymo är redan där men de har en strategi som är svår att skala upp och kräver dyra robotaxis.

Tesla håller på att skapa sig ett sånt övertag när det gäller produktionskapacitet och effektivitet att de antagligen kan vara några år efter Waymo med att nå autonomi och trots det ändå kunna dominera marknaden. Om de då också kan införliva flera miljoner redan leverade kundbilar i nätverket så blir det omöjligt svårt att konkurrera med.

Autonoma nätverk kommer bedömas efter funktion, tillgänglighet och kostnad per mil. Teslas mål är att dominera alla tre och Tesla är hittills det enda företaget som är fokuserade på en effektiv färdig produkt satt i massproduktion. Men det kommer garanterat någon som utmanar framöver. Tesla har inte hur lång tid som helst på sig. Skulle det ta över 5 år för Tesla att få en färdig mjukvara kommer de bli tvungna att börja leverera bilar till någon annan istället.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD beta

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.
Högst sannolikt eftersom lagstiftarna inte kommer att godkänna det innan det finns fler som har fungerande system,
så har det ju funkat hittills och lär fortsätta att funka så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Man kan säga att level 4 är som min fru med släpkärra. Det går bra att köra rak fram och navigera på vanliga vägar men när det kommer till trånga utrymmen och backning så behöver hon hjälp. Det betyder ju inte att hon inte kan köra bil med släp själv, det kan hon. Hon vet när det blir försvårat och undviker de lägena bäst hon kan, tex köra runt istället för at åt backa in osv. Samma sal med en självkörande bil. Den kommer vara ordentligt användbar som Robotaxi redan på level 4.

Level 5 tror jag ligger många, många år i framtiden om ens någonsin.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.

Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: FSD beta

Inlägg av LasseTM »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.

Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD beta

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.
Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.
LarsL skrev:
Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Precis. Där har du ju ringat in varför lagstiftningen bromsar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

LasseTM skrev:
Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Jag har inte betalat för jack.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: FSD beta

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.
Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.
Nej då är du nere på level 3. Level 4 klarar a - b utan mänsklig inblandning inom de områden som den klarar. Det finns ju redan idag bilar som tex kan köra inom ett kvarter utan inblandning från någon människa. De skulle däremot inte klara sig på motorvägen. Begränsningar är inte plötsliga och oförutsedda som de är i level 3.
Skriv svar