Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

FSD beta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: FSD beta

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 15:20

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.


Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.

Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.


När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.
Fredrik j
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: FSD beta

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 15:28

Kilowatt skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.


Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.


Undrar hur länge det dröjer innan människor förbjuds köra för att vi är en säkerhetsrisk?


Jag tror att bilarna mycket snart kommer ha så avancerade hjälpsystem att det blir nästan omöjligt att förorsaka en olycka. Lagstiftningen är ju inte långt bort och redan nu har över 90% av alla bilar som säljs autombromssystem. Att bilarna är level4 är då en bekvämlighetsgrej, inte en säkerhetsfråga. Även om en människa kör runt utan autopilot på övervakar bilen framfarten och förhindrar en olycka om människan fallerar. Det är ju som exempel svårt att orsaka en kökrock om bilen har autobroms. Det är ju den olyckstyp som ju helt kommer upphöra. Även olyckor med fotgängare i stadsmiljö är ju möjlig att undvika med dagens teknik helt utan lagändringar.
Steget över till level5 kommer i värsta fall innebära en ökning i olycksstatistiken.
Fredrik j
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: FSD beta

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 nov 2020 15:44

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Fredrik j skrev:Det är ju en helt absurd tanke att vi ska tjäna pengar på att erbjuda våra bilar till varandra.

Vari består det absurda? Att vissa är obekväma med det (och väljer att inte delta) är jag med på, men att det är absurt?


Att man helt utan egen insats låta sin bil betala sig själv. Naturligtvis kommer ju bilägaren stå sist i kön av dom som kommer spara/tjäna pengarna. Först står tesla och precis bakom står användarna som kommer åka med den som erbjuder lägsta priset. Skulle gissa att skulle kunna bli mindre vinstbringande än att idag driva en taxibil.
Att tro på att tjäna pengar utan risk (eller arbete) tycker jag är en absurd tanke.


Precis så blir det så klart. Om alla kan göra något utan kunskap eller ansträngning så kommer det inte gå att tjäna några större pengar på det. Gissar därför att det kommer bli svårare än att tjäna pengar på taxiverksamhet.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12204
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: FSD beta

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 nov 2020 15:49

Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12204
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: FSD beta

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 16:27

LarsL skrev:Level 5 behövs ju knappast och därför kommer level 4 vara det vi har under väldigt lång tid framöver. Level 4 gör att bilen kan köra taxiverksamhet i stadsområden och ut till flygplatser. Men den kommer inte kunna köra överallt och var som helst. Tex kommer den ställas in om det snöar, precis som spårvagnar. Den kommer kanske inte heller kunna vända på min gårdsplan, eller kanske rättare den litar inte på att den kan vända på min gårdsplan och väljer att vända utanför. Det är ju precis så hälften av budbilarna gör redan idag, förövrigt.


Level4 kräver väl fortfarande en nykter förare med körkort?
Fredrik j
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: FSD beta

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 nov 2020 16:54

Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil
Senast redigerad av LarsL 15 nov 2020 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12204
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: FSD beta

Inläggav Jordad » 15 nov 2020 16:57

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.


Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.

Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.


När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.

Företags lösningar är olika och lämpar sig för lansering i olika regioner. Waymo är redan där men de har en strategi som är svår att skala upp och kräver dyra robotaxis.

Tesla håller på att skapa sig ett sånt övertag när det gäller produktionskapacitet och effektivitet att de antagligen kan vara några år efter Waymo med att nå autonomi och trots det ändå kunna dominera marknaden. Om de då också kan införliva flera miljoner redan leverade kundbilar i nätverket så blir det omöjligt svårt att konkurrera med.

Autonoma nätverk kommer bedömas efter funktion, tillgänglighet och kostnad per mil. Teslas mål är att dominera alla tre och Tesla är hittills det enda företaget som är fokuserade på en effektiv färdig produkt satt i massproduktion. Men det kommer garanterat någon som utmanar framöver. Tesla har inte hur lång tid som helst på sig. Skulle det ta över 5 år för Tesla att få en färdig mjukvara kommer de bli tvungna att börja leverera bilar till någon annan istället.
Jordad
 
Inlägg: 530
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD beta

Inläggav Teslaägare Bjelke » 15 nov 2020 16:58

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:Jag tror att i en övergångsperiod på 3-5 år kommer det vara lönsamt att erbjuda sin bil eftersom det kommer vara brist på bilar.


Jag tror bilarna kommer vara kapabla till level5 långt innan det blir tillåtet. Mer än 3-5år.
Så om vi får se level5 så tror jag det på dagen det blir tillåtet finns väldigt många bilar redo på vägarna. Inte ett område för experiment.

Ja men det kommer vara många privatägda robotaxis och mycket få kommersiella robotaxis vid den tidpunkten. Det är den övergångsperioden jag avser. Sedan kommer lagstiftning komma olika snabbt på olika marknader.

Att tillverka några tiotals miljoner robotaxis kommer trots allt ta upp till 5 år. Att Tesla genast skulle köpa tillbaka alla sina bilar är inte heller troligt. Därför vill Tesla göra det möjligt att dela bilen.


När det blir aktuellt med level5 kommer sannolikt inte tesla vara ensamma om tekniken.

Högst sannolikt eftersom lagstiftarna inte kommer att godkänna det innan det finns fler som har fungerande system,
så har det ju funkat hittills och lär fortsätta att funka så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14390
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: FSD beta

Inläggav Teslaägare LarsL » 15 nov 2020 17:03

Man kan säga att level 4 är som min fru med släpkärra. Det går bra att köra rak fram och navigera på vanliga vägar men när det kommer till trånga utrymmen och backning så behöver hon hjälp. Det betyder ju inte att hon inte kan köra bil med släp själv, det kan hon. Hon vet när det blir försvårat och undviker de lägena bäst hon kan, tex köra runt istället för at åt backa in osv. Samma sal med en självkörande bil. Den kommer vara ordentligt användbar som Robotaxi redan på level 4.

Level 5 tror jag ligger många, många år i framtiden om ens någonsin.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12204
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: FSD beta

Inläggav Fredrik j » 15 nov 2020 17:39

LarsL skrev:Nej, med level 4 kör en bil en hel resa från a till b men den kan inte hantera alla situationer själv. Den kommer alltså tex inte klara en snöstorm eller en konstig skogsväg utan hjälp.

Level 3 kräver en nykter förare med körkort. Föraren ska då kunna rycka in om det behövs inunder en färd när system begär det.

Level 2 är vad vi har nu i Tesla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Självkörande_bil


Jag tror inte man kommer tillåta level4 utan förare. Det blir krångligt juridiskt. Troligtvis kommer vi åka runt i bilar som egentligen är level4 men som tillverkarna marknadsför som mycket långt utvecklade level3. Du kanske inte behöver ingripa på månader men ansvarig är du likt väl. Ett avancerat, självkörande system där föraren fortfarande är ansvarig är ju lagligt redan idag.
Fredrik j
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Maxerl och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.