Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Inläggav eizzmar » 28 okt 2020 00:42

Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
eizzmar

Referralkod: alexander42066

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 28 okt 2020 00:46

eizzmar skrev:Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav eizzmar » 28 okt 2020 01:08

martinot skrev:
eizzmar skrev:Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".

Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).

Nu är inte jag en elbilsägare själv, men ser fram emot en om några månader. Men har provkört Tesla flera gånger och även en hel del andra märken och det första jag gör är att ställa in regenerativ bromsning på högsta läge. Älskar det, så blir inte ett problem för mig. Däremot så vet jag en närstående som hatar det och som vill köra "vanligt".
eizzmar

Referralkod: alexander42066

Inläggav Teslaägare NEO » 28 okt 2020 06:11

Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Model 3LR -20

Model XP100DL -17
Model X75D-16AP2, 6S
Model XP100DL-16 AP1,6s, 22" chrome delete
Model XP100DLHW3-197s, 3M satin white, chrome delete
Model SP85+ AP1 UP Facelift-14
Model S P85DL+-15
Model 3LR P+ HW3-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 okt 2020 06:16

NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.

Exakt, och sån halka har dom aldrig i Kalifornien...
Det är bra också om man vill/måste köra extremt snålt (pulse and glide tex)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare bylund » 28 okt 2020 06:28

NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.

Och i saltslask kan det vara bra att använda skivbromsarna ibland för att hålla dem motionerade tänker jag mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 okt 2020 06:41

Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kikat » 28 okt 2020 07:11

Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju

Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 28 okt 2020 07:18

Inställning låg är mer energieffektivt i motsats till vad många tror, så länge man ej behöver använda bromspedalen.
Jag kör låg nu och tycker det är mer bekvämt, bara släppa upp pedalen och man får lagom fartminskning och behöver nästan aldrig använda bromsen.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare Bjelke » 28 okt 2020 07:21

kikat skrev:
Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju

Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.

På sätt och vis gör den ju det redan, det blir ju effekten om den tappar greppet att regen minskas osv, och
visst det funkar bra egentligen, jag kör sedan några år med normal regen nästan jämt, men när det är typ
underkylt regn så ändrar jag till låg eftersom systemet inte är fullständigt perfekt liksom...
Men ditt förslag borde funka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Nästa

Återgå till Generellt