kenjon skrev:Det är väl bara att lätta lite på gasen (inte släppa den helt) så Energitermometern visar varken svart eller grönt? Det är väl samma som frirullning?
Inte riktigt, eftersom invertern fortfarande jobbar. Det går alltså åt ström, om än relativt lite. Dessutom tycker jag att det är svårt, rentav omöjligt, att hålla foten en längre tid i en position där man varken gasar eller bromsar. Det blir ingen avkopplad körning. Jag skulle i så fall vilja ha ett bredare område där gaspedalen är "död", så att man inte tvingas träffa precis rätt position.
Jag tycker det bästa är om man bara kan ta foten från gaspedalen och bilen rullar vidare. Ungefär som när man cyklar. Går det nedför så slutar jag trampa. Jag upplever det som mycket intuitivt och naturligt även när jag kör bil. Jag kör på det viset hela tiden, och jag skulle inte vilja ha det på ett annat sätt.
Jag hörde nånstans att VW har gjort undersökningar kring detta och de har kommit fram till att det finns i stort sett två läger av elbilsförare. "Seglare" som helst frirullar, och "regenererare" som vill ha en stark motorbroms. Det är nog därför VW har implementerat båda möjligheterna i sina bilar. Det är alltid bra när man som kund inte tvingas åt det ena eller andra hållet Jag vill kunna välja själv.