Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
Exakt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.

En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Bjelke »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.

En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.
Sant, en AI skulle eventuellt kunna lägga mindre energi på framdrivning strax före utförskörningen och ha en lägre
hastighet vid krönet och komma upp i exakt rätt hastighet vid botten... ganska långsökt förvisso men OM man
skulle jaga extremt låg förbrukning så vore det iaf möjligt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.

En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.
Skrev aldrig att hastigheten skulle överskridas. Man måste inte sätta hastigheten till max tillåtna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
På vissa ICE-bilar som jag använt så har jag sett har en inställning i menyerna för att just kunna ställa in olika lägen på hur farthållaren skall fungera. Typ ett läge som optimerar för bränsleåtgång, och där farthållaren tar sig frihet att variera hastigheten lite mer, och ett annat läge där den optimerar mer för att hålla en en exakt hastighet (drar snabbare på gas i uppförsbackar, och bromsar kraftigare i nerförsbackar).

Tesla, och andra elbilstillverkare, hade ju extremt lätt kunnat göra något liknande i mjukvara att erbjuda användaren en sådan inställningsmöjlighet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av BrooklynS »

Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Absolut att datorn gör det bäst. Men mer att olika människor har olika prioriteringar och preferenser.

Jag vill tex. att datorn alltid skall optimera för att hålla exakt hastighet. Det kan göra att jag alltid kör så fort som möjligt. Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Andra här på forumet kanske vill att datorn optimerar på annat sätt (tex. minimum energiåtgång).

Precis samma orsak som bilar har lägen för "economy" och "sport" (även om jag själv aldrig skulle drömma om att använda det förstnämnda :D ).

Datorn optimerar bäst, men den måste ju veta vad föraren önskar att den skall optimera efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Limbster »

BrooklynS skrev:
Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Limbster skrev:
BrooklynS skrev:
Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Gustafsson »

Limbster skrev:
BrooklynS skrev:
Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
Jag tycker det är ganska enkelt att köra snålare än vad bilen gör själv på AP. I alla fall i kuperat landskap. På plattmark tycker jag dock bilen kör riktigt snålt på AP/adaptiv farthållare.
En förare kan ju lätt utnyttja möjligheten att ligga bakom en buss, eller förutse förändringar för att slippa bromsa etc. Så än så länge hävdar jag bestämt att manuell körning kan minimera förbrukningen mer än datorn som den fungerar idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Banane »

martinot skrev:
Limbster skrev:
BrooklynS skrev:
Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.

Så länge har det inte varit så. Många hade kvar den gamla ineffektiva typen av automatlåda ända in på 10-talet. Finns nog kvar än idag också för den delen om man letar lite. Det har inte så mycket med datorer att göra som att effektförlusterna för att vispa runt oljan var större förr än nu när lådan låser växlarna på ett annat sätt. Att en modern automat kan vara snålare än en manuell beror på att den växlar snabbare och väljer rätt växel hela tiden med avseende på förbrukning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
martinot skrev:
Limbster skrev:
BrooklynS skrev:
Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.

Så länge har det inte varit så. Många hade kvar den gamla ineffektiva typen av automatlåda ända in på 10-talet. Finns nog kvar än idag också för den delen om man letar lite. Det har inte så mycket med datorer att göra som att effektförlusterna för att vispa runt oljan var större förr än nu när lådan låser växlarna på ett annat sätt. Att en modern automat kan vara snålare än en manuell beror på att den växlar snabbare och väljer rätt växel hela tiden med avseende på förbrukning.
Självklart blir inte gamla dåliga konstruktioner bättre med tiden. Talade givetvis om nybilsförsäljning där kunden själv kan välja mellan manuell och en modern automatisk växellåda. Fanns (iaf. tidigare) kunder som felaktigt trodde att välja en manuell växellåda var effektivare för bränsleförbrukningen än att välja en modern automat.

Sedan så har ju utvecklingen av moderna automater varit en kombination av både förbättrade mekaniska lösningar som du är inne på, men även förbättrad styrelektronik och programvara som har fått förbättrade algoritmer gällande när bilen skall bäst växla upp eller ner efter olika förhållanden. Detta leder till både snabbare acceleration, och mer energisnål körning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av bylund »

martinot skrev:
Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

bylund skrev:
martinot skrev:
Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Finns ju alltid en risk med allt, men får bli en balanserad bedömning som man själv får göra var man tror att gränserna går praktiskt (och efter att ha talat med poliser så har jag förstått att man praktiskt har ytterligare lite mer marginal än så).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av OlleBack »

bylund skrev:
martinot skrev:
Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av martinot »

OlleBack skrev:
bylund skrev:
martinot skrev:
Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.
Är inte det rätt riskabelt? Teslan ligger rätt precist 1 km/h under vad hastighetsmätaren anger, och 3 km/h är förvisso avdraget för eventuella felmätningar, men det antyder ju just att felmätningar kan förekomma, så då äts kanske den marginalen upp.
Jo det är rätt riskabelt men en del tänker mer på att det är roligt att köra och komma fram fort än på andras säkerhet.
Nu tror jag iofs. att det var risken för att körkortet ryker som Bylund undrade över (och definitivt den risken som jag avsåg)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av Elix747 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
”Smart” farthållare för kullar har funnits på Volvo sedan 2012. https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks ... i-see.html
Det skall spara upp till 5%. Visserligen utvecklat gör dieslar, men det borde fungera även gör elfordon. Kan nog bli intressant för att maximera räckvidd på el-lastbilar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Mikael Sten
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jan 2023 16:32
Ort: Sörböle

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Inlägg av Mikael Sten »

Den kraftiga ofrivilliga bromsningen när gasen släpps som mest hamnar på bakhjulen gör bilen instabil i halka. Önskar verkligen att dem skulle gå att ta bort och fridfulla i stället.
Tesla M3P 2022
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Maserati Quattroporte 2004
Audi RS3 2019
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Gustafsson skrev:
Tesla är ju också en miljöbil, det är ju själva syftet med bilen. Att då uppmuntra till mekanisk bromsning känns ju totalt fel, vad skulle fördelen med det vara?. Det kommer inte att hända. Bromspedalen sitter ju inte så lång bort om vill värma skivorna.
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
-
/Rickard
Modell Y Performance
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

Banane skrev: 02 nov 2020 13:37
renes skrev:
Banane skrev:
Regen är överskattad.
https://electrek.co/2018/04/24/regenera ... -it-works/

Runt 30%.
På en Tesla har du ju regenerering även i läge low. Dock inte lika mycket. Jag skulle säga att det hänger på körstil och i vilken typ av trafik man kör om det är low eller normal som ger lägst förbrukning.

Kör du ryckigt på landsväg/motorväg och använder regenerering (vissa har svårt att hålla exakt hastighet och gasar/släpper på gasen om vartannat) när det egentligen inte behövs någon inbromsning så tappar du energi i normal gentemot att rulla på i jämnare hastighet i low. Men om du däremot kör mycket i stan så får du mer tillbaka i läge normal.

Den enda gången du förlorar på att använda low är när du måste bromsa med bromsarna vid tillfällen det inte hade behövts i läge normal.
Finns Low på model Y, hittar inte?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av tor-ake »

RickardSvard skrev: 04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inlägg av RickardSvard »

tor-ake skrev: 04 sep 2023 12:39
RickardSvard skrev: 04 sep 2023 12:32
Limbster skrev: 01 nov 2020 22:25
Nu vet jag inte om jag missat något men tror inte det är någon som uppmuntrat till mekanisk bromsning (att skivor kläms åt typ).

En elbil som är "rätt" programmerad går att ställa in så om du släpper gasen rullar den utan att regenerera, sen när du bromsar regenererar den och bromsar du så pass hårt att du det krävs mer energi än vad bilen kan regenerera kopplas bromsarna in utan att du märker det.
Så vill jag ha det på Tesla Y, går det att få det?
I nuläget nej. Tesla har inte gett sig in i blended brake träsket.
Tack för svar. Då behöver jag inte leta mera. Synd att chauffören inte kan välja.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Skriv svar