Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Erik Viking »

Min Model S Ludicrous byggd Juli 2020 med 2020.40.3
har kvar Low & Standard.

Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av mikebike »

Även manualen till min beställda M3 har kvar två nivåer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Hade varit fint. Hade gärna kunnat öka den faktiskt.

Bra om man hade kunnat ställa in den tex. från 0 - 10.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av MSO »

Jag gillar regensetting på paddlar faktiskt. Som Kia/Hyundai och en del andra har. Använder det ganska mycket.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Jerker »

Jag testade lägre regen nån gång när bilen var ny och konstaterade att den var ungefär som på Zoen, vilket jag alltid tyckt har varit för lite. Så jag har haft inställningen på hög sen dess. Hur stark regenereringen blir reglerar jag med hur mycket jag släpper på gasen. Enkelt och fungerar bra!
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av perre »

NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Beigler »

Har varit utan regen helt i helgen pga något fel på sensor/mjukvara. När man vant sig med det och använt det i fyra år känns det riktigt läskigt när bilen bara rullar och rullar. Det kapar ju en hel del reaktionstid när bilen börjar bromsa långt innan du hunnit nå bromspedalen.

Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara. ;-)
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Elix747 »

martinot skrev:
perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.
Tycker normal regen är ok på normalvinterväg. På riktigt hal väg (särskilt med full last) så tycker jag bilen känns nervös i bak. Går bra att vara försiktig på gasen ända till man behöver/vill bromsa mer. I extra halt väglag tycker jag lowregen är användbart .
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

Regen är överskattad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Ja, på en ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Curik »

Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av kikat »

Curik skrev:
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.

Att även koppla enpedalsläget mot bromsarna vore inte fel det heller, men då skulle jag vilja ha det valfritt. Jag är en sån som hellre släpper på gasen lite tidigare än vanligt när jag ser på skärmen att regen är begränsad än att köra full fart fram och stampa på bromsen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Krävs lite planerad körning också vilket man bör använda oavsett. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att helt stänga av regen på enkelt sätt, att lägga i neutral är lite meckigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Jo, men jag är inte så fattig att jag bryr mig om sådant som att "coasta". Helt ointressant för mig.

För mig är det oftast fullt ös som gäller, oavsett om jag kör på el eller fossilt! :mrgreen:

Och när jag väl vill köra lugnt och avslappnat (händer det också, även om inte lika ofta) så är det helt underbart bekvämt att köra på el och enpedal. 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Limbster »

Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Gustafsson »

Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
Man kan väl på sätt o vis stänga av regen genom att inte helt släppa upp ax-pedalen. Varken svårt eller irriterande IMO, man kan ju som alternativ peta i N -läget om man absolut måste låta bilen rulla fritt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.

Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla borde ha mer, inte mindre nivåer. Jag hade gärna sett en ännu kraftigare nivå på regen. Som andra varit inne på så är det bara att lätta på acceleratorn olika mycket för att reglera om man vill ha mindre regen.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Limbster »

Banane skrev:
Limbster skrev:
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.

Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.
De får väl jobba på det då. Finns ju de som klarar det fint
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Gustafsson »

Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Limbster »

Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Gustafsson »

Limbster skrev:
Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Förstår vad du menar, så var det på min gamla Prius. Jag tyckte det var en brist hos tesla när jag köpte min första för drygt 5 år sedan, men jag vande mig snabbt och vill inte ha tillbaka prius- systemet, men det är väl en smaksak egentligen. Systemet fungerade dock helt omärkligt såtillvida att man inte märkte när de mekaniska bromsarna gick in.
Jag tycker ju nuvarande system är "rätt". Det är ju också så att 100D regenererar betydligt kraftigare än min gamla 70D, troligen för att batteriet tål högre laddström. Vet inte hur det är om man jämför t.ex. 75D med 100D /Long range resp M3 varianterna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Curik »

kikat skrev:
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.
Det är klart att det är mer trafikfarligt om justeringen sker oftare än bara vid låg temperatur, det säger ju sig självt. Ifall bilen bromsar hårt vid första rödljuset och inte alls vid nästa så är det större risk för olycka, särskilt om du är trött eller distraherad. Att lära sig hur en bil beter sig är jätteviktigt för att köra trafiksäkert och ifall man inte på förhand vet hur mycket bromsverkan man får av att lätta på gasen då är det klart man kan bli överraskad och råka köra på någon eller något.

Det är några andra biltillverkare som har implementerat detta redan. Blending in brakes eller vad Tesla nu kallar det vid Hold.
Skriv svar