Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Inlägg av eizzmar »

Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

eizzmar skrev:
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av eizzmar »

martinot skrev:
eizzmar skrev:
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
Nu är inte jag en elbilsägare själv, men ser fram emot en om några månader. Men har provkört Tesla flera gånger och även en hel del andra märken och det första jag gör är att ställa in regenerativ bromsning på högsta läge. Älskar det, så blir inte ett problem för mig. Däremot så vet jag en närstående som hatar det och som vill köra "vanligt".
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av NEO »

Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Exakt, och sån halka har dom aldrig i Kalifornien...
Det är bra också om man vill/måste köra extremt snålt (pulse and glide tex)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av bylund »

NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Och i saltslask kan det vara bra att använda skivbromsarna ibland för att hålla dem motionerade tänker jag mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Bjelke »

Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av kikat »

Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Tellus »

Inställning låg är mer energieffektivt i motsats till vad många tror, så länge man ej behöver använda bromspedalen.
Jag kör låg nu och tycker det är mer bekvämt, bara släppa upp pedalen och man får lagom fartminskning och behöver nästan aldrig använda bromsen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Bjelke »

kikat skrev:
Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
På sätt och vis gör den ju det redan, det blir ju effekten om den tappar greppet att regen minskas osv, och
visst det funkar bra egentligen, jag kör sedan några år med normal regen nästan jämt, men när det är typ
underkylt regn så ändrar jag till låg eftersom systemet inte är fullständigt perfekt liksom...
Men ditt förslag borde funka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Erik Viking »

Min Model S Ludicrous byggd Juli 2020 med 2020.40.3
har kvar Low & Standard.

Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av mikebike »

Även manualen till min beställda M3 har kvar två nivåer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Hade varit fint. Hade gärna kunnat öka den faktiskt.

Bra om man hade kunnat ställa in den tex. från 0 - 10.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av MSO »

Jag gillar regensetting på paddlar faktiskt. Som Kia/Hyundai och en del andra har. Använder det ganska mycket.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Jerker »

Jag testade lägre regen nån gång när bilen var ny och konstaterade att den var ungefär som på Zoen, vilket jag alltid tyckt har varit för lite. Så jag har haft inställningen på hög sen dess. Hur stark regenereringen blir reglerar jag med hur mycket jag släpper på gasen. Enkelt och fungerar bra!
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av perre »

NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Beigler »

Har varit utan regen helt i helgen pga något fel på sensor/mjukvara. När man vant sig med det och använt det i fyra år känns det riktigt läskigt när bilen bara rullar och rullar. Det kapar ju en hel del reaktionstid när bilen börjar bromsa långt innan du hunnit nå bromspedalen.

Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara. ;-)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Elix747 »

martinot skrev:
perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.
Tycker normal regen är ok på normalvinterväg. På riktigt hal väg (särskilt med full last) så tycker jag bilen känns nervös i bak. Går bra att vara försiktig på gasen ända till man behöver/vill bromsa mer. I extra halt väglag tycker jag lowregen är användbart .
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

Regen är överskattad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Ja, på en ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Curik »

Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av kikat »

Curik skrev:
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.

Att även koppla enpedalsläget mot bromsarna vore inte fel det heller, men då skulle jag vilja ha det valfritt. Jag är en sån som hellre släpper på gasen lite tidigare än vanligt när jag ser på skärmen att regen är begränsad än att köra full fart fram och stampa på bromsen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Krävs lite planerad körning också vilket man bör använda oavsett. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att helt stänga av regen på enkelt sätt, att lägga i neutral är lite meckigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar