Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsning!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav elbilist mati » 03 nov 2020 09:10

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.

Exakt.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12170
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Banane » 03 nov 2020 09:12

Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.



En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.
Banane
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Bjelke » 03 nov 2020 09:16

Banane skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.



En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.

Sant, en AI skulle eventuellt kunna lägga mindre energi på framdrivning strax före utförskörningen och ha en lägre
hastighet vid krönet och komma upp i exakt rätt hastighet vid botten... ganska långsökt förvisso men OM man
skulle jaga extremt låg förbrukning så vore det iaf möjligt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14390
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Svenssons » 03 nov 2020 09:26

Banane skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
BrooklynS skrev:Datorn kör bättre än människan, när det gäller att förflytta bilen till lägst förbrukning från X till Y.

Det är inte riktigt sant. Samma påstående, att datorn kör bättre än människan, finns kring autopiloten. Det må vara sant i vissa avseenden. Men det beror enbart på att det finns människor som kör ganska dåligt, och datorn är möjligen bättre än snittet. Farthållaren är mest en komfortfunktion, men den är dålig på att spara energi. En tränad förare är mycket bättre på det.

Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.



En AI kommer aldrig tillåta att bilen överskrider hastighetsbegränsningen så den där idén faller.

Skrev aldrig att hastigheten skulle överskridas. Man måste inte sätta hastigheten till max tillåtna.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11859
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 03 nov 2020 09:59

Svenssons skrev:Ja, kör man nedför en kulle och ser att man snart ska köra uppför en ny så är det ju bättre att låta hastigheten öka lite i nedförsbacken för att sedan minska lite mer i uppförsbacken. Farthållaren kommer hålla samma hastighet och därmed köra regen i nedförsbacken vilket är mindre effektivt än att behålla momentum och sedan gasa på mer. AI skulle kunna lösa detta visserligen men där är vi inte ännu.


På vissa ICE-bilar som jag använt så har jag sett har en inställning i menyerna för att just kunna ställa in olika lägen på hur farthållaren skall fungera. Typ ett läge som optimerar för bränsleåtgång, och där farthållaren tar sig frihet att variera hastigheten lite mer, och ett annat läge där den optimerar mer för att hålla en en exakt hastighet (drar snabbare på gas i uppförsbackar, och bromsar kraftigare i nerförsbackar).

Tesla, och andra elbilstillverkare, hade ju extremt lätt kunnat göra något liknande i mjukvara att erbjuda användaren en sådan inställningsmöjlighet.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 03 nov 2020 10:03

Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 1013
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 03 nov 2020 10:40

Absolut att datorn gör det bäst. Men mer att olika människor har olika prioriteringar och preferenser.

Jag vill tex. att datorn alltid skall optimera för att hålla exakt hastighet. Det kan göra att jag alltid kör så fort som möjligt. Lägger farthållaren normalt på att cruisa i gällande hastighet + 33, och då är det viktigt att den inte ökar hastigheten mer (kan ta fortkörningsböter, men om jag inte har bråttom så vill jag inte riskera åtal eller indraget körkort, även om risken är liten). Samtidigt vill jag inte tappa tid och fart i uppförsbackar.

Andra här på forumet kanske vill att datorn optimerar på annat sätt (tex. minimum energiåtgång).

Precis samma orsak som bilar har lägen för "economy" och "sport" (även om jag själv aldrig skulle drömma om att använda det förstnämnda :D ).

Datorn optimerar bäst, men den måste ju veta vad föraren önskar att den skall optimera efter.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Limbster » 03 nov 2020 11:03

BrooklynS skrev:Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?


Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 apr 2016 08:26

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare martinot » 03 nov 2020 12:46

Limbster skrev:
BrooklynS skrev:Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?


Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall


Vet många gamla gökar som hävdar (skulle väl idag säga hävdade, då det är få kvar) att de sparar bränsle med manuell låda istället för automat. Men då tänkte de felaktigt på de gamla hydrauliskt styrda automatlådorna på 70-talet och 80-talet som var ineffektiva. Detta förändrades med när datorerna gjorde sitt intåg, och på den här sidan millennieskiftet så blev det tvärt om bränslesnålare i snitt att låta datorer att växla istället för oss normala människor.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Tesla tar bort möjligheten att minska regenerativ bromsn

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 03 nov 2020 12:51

Limbster skrev:
BrooklynS skrev:Min poäng är att datorn gör detta bättre sett över säg 3000 mil än vad någon av oss gör det.

Frågor?


Vad gör datorn bättre? Inte kör den snålare i vartfall

Jag tycker det är ganska enkelt att köra snålare än vad bilen gör själv på AP. I alla fall i kuperat landskap. På plattmark tycker jag dock bilen kör riktigt snålt på AP/adaptiv farthållare.
En förare kan ju lätt utnyttja möjligheten att ligga bakom en buss, eller förutse förändringar för att slippa bromsa etc. Så än så länge hävdar jag bestämt att manuell körning kan minimera förbrukningen mer än datorn som den fungerar idag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3861
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], UrbanL och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.