Sida 1 av 4

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Postat: 28 okt 2020 00:42
av eizzmar
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 00:46
av martinot
eizzmar skrev:
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 01:08
av eizzmar
martinot skrev:
eizzmar skrev:
Enligt en artikel på electrek har Tesla i nya bilar levererade efter juni 2020, tagit bort möjligheten att sätta styrkan på regenerativ bromsning till "låg".
Ägare har ringt in till SC och fått till svar att det inte handlar om en bugg i systemet utan att det är gjort med flit. Bilarna levereras nu alltså med läget "normal" som standard utan möjlighet till sänkning.

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-re ... -new-cars/
Har aldrig kört med något annat, och förstår inte heller varför man skulle vilja ha det på annat sätt? Så ingen fara för mig (och som jag tror de flesta).

Men det sagt så undrar jag varför Tesla tagit bort alternativet, då jag inte ser att det skulle vara skadligt på något sätt att ha det kvar?

Men kanske finns en tanka bakom det (som inte är uppenbar för mig).
Nu är inte jag en elbilsägare själv, men ser fram emot en om några månader. Men har provkört Tesla flera gånger och även en hel del andra märken och det första jag gör är att ställa in regenerativ bromsning på högsta läge. Älskar det, så blir inte ett problem för mig. Däremot så vet jag en närstående som hatar det och som vill köra "vanligt".

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 06:11
av NEO
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 06:16
av Bjelke
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Exakt, och sån halka har dom aldrig i Kalifornien...
Det är bra också om man vill/måste köra extremt snålt (pulse and glide tex)...

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 06:28
av bylund
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Och i saltslask kan det vara bra att använda skivbromsarna ibland för att hålla dem motionerade tänker jag mig.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 06:41
av Bjelke
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 07:11
av kikat
Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 07:18
av Tellus
Inställning låg är mer energieffektivt i motsats till vad många tror, så länge man ej behöver använda bromspedalen.
Jag kör låg nu och tycker det är mer bekvämt, bara släppa upp pedalen och man får lagom fartminskning och behöver nästan aldrig använda bromsen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 07:21
av Bjelke
kikat skrev:
Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Framtiden går mot att datorer själv ska bestämma sina inställningar, inte mot att det ska finnas 300 olika val där användaren förstår 1/10-del av valens innebörd. Sedan är det inte helt fel med ett developer-mode där tekniskt avancerade användare kan gå in och justera olika parametrar själv.

Så det vore bättre om bilen själv kände av väglaget och bestämde hur mycket regen som ska användas.
På sätt och vis gör den ju det redan, det blir ju effekten om den tappar greppet att regen minskas osv, och
visst det funkar bra egentligen, jag kör sedan några år med normal regen nästan jämt, men när det är typ
underkylt regn så ändrar jag till låg eftersom systemet inte är fullständigt perfekt liksom...
Men ditt förslag borde funka :)

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 10:24
av Erik Viking
Min Model S Ludicrous byggd Juli 2020 med 2020.40.3
har kvar Low & Standard.

Kan det vara så att det är beta testare av FSD som råkat ut för detta?

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 10:40
av mikebike
Även manualen till min beställda M3 har kvar två nivåer.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 10:50
av martinot
Bjelke skrev:
Tesla borde kanske kika runt på typ hela elbilsbranchen, för det är ju
snarare så att man vill kunna ställa in MER hur mycket regen man vill ha.
Hade varit fint. Hade gärna kunnat öka den faktiskt.

Bra om man hade kunnat ställa in den tex. från 0 - 10.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 10:52
av MSO
Jag gillar regensetting på paddlar faktiskt. Som Kia/Hyundai och en del andra har. Använder det ganska mycket.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 28 okt 2020 10:53
av Jerker
Jag testade lägre regen nån gång när bilen var ny och konstaterade att den var ungefär som på Zoen, vilket jag alltid tyckt har varit för lite. Så jag har haft inställningen på hög sen dess. Hur stark regenereringen blir reglerar jag med hur mycket jag släpper på gasen. Enkelt och fungerar bra!

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 21:59
av perre
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 22:42
av martinot
perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 23:22
av Beigler
Har varit utan regen helt i helgen pga något fel på sensor/mjukvara. När man vant sig med det och använt det i fyra år känns det riktigt läskigt när bilen bara rullar och rullar. Det kapar ju en hel del reaktionstid när bilen börjar bromsa långt innan du hunnit nå bromspedalen.

Mer regen åt folket. Släpp gasen mindre bara. ;-)

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 23:34
av Elix747
martinot skrev:
perre skrev:
NEO skrev:
Vintertid i slask och blankis är 50-80kW regen inte alls något trevligt.
Är det inte bara att bli lite mjukare på foten? Dvs inte släppa så fort utan bara modulera hastigheten. Förmodligen en vanesak.
Det är så jag gör. Precis som jag inte hastigt och plötsligt trycker ner pedalen när det är stor risk för halka i vissa områden, så släpper jag inte heller plötsligt och snabbt upp pedalen.
Tycker normal regen är ok på normalvinterväg. På riktigt hal väg (särskilt med full last) så tycker jag bilen känns nervös i bak. Går bra att vara försiktig på gasen ända till man behöver/vill bromsa mer. I extra halt väglag tycker jag lowregen är användbart .

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 23:48
av Banane
Regen är överskattad.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 31 okt 2020 23:49
av martinot
Ja, på en ICE-bil.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 02:43
av Curik
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 08:47
av kikat
Curik skrev:
Begriper inte att några på allvar föreslår att bilen skall få avgöra regen-nivå baserat på underlag. Det kan ju vara riktigt vanskligt att tro att man har högre regen än man egentligen har när man snabbt vill få stopp på bilen. Ska det då vara dynamiskt...

Hoppas snarare Tesla på sikt går mot att simulera motorbroms med mekaniska bromsar när regen är låg exempelvis pga låg temperatur. Så körkänslan blir konsekvent. Annat är ju livsfarligt.
Bilen justerar redan idag regen vid kallt och fullt batteri. Det visas med prickar på skärmen och ett meddelande när man startar sin körning. Ser inte varför det skulle vara mer trafikfarligt än idag att även låta samma sak gälla vid dåligt väglag.

Att även koppla enpedalsläget mot bromsarna vore inte fel det heller, men då skulle jag vilja ha det valfritt. Jag är en sån som hellre släpper på gasen lite tidigare än vanligt när jag ser på skärmen att regen är begränsad än att köra full fart fram och stampa på bromsen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 09:16
av Banane
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Postat: 01 nov 2020 09:19
av Svenssons
Banane skrev:
martinot skrev:
Ja, på en ICE-bil.
Det är ibland mer effektivt att coasta. Beroende på situation givetvis. Kör man inte så mycket start och stopp (dvs utanför städer) tror jag förbrukningen kan sjunka med den lägre inställningen.
Krävs lite planerad körning också vilket man bör använda oavsett. Själv skulle jag vilja ha möjlighet att helt stänga av regen på enkelt sätt, att lägga i neutral är lite meckigt.