Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!
Moderator: Redaktion
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Min Model S Ludicrous byggd Juli 2020 med 2020.40.3
har kvar Low & Standard.
Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
har kvar Low & Standard.
Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Även manualen till min beställda M3 har kvar två nivåer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Hade varit fint. Hade gärna kunnat öka den faktiskt.Bjelke skrev:Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Bra om man hade kunnat ställa in den tex. från 0 - 10.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Jag gillar regensetting på paddlar faktiskt. Som Kia/Hyundai och en del andra har. Använder det ganska mycket.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Jag testade lägre regen nån gång när bilen var ny och konstaterade att den var ungefär som på Zoen, vilket jag alltid tyckt har varit för lite. Så jag har haft inställningen på hög sen dess. Hur stark regenereringen blir reglerar jag med hur mycket jag släpper på gasen. Enkelt och fungerar bra!
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Model 3 LR AWD
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.perre skrev:Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Har varit utan regen helt i helgen pga något fel på sensor/mjukvara. När man vant sig med det och använt det i fyra år känns det riktigt läskigt när bilen bara rullar och rullar. Det kapar ju en hel del reaktionstid när bilen börjar bromsa långt innan du hunnit nå bromspedalen.
Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara.
Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Tycker normal regen är ok på normalvinterväg. På riktigt hal väg (särskilt med full last) så tycker jag bilen känns nervös i bak. Går bra att vara försiktig på gasen ända till man behöver/vill bromsa mer. I extra halt väglag tycker jag lowregen är användbart .martinot skrev:Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.perre skrev:Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.NEO skrev:Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Ja, på en ICE-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.Curik skrev:Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...
Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Att även koppla enpedalsläget mot bromsarna vore inte fel det heller, men då skulle jag vilja ha det valfritt. Jag är en sån som hellre släpper på gasen lite tidigare än vanligt när jag ser på skärmen att regen är begränsad än att köra full fart fram och stampa på bromsen.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.martinot skrev:Ja, på en ICE-bil.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Krävs lite planerad körning också vilket man bör använda oavsett. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att helt stänga av regen på enkelt sätt, att lägga i neutral är lite meckigt.Banane skrev:Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.martinot skrev:Ja, på en ICE-bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Jo, men jag är inte så fattig att jag bryr mig om sådant som att "coasta". Helt ointressant för mig.Banane skrev:Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.martinot skrev:Ja, på en ICE-bil.
För mig är det oftast fullt ös som gäller, oavsett om jag kör på el eller fossilt!
Och när jag väl vill köra lugnt och avslappnat (händer det också, även om inte lika ofta) så är det helt underbart bekvämt att köra på el och enpedal.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Man kan väl på sätt o vis stänga av regen genom att inte helt släppa upp ax-pedalen. Varken svårt eller irriterande IMO, man kan ju som alternativ peta i N -läget om man absolut måste låta bilen rulla fritt.Limbster skrev:Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Limbster skrev:Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Tesla borde ha mer, inte mindre nivåer. Jag hade gärna sett en ännu kraftigare nivå på regen. Som andra varit inne på så är det bara att lätta på acceleratorn olika mycket för att reglera om man vill ha mindre regen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
De får väl jobba på det då. Finns ju de som klarar det fintBanane skrev:Limbster skrev:Här får jag säga att Tesla ligger steget efter. Motorbroms är ett fossbils trams och hör inte hemma på en elbil. Alla som kört en elbil där den regenerativa bromsningen endast aktiveras när du bromsar vet att det blir både en energieffektivare körning och och behagligare körning. Visst gillar man att rycka omkring i stan med enpedals körning kan jag förstå det men att inte kunna stänga av det är riktigt irriterande.
Tyvärr är det lite svårt att få till en bra bromskänsla med sömlös överföring mellan regen och faktisk bromsning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).Gustafsson skrev:Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Förstår vad du menar, så var det på min gamla Prius. Jag tyckte det var en brist hos tesla när jag köpte min första för drygt 5 år sedan, men jag vande mig snabbt och vill inte ha tillbaka prius- systemet, men det är väl en smaksak egentligen. Systemet fungerade dock helt omärkligt såtillvida att man inte märkte när de mekaniska bromsarna gick in.Limbster skrev:Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).Gustafsson skrev:Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Jag tycker ju nuvarande system är "rätt". Det är ju också så att 100D regenererar betydligt kraftigare än min gamla 70D, troligen för att batteriet tål högre laddström. Vet inte hur det är om man jämför t.ex. 75D med 100D /Long range resp M3 varianterna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn
Det är klart att det är mer trafikfarligt om justeringen sker oftare än bara vid låg temperatur, det säger ju sig självt. Ifall bilen bromsar hårt vid första rödljuset och inte alls vid nästa så är det större risk för olycka, särskilt om du är trött eller distraherad. Att lära sig hur en bil beter sig är jätteviktigt för att köra trafiksäkert och ifall man inte på förhand vet hur mycket bromsverkan man får av att lätta på gasen då är det klart man kan bli överraskad och råka köra på någon eller något.kikat skrev:Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.
Det är några andra biltillverkare som har implementerat detta redan. Blending in brakes eller vad Tesla nu kallar det vid Hold.