Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Limbster » 02 nov 2020 20:45

BrooklynS skrev:Nu är det väl ändå så att regen minskar den totala energiförbrukningen. Om bilen går på farthållaren går ingen energi åt utöver det som krävs för att driva fram bilen.

Beror lite på, kan du köra en sträcka utan att behöva använda dig av bromsar speciellt mycket och kan fri rulla ner mot fartsänkningar mycket kommer det vara överlägset energi mässigt en bil som använder sig av regen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 apr 2016 08:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare kenjon » 03 nov 2020 02:25

Det är väl bara att lätta lite på gasen (inte släppa den helt) så Energitermometern visar varken svart eller grönt? Det är väl samma som frirullning?
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 03 nov 2020 07:00

kenjon skrev:Det är väl bara att lätta lite på gasen (inte släppa den helt) så Energitermometern visar varken svart eller grönt? Det är väl samma som frirullning?

Javisst. Har man energimätaren framme lär man sig det på en kafferast. Jag ser inte alls problemet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav elbilist mati » 03 nov 2020 07:06

kenjon skrev:Det är väl bara att lätta lite på gasen (inte släppa den helt) så Energitermometern visar varken svart eller grönt? Det är väl samma som frirullning?

Inte riktigt, eftersom invertern fortfarande jobbar. Det går alltså åt ström, om än relativt lite. Dessutom tycker jag att det är svårt, rentav omöjligt, att hålla foten en längre tid i en position där man varken gasar eller bromsar. Det blir ingen avkopplad körning. Jag skulle i så fall vilja ha ett bredare område där gaspedalen är "död", så att man inte tvingas träffa precis rätt position.
Jag tycker det bästa är om man bara kan ta foten från gaspedalen och bilen rullar vidare. Ungefär som när man cyklar. Går det nedför så slutar jag trampa. Jag upplever det som mycket intuitivt och naturligt även när jag kör bil. Jag kör på det viset hela tiden, och jag skulle inte vilja ha det på ett annat sätt.

Jag hörde nånstans att VW har gjort undersökningar kring detta och de har kommit fram till att det finns i stort sett två läger av elbilsförare. "Seglare" som helst frirullar, och "regenererare" som vill ha en stark motorbroms. Det är nog därför VW har implementerat båda möjligheterna i sina bilar. Det är alltid bra när man som kund inte tvingas åt det ena eller andra hållet Jag vill kunna välja själv.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare LarsL » 03 nov 2020 07:25

Jag har kört med farthållare eller autopilot de senaste 14 åren och har sluppit modulera gasen. Mercedes och Model S har ju en spak som reglerar hastigheten. Det var mycket lätt att bara flytta den upp eller ner och på så sätt helt slippa använda gaspedalen.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12201
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 03 nov 2020 07:26

Det torde ha framgått att regenerering är en av de landvinningar som ger mest besparing av energi. Därför kan räckvidden förlängas enligt WLTP eller annan standard om regen inte kan väljas bort - och framförallt ge mer räckvidd i verkligheten för de allra flesta.

Det är väl också ungefär 95% av alla som tycker att de själva är bättre/säkrare/snabbare förare än genomsnittet... :lol:


Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Banane » 03 nov 2020 07:38

BrooklynS skrev:Det torde ha framgått att regenerering är en av de landvinningar som ger mest besparing av energi. Därför kan räckvidden förlängas enligt WLTP eller annan standard om regen inte kan väljas bort - och framförallt ge mer räckvidd i verkligheten för de allra flesta.

Det är väl också ungefär 95% av alla som tycker att de själva är bättre/säkrare/snabbare förare än genomsnittet... :lol:


Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.


WLTP innehåller alla typer av körning. Datorn kör inte perfekt utifrån förbrukning.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav elbilist mati » 03 nov 2020 07:56

BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Jerker » 03 nov 2020 08:12

Om man kör på raka landsvägar eller motorväg är farthållare enklast. Om man däremot kör på slingriga vägar så är manuell körning bäst och då blir det inte heller nåt statiskt med gasfoten så det problemet uppstår inte.

Jag har av och till försökt att utnyttja frirullning, både i Zoen och Teslan (genom att lägga växelspaken i neutral) och det känns som att det är sällan som det blir nån större nytta med det. Det hade varit helt annorlunda om det hade fungerat som frihjulet på gamla SAAB:arna, så den funktionen röstar jag på!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Svenssons » 03 nov 2020 08:37

mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11843
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonath, BrooklynS, dd88, Hjortis, Kilowatt, MarkusL, mios, MWall och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.