FSD beta
Moderator: Redaktion
Re: FSD beta
Liksom taxi så tror jag det är mycket stillasittande.(jag menar att taxibilar som står stilla, för de som tänker skriva lakonisk kommentar). men gissar att 8h är aktiv tjänst på en 24 timmars pass. (1/3). kostnaden skall då jämföras med att anställa en rumänsk tiggare som taxiförare).
Har svårt att se privatpersoner som lånar ut sin bil. Det är i så fall företag (hej taxibolag) som ser lönsamhet i verksamheten, de har även nödvändiga försäkringar som kommer krävas). Sedan kommer "kundena" konkurrera med tesla som enligt uppgift vill sluta sälja bilar. (detta ser jag som ytterst oroande då deras inställning att behålla kunderna kommer vara -0.).
i glesbygd kommer man troligtvis behöva bil och ha en digital chaufför kan vara värt en slant (dock inte 5000 kr/mån utan snarare att man betalar vid användning typ 500 kr)
Har svårt att se privatpersoner som lånar ut sin bil. Det är i så fall företag (hej taxibolag) som ser lönsamhet i verksamheten, de har även nödvändiga försäkringar som kommer krävas). Sedan kommer "kundena" konkurrera med tesla som enligt uppgift vill sluta sälja bilar. (detta ser jag som ytterst oroande då deras inställning att behålla kunderna kommer vara -0.).
i glesbygd kommer man troligtvis behöva bil och ha en digital chaufför kan vara värt en slant (dock inte 5000 kr/mån utan snarare att man betalar vid användning typ 500 kr)
Re: FSD beta
Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Re: FSD beta
Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FSD beta
Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.bylund skrev:Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Re: FSD beta
Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det men enbart till användare som sköter sig och har högt betyg. Men undan för undan kommer säkert marginalerna pressas som du säger.Fredrik j skrev:Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.bylund skrev:Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Sedan kan det mycket väl vara lönsamt även senare om man skapar sig en nisch i marknaden med en robotaxi som kanske ser extra cool ut eller har finare inredning eller något annat åtråvärt.
Re: FSD beta
Jag tror på "taxi" bilar, men med en tjänst. dvs den är "chauffören" som står för mervärdet. Ex guidening.
Re: FSD beta
När jag var på Sahlgrenska sist blev jag förvånad över långt in i sjukhuset chafförer hjälpte dom äldre. Givetvis går det att ersätta med ”entrevärdar” men det går ju inte att ersätta rakt av. Den mänskliga kontakten tror jag även underskattas.
Re: FSD beta
Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Re: FSD beta
Undrar hur länge det dröjer innan människor förbjuds köra för att vi är en säkerhetsrisk?Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: FSD beta
Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
Re: FSD beta
När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.Jordad skrev:Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
Re: FSD beta
Jag tror att bilarna mycket snart kommer ha så avancerade hjälpsystem att det blir nästan omöjligt att förorsaka en olycka. Lagstiftningen är ju inte långt bort och redan nu har över 90% av alla bilar som säljs autombromssystem. Att bilarna är level4 är då en bekvämlighetsgrej, inte en säkerhetsfråga. Även om en människa kör runt utan autopilot på övervakar bilen framfarten och förhindrar en olycka om människan fallerar. Det är ju som exempel svårt att orsaka en kökrock om bilen har autobroms. Det är ju den olyckstyp som ju helt kommer upphöra. Även olyckor med fotgängare i stadsmiljö är ju möjlig att undvika med dagens teknik helt utan lagändringar.Kilowatt skrev:Undrar hur länge det dröjer innan människor förbjuds köra för att vi är en säkerhetsrisk?Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Steget över till level5 kommer i värsta fall innebära en ökning i olycksstatistiken.
Re: FSD beta
Precis så blir det så klart. Om alla kan göra något utan kunskap eller ansträngning så kommer det inte gå att tjäna några större pengar på det. Gissar därför att det kommer bli svårare än att tjäna pengar på taxiverksamhet.Fredrik j skrev:Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.bylund skrev:Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.
Re: FSD beta
Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.
Re: FSD beta
Level4 kräver väl fortfarande en nykter förare med körkort?LarsL skrev:Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.
Re: FSD beta
Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.
Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.
Level 2 är vad vi har nu i Tesla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.
Level 2 är vad vi har nu i Tesla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD beta
Företags lösningar är olika och lämpar sig för lansering i olika regioner. Waymo är redan där men de har en strategi som är svår att skala upp och kräver dyra robotaxis.Fredrik j skrev:När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.Jordad skrev:Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
Tesla håller på att skapa sig ett sånt övertag när det gäller produktionskapacitet och effektivitet att de antagligen kan vara några år efter Waymo med att nå autonomi och trots det ändå kunna dominera marknaden. Om de då också kan införliva flera miljoner redan leverade kundbilar i nätverket så blir det omöjligt svårt att konkurrera med.
Autonoma nätverk kommer bedömas efter funktion, tillgänglighet och kostnad per mil. Teslas mål är att dominera alla tre och Tesla är hittills det enda företaget som är fokuserade på en effektiv färdig produkt satt i massproduktion. Men det kommer garanterat någon som utmanar framöver. Tesla har inte hur lång tid som helst på sig. Skulle det ta över 5 år för Tesla att få en färdig mjukvara kommer de bli tvungna att börja leverera bilar till någon annan istället.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD beta
Högst sannolikt eftersom lagstiftarna inte kommer att godkänna det innan det finns fler som har fungerande system,Fredrik j skrev:När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.Jordad skrev:Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.Fredrik j skrev:Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.
Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.
så har det ju funkat hittills och lär fortsätta att funka så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD beta
Man kan säga att level 4 är som min fru med släpkärra. Det går bra att köra rak fram och navigera på vanliga vägar men när det kommer till trånga utrymmen och backning så behöver hon hjälp. Det betyder ju inte att hon inte kan köra bil med släp själv, det kan hon. Hon vet när det blir försvårat och undviker de lägena bäst hon kan, tex köra runt istället för at åt backa in osv. Samma sal med en självkörande bil. Den kommer vara ordentligt användbar som Robotaxi redan på level 4.
Level 5 tror jag ligger många, många år i framtiden om ens någonsin.
Level 5 tror jag ligger många, många år i framtiden om ens någonsin.
Re: FSD beta
Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.LarsL skrev:Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.
Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.
Level 2 är vad vi har nu i Tesla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Re: FSD beta
Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.Fredrik j skrev:Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.LarsL skrev:Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.
Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.
Level 2 är vad vi har nu i Tesla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Re: FSD beta
Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.LarsL skrev:Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.Fredrik j skrev:Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.LarsL skrev:Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.
Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.
Level 2 är vad vi har nu i Tesla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: FSD beta
Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.LarsL skrev:Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.
Precis. Där har du ju ringat in varför lagstiftningen bromsar.LarsL skrev:Det du tänker på är level 3 som kan bli riktigt knepigt. Där uppstår problemet att system behöver en förare som kan ta över men hur snabbt och i vilka situationer?
Re: FSD beta
Jag har inte betalat för jack.LasseTM skrev:Skulle nog snarare säga att du har betalt för nivå 4 men om du kommer få det är en annan femma.
Vem vet när det kommer och om du har din bil kvar då.
Re: FSD beta
Nej då är du nere på level 3. Level 4 klarar a - b utan mänsklig inblandning inom de områden som den klarar. Det finns ju redan idag bilar som tex kan köra inom ett kvarter utan inblandning från någon människa. De skulle däremot inte klara sig på motorvägen. Begränsningar är inte plötsliga och oförutsedda som de är i level 3.Fredrik j skrev:Till level4-bilen får problem och en mänsklig förare behöver ta över om inte bilen ska bli stående. Typiskt tror jag det blir när det behöver tas en risk av något slag.LarsL skrev:Läs definitionen av level 4! Det är det vi kommer få level 5 innebär att bilen ska klara ALLA situationer och det gör ju knappast någon mänsklig förare heller. I level 4 finns inget delat ansvar det är bara systemet som kör.